Gå til innhold

BMW 3-serie E90 2007


AndreasBr
 Share

Anbefalte innlegg

Hei folkens! Holder tråden clean denne gangen, og spør om en enkelt serie istedet for x,y,z og å..

Til andre i forrige tråden vil jeg bare beklage for oppførselen.

 

Jeg var og så på en 3-serie diesel idag (2007 mod, 160 000, 325d M-sport), og jeg sitter igjen med noen spørsmål som jeg håper dere kan være behjelpelige å svare på . 

 

 

2) Jeg er fortsatt litt skeptisk til diesel kontra bensin. Er det dumt å gå for diesel om jeg vil ha noe som drar bra?

All erfaring jeg har med diesel tilsier at bilene med diesel er traktorer. Til og med jobb-bilen er en traktor (VW Caddy)

Det skal sies at jeg har ikke vært borti noen diesel biler nyere enn ... 2000? med unntaket av caddyen på jobben.

 

3) Effektanlegg på diesel: Denne bilen er jo så sabla stille, er det mulig å få bedre lyd på enn dieselbil?

 

4) Oppgradere CCC til CIC/CIC-High, komplisert/dyrt?

 

5) bedre lyd enn originalhøyttalere gir. Jeg tror at nyere biler er vanskeligere å bygge ordentlig anlegg i enn i eldre biler. Stemmer dette?

 

6) Er 180 000 en dårlig pris for en 325d M-sport med manuell giring og 160 000 km på telleren?

Skinnseter, navigering,  god stund til neste service iht kjørecomp.

 

Bruktimport fra tyskland i 2010, full servicehistorikk, kun 1 eier i Norge som etter det jeg har blitt fortalt har tatt godt vare på bilen.

 

 

Og jo:

 

Vet noen hva knappen til høyre på denne iDrive'n er til?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8a/Idrive-Controller.jpg

 

I tillegg en SOS knapp i taket, har den noen funksjon i Norge?

Endret av AndreasDG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Mange tunere leverer "chip" til disse motorene, så jeg vil tro det fungerer greit, uten at jeg har erfaring med det selv. Personlig hadde jeg nok sett litt på det ESS og TRF her inne tilbyr.

 

2. Diesel vil i de fleste tilfeller dra bedre, men i et mye kortere turtallsområde. Dette går mye på smak og behag.

 

4. Tja, kommer an på hvor mye du ønsker å gjør selv, men det er en relativt enkel jobb. Regn med rundt 10-12000,- alt ettersom.

 

5. Det går som regel greit å montere anlegg i disse. BMW har også originalt anlegg for ettermontering levert av Alpine (om bilen har standardanlegget).

 

6. Jeg synes det virker som en ganske grei pris, uten at jeg har fulgt med på markedet på disse.

 

7. Knappen er snarvei for talestyring. Knappen i taket har normalt ingen funksjonalitet i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Mange tunere leverer "chip" til disse motorene, så jeg vil tro det fungerer greit, uten at jeg har erfaring med det selv. Personlig hadde jeg nok sett litt på det ESS og TRF her inne tilbyr.

 

2. Diesel vil i de fleste tilfeller dra bedre, men i et mye kortere turtallsområde. Dette går mye på smak og behag.

 

4. Tja, kommer an på hvor mye du ønsker å gjør selv, men det er en relativt enkel jobb. Regn med rundt 10-12000,- alt ettersom.

 

5. Det går som regel greit å montere anlegg i disse. BMW har også originalt anlegg for ettermontering levert av Alpine (om bilen har standardanlegget).

 

6. Jeg synes det virker som en ganske grei pris, uten at jeg har fulgt med på markedet på disse.

 

7. Knappen er snarvei for talestyring. Knappen i taket har normalt ingen funksjonalitet i Norge.

Takker for kort og presist svar.

 

 

Vi vet alle at jeg kommer gjøre det, så jeg spør: Er det noen forskjell i diesel/bensin om man skal ha det morsomt på en avsides parkeringplass? Regner med at det da er bedre med moment.. 

 

Ang CCC til CIC, er det verdt det? (Tror vi har vært inne på dette før :D skal sjekke andre tråden også)

 

angående anlegg, det originale anlegget fra BMW er vel ikke akkurat dårlig det heller? Er vel kanskje ofte "papphøyttalere" ?

