Bmwzz Skrevet Desember 4, 2014 Skrevet Desember 4, 2014 Hei! Jeg har en forferdelig lyd i bilen min. Det er en metallisk lyd som kommer på tomgang etter at bilen er blitt kjørt varm.Lyden forsvinner ved 2000rpm Den kommer ikke hver gang og er veldig periodisk. Jeg reklamerte mot forhandler og etter mye feilsøking anbefalte verkstedet hans å bytte registerkjede.Dette ble gjort på BMW verksted, men dessverre kom lyden tilbake. Nå hadde jeg den på Jæger, men de klarte så klart ikke å få frem ulyden.De sjekket jobben som var gjort på registerkjedet og sa at dette var OK.I denne sammenheng målte de også dysene, disse var innenfor. fabrikkspec. Jeg er nå tom for gode råd og gir snart opp hele bilen.Km stand: 132000 Motor: N47 - 177 Se lyd\video fil vedlagt Tar imot alle gode råd nå. IMG_0328.MOV
Sammyen Skrevet Desember 4, 2014 Skrevet Desember 4, 2014 (endret) Hei! Velkommen til bimmers Veit du om dei byttet kjedestrammer samtidigt?Får desverre ikkje åpnet filen på jobb (Er bare glad bimmers funker )Veit du om dei har `sett på Vanosen? Usikker på om denne kan variere lyd på turtall og ikkje ha konstant lyd dåe. Kanskje ikkje men men.Er det dunkelyd, hyling/sliping osv? Endret Desember 4, 2014 av Sammyen
Bmwzz Skrevet Desember 4, 2014 Forfatter Skrevet Desember 4, 2014 Hei! Velkommen til bimmers Veit du om dei byttet kjedestrammer samtidigt? Får desverre ikkje åpnet filen på jobb (Er bare glad bimmers funker ) Veit du om dei har `sett på Vanosen? Usikker på om denne kan variere lyd på turtall og ikkje ha konstant lyd dåe. Kanskje ikkje men men. Er det dunkelyd, hyling/sliping osv? Hei! Kjedestrammere ble byttet. De har ikke sett på vanosen Fikk ett tips om at det kunne være tette oljekanaler så vurderer en slik forte motorflush.. Lyden er en høy metallisk tikkelyd
*MrB* Skrevet Desember 4, 2014 Skrevet Desember 4, 2014 Får heller ikke spilt filen på denne pc'en, men ta kontakt med Mekonomen Kolltveit, dersom det er innenfor rekkevidde for deg. Han som driver der nå er fantastisk flink på BMW (anerkjent i BMWccn, Lang erfaring fra Jæger) og kan helt sikkert hjelpe deg.
Sammyen Skrevet Desember 4, 2014 Skrevet Desember 4, 2014 (endret) Fekk opnet vidn no. Hørest ut som tikking uten å si det garantert. Badsha got it straight on. Lyden varierte nok til å være kjede ja Endret Desember 5, 2014 av Sammyen
badsha Skrevet Desember 5, 2014 Skrevet Desember 5, 2014 (endret) Høres ut som kjede er slakt igjen og treffer noe, ville anbefalt å sjekke dette her asap!! N47 er kjent for kjedehavari Endret Desember 5, 2014 av badsha
Sammyen Skrevet Desember 5, 2014 Skrevet Desember 5, 2014 Lurer på om strammeren er avhengig av oljetrykk eller er eg på bærtur?
Bmwzz Skrevet Desember 6, 2014 Forfatter Skrevet Desember 6, 2014 Takker for alle svar. Men dersom det var kjede, skulle ikke lyden da dukket opp hver gang motoren er kjørt varm og deretter satt på tomgang. Den er som sagt veldig periodisk og dukker ikke opp hver gang. Leste en tråd på ett engelsk forum hvor en forklarte en lignende lyd. Han byttet guide tensioners og oil pump... Kan dette være noe? Skulle jeg gjerne fått noen til å sjekke ventilløfterne?
quandt1960 Skrevet Desember 6, 2014 Skrevet Desember 6, 2014 (endret) Kjedestrammer er en ting men hovedproblemet med N47 motor er ikke vanos (noe N47 ikke har) N47 har en chain guide som er feildesignet av BMW. Dette er rettet på de senere versjonene. Denne kan gi for stor friksjon slik at kjedet kan bli strekt/hoppe av. I kombinasjon med start stopp automatikk kan det over tid gi storme motorproblemer. Så det er ikke bare kjedet som må byttes men også chain guides og chain sprockets (i detaljer er problemet todelt. let her på forumet etter kjedeproblemer N47). Hvis BMW verkstedet ikke byttet til nye chainguides med det nye designet er de enten på grensen til å svindle deg eller totalt inkompetent. I puma databasen til BMW står det klart beskrevet fra sentral hold hos BMW hva som skal gjøres hvis bilen er innenfor garanti. Når den er utenfor må du ta kosten selv for BMW annerkjenner ikke problemet. Siden kjedet er bak må oftest motor ned for å klare å bytte hele sulamittn. Skal jeg gi en best guess så høres det ut som om kjedet er blitt slakk igjen utover det strammeren klarer å kompensere men det er ikke godt å si når du sier det forsvinner, det er litt rart. Mens motor er av (husk den bør være av så du ikke mister en finger for ene reimen) så tar du av akustikkdekselet (motorplastdeksel). Start motor så vil du høre lyden bedre, få noen til å gi litt gass så kan du prøve sammenligne på nettet med N47 timing chain failure. Lyden ligner litt men er litt annerledes enn det jeg ville forventet av kjedet egentlig. Hvis det er ventilløfterne bør du kunne finne en feilkode på motoren med dårlig tenning e.l Endret Desember 6, 2014 av FJPopp
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå