Gå til innhold

Trøbbel med Sønnak batterier i E39 530D.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei,

Har nå for andre gang på under 4 år et ødelagt Sønnak batteri i bilen. Hadde først et Sønnak Superline SB950, dette døde brått etter ca 2 år.

Bytta så til et Sønnak Powerline SA 1000 som skal være toppserien men nå er dette dødt også. Merket første symptomene for 2-3 dager siden og nå er det helt kveld med hvilespenning på ca 10 volt så det kan vel muligens tyde på ei død celle. Dette er ca 1.5 år gammelt. 

Dynamo lader over 14 volt stort sett. Det har aldri vært antydninger til lite strøm så alt tyder på en brå død. Jeg lader opptil 3-4 ganger i uka med Ctek lader pga mye bruk av Webasto. 

Trodde ikke Ctek skulle kunne skade batterier? Strømtrekket etter ca 20 minutt målte jeg til 150mA nå, det er vel muligens litt mye men jeg har litt småting som lyser her og der så jeg tror ikke det er helt urimelig og jeg har som sagt ikke hatt noe antydning til lite strøm før nå så jeg tror på en brå død på batteriet. 

Satser på å prøve AGM denne gangen. Ser det er AGM som er Oem batteri nå. Noen andre som har vært uheldig med Sønnak i det siste eller har noen ide hva som kan forårsake dette? 

Endret av Hpi
Skrevet

Jeg hadde faktisk sønnak sa 1000 på min e39 og der døde og en celle etter 2 år og 2 mnd.

Så kjøpte jeg biltema batteri. Men jeg solgte bilen etter 1,5 år så jeg vet ikke om det lever enda.

Fikk såklart ikke noe på garanti mot sønnak.

Skrevet

Ja da er vi ihvertfall 2 som har opplevd det samme. Det frister ikke med flere Sønnak nå på ei stund. Når en har bil med Automatgear så må en kunne stole på batteriet. Jeg kommer også til å gå for Biltema denne gangen. Ser Bilstereo gutta skryter av AGM batteriene til Biltema så da tester jeg et slikt tror jeg. 

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Batteri/AGM-BATTERI-95-AH-80900/

Skrevet

Kjør på med biltema. Eneste som visstnok er dårlig med biltema er at de ikke leverer oppgitt CCA ved lave temperaturer.

Skrevet

Tror det er Sønnak SA1000 jeg har også, husker ikke nøyaktig når jeg kjøpte det, men det er mer en 2 år siden. Funker knall enda det..

Er ikke så flink til og lade, men det gjøres av og til. Men jeg har ikke så mye småkjørng da. :)

Bruker også ctek lader, den som er 7 amp. :)

Skrevet

Ja, jeg brukte også CTEK lader, det er vel en fra 2010 eller noe, men den lader med opptil 6-8 amp eller noe. Husker ikke hva den heter.

Men Sønnak er ikke verdt pengene sine uansett, Biltema gjør jobben nesten like godt, men en god del billigere.

Som sagt, så leverer ikke Biltema sine batteri all CCA som oppgitt, men nok uansett. Mener de leverte ca 10% mindre, men det var ikke et problem på min bil selv i -36 grader, den var noe treg ja, men startet helt fint.

Skrevet

Jeg så en test før jeg kjøpte mitt, og sønnak SA1000 lå jo rimelig bra an der mener jeg og huske..
Angret i ettertid på at jeg ikke kjøpte AGM batteri da..

Så blir nok det neste gang. :)

Skrevet

Test mht hva det leverer ja, men ingen test over tid for å se om det lever mer enn 2 år...

Nei, Biltema er best når man legger pris og garanti til grunn.

Skrevet (endret)

Ser at Bmw Oem batteri er AGM nå men det ligger på 3500-4000,-  Biltema 95ah Agm ligger på omtrent det samme som Sønnak Sa1000 så da blir det det denne gangen.  Sønnak sa 1000 var jo bra når det funka men jeg må si at jeg er begynt å bli skeptisk til kvaliteten nå  :)

Biltema AGM har 4 års garanti. 

Endret av Hpi
Skrevet

Jeg har et SB950 i nå, har vel stått der i 4år.

Ingen problemer ennå, og eneste ladingen den får er om vinteren då DEFA`en er koblet til.

Men nå har eg ingen småkjøring då eg har 40km til jobb.

Garantien til Sønnak er ikkje nokke å juble for, så hadde eg ikkje fått batteriene ganske billig ville eg gått for Biltema sine også.

Skrevet

Ja da har jeg fått Biltema 95ah Agm i drift. Startmotor går som ei rakett nå så får jeg håpe at levetiden er bra

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...