 

Du hoppet over nr 3 :( : p

Endret av AndreasDG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens! Holder tråden clean denne gangen, og spør om en enkelt serie istedet for x,y,z og å..

Til andre i forrige tråden vil jeg bare beklage for oppførselen.

 

Jeg var og så på en 3-serie diesel idag (2007 mod, 160 000, 325d M-sport), og jeg sitter igjen med noen spørsmål som jeg håper dere kan være behjelpelige å svare på . 

 

1) Jeg har sett på autopower.no at man får mapping til denne bilen som gjør at den får 260hk istedet for de originale 197hk. Er det .. Er det en modifisering som vil fungere greit?

 

2) Jeg er fortsatt litt skeptisk til diesel kontra bensin. Er det dumt å gå for diesel om jeg vil ha noe som drar bra?

All erfaring jeg har med diesel tilsier at bilene med diesel er traktorer. Til og med jobb-bilen er en traktor (VW Caddy)

Det skal sies at jeg har ikke vært borti noen diesel biler nyere enn ... 2000? med unntaket av caddyen på jobben.

 

3) Effektanlegg på diesel: Denne bilen er jo så sabla stille, er det mulig å få bedre lyd på enn dieselbil?

 

4) Oppgradere CCC til CIC/CIC-High, komplisert/dyrt?

 

5) bedre lyd enn originalhøyttalere gir. Jeg tror at nyere biler er vanskeligere å bygge ordentlig anlegg i enn i eldre biler. Stemmer dette?

 

6) Er 180 000 en dårlig pris for en 325d M-sport med manuell giring og 160 000 km på telleren?

Skinnseter, navigering,  god stund til neste service iht kjørecomp.

 

Bruktimport fra tyskland i 2010, full servicehistorikk, kun 1 eier i Norge som etter det jeg har blitt fortalt har tatt godt vare på bilen.

 

 

Og jo:

 

Vet noen hva knappen til høyre på denne iDrive'n er til?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8a/Idrive-Controller.jpg

 

I tillegg en SOS knapp i taket, har den noen funksjon i Norge?

 

Jeg har E92 325d 197hk.

 

1. Har mappet den til 260hp. Drar godt og bruker relativt lite(0.65). Fortsatt ikke noe racerbil, men går mye bedre enn alle "Ola Dunk" bilene. Vil absolutt anbefale en god remap! Synes det var helt sinsykt turbo-lag før jeg mapet den, nå er den mye, mye bedre på respons og turbo-lag.

 

2. Kjøreopplevelsen er helt ok, med denne dieselen. Mye bedre lyd enn caddy'en du hadde på jobben, men fortsatt diesel. Personlig synes jeg den mangler den gode følelsen bensinbil gir, når du drar den ut på turtall. Men den er billigere i drift, så er helt ok.

 

3. Skal du ha lyd, er det mulig med litt ekstra, men er litt jobb. Du kan kjøpe downpipe, fjern DPF, omprogrammere og kjøre rak-rør hele veien. Se på YouTube, mange filmer med lyd. Er forbedret lyd, men på kanten til "harry" spør du meg. Men kunne tenkt meg å prøve det ut, for å se hvordan det faktisk høres ut og hvordan kjøreopplevelsen blir med det. Får se til sommeren :)

 

4. Tror dette blir fort noen tusen, men fult mulig. Er folk som gjør det i Norge. Se på Finn.no. En bedrift på Finn, tar 12500kr(hvis jeg ikke husker feil), for hele jobben + delene. Så fult mulig.

 

5. Det kan jeg ikke svare deg på, dessverre.

 

6. Tja, jeg importerte min 325d E92 for 240.000kr i sommer, med 90000km på telleren. Så kanskje ikke en så dårlig pris. Men husk, nå har den gått et stykke, og har noen år bak seg. Blir fort mye småfeil. Som min bil, rattstamme etter 90000km(rattlåsen gikk, veldig kjent feil på 3/1-serie), fort 15-20k, også har du krangling med CAS med prefacelift E90, osv, osv. Synes egentlig prisen er helt grei, MEN ta høyde for at du får noen reperasjoner å betale etterhvert. Gjør du litt selv, kan du spare myyyye $$.

 

Talefunksjon. Fungerer fint. Min er dessverre på tysk, men fungerer utmerket da jeg gir den tyske kommandoer(Angriff!)

SOS-knappen fungerer, kom borti den med et uhell og slo av en prat med han på 112 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang CCC til CIC, er det verdt det? (Tror vi har vært inne på dette før :D skal sjekke andre tråden også)

 

angående anlegg, det originale anlegget fra BMW er vel ikke akkurat dårlig det heller? Er vel kanskje ofte "papphøyttalere" ?

 

Jeg svarer på det jeg (tror jeg) kan svare på (derfor jeg skippet nr 3):

 

1. Det kommer an på øyet som ser. Det er en grei oppgradering som gjør at bilen virker litt nyere ut, men om du egentlig ikke interesserer deg så mye for slikt, så er det ikke så mye vits etter min mening.

 

2. Originalanlegget er sjeldent noe å skryte av dessverre, men her igjen kommer det jo an på litt av hvert. Om du kun hører på NRK P2 gjør det sikkert jobben, mens om livet ditt handler om råning så får du neppe noe skryt for originalanlegget. Det er forøvrig heller ikke usannsynlig at bilen har et litt bedre anlegg enn standardanlegget fra fabrikk, da de som kjøper biler med større motor gjerne kjøper med litt andre ting også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært i kontakt med ESS Tuning og snakket litt med Hans der.

Utrolig hyggelig kar som kom med mye god informasjon.

 

Om det blir denne 325d, blir det en stage2 285HK  remap til bilen fra ESS.

 

Hans sa det at om han måtte velge mellom 325d og 325i ville han valgt dieselen, så jeg satser på det beste.

 

Jeg skal opp igjen til selger idag for å prøvekjøre bilen, og kommer til å droppe en NAF kjøpstest og heller tegne If bilbytteforsikring. (Hvis noen har noen grunn til å ikke gjøre dette, snakk ut nå er du snill :D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er bilen prøvekjørt, og damn den dytter bra (Oops, holdt på å skrive at den drar bra .. )

Kan ikke engang tenke meg hvordan bilen er med 285hk mot 197... 

 

Ved fullt pådrag rett fram slo DTC inn på andre gir. Har helt klart fått et annet syn på diesel enn jeg hadde før.

 

Jeg sitter her og tenker så det braker..

 

Mercedesen er forøvrig... argh.. alltid noe feil der ass :P Så det taler jo for et kjøp av bil, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har E91 325d, fjernet DPF og satt på erstattningsrør, chippet til 290hk/616nm. Er fornøyd ihvertfall :) Får "grommere" lyd om du fjerner DPF.

http://www.ebay.com/itm/Downpipe-DPF-Removal-BMW-325d-330d-530d-E90-E92-E91E93-X5-X6-E60-Exhaust-pipe-/140995722416?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item20d3fffcb0

Dette erstattningsrøret bruker jeg.

 

Jeg har lyst å oppgradere lyd i bilen også, har bmw professional nå. Lurer på en tur til tyskland for oppgradering av lyd og div andre ting til bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er rask og stabil

 

http://www.scantool.net/obdlink-mx.html

Jeg har bestilt noe greier fra iViNi :P

 

 

Jeg har E91 325d, fjernet DPF og satt på erstattningsrør, chippet til 290hk/616nm. Er fornøyd ihvertfall :) Får "grommere" lyd om du fjerner DPF.

http://www.ebay.com/itm/Downpipe-DPF-Removal-BMW-325d-330d-530d-E90-E92-E91E93-X5-X6-E60-Exhaust-pipe-/140995722416?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item20d3fffcb0

Dette erstattningsrøret bruker jeg.

 

Jeg har lyst å oppgradere lyd i bilen også, har bmw professional nå. Lurer på en tur til tyskland for oppgradering av lyd og div andre ting til bilen.

http://www.bavsound.com/Stage-One/

http://www.bavsound.com/Subwoofer-System/Fitments/

 

Hvorfor en tur til Tyskland?

Endret av AndreasDG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...