Mariuse34 Skrevet Desember 21, 2014 Share Skrevet Desember 21, 2014 Har en RR med BMWs fantastiske M62B44 motor. Men har akkurat måttet gjøre en del jobb på den på verksted. Da byttet de og toppdekselpakninger. 800 km etter at bilen kom fra verksted har det seriøst begynt å fuske. Byttet plugger på fredag og oppdaget at det fulgte en del olje med fra toppen av pluggene. Åpnet opp igjen nå for å ta bilde. Er dette nok til å skape feiltenning på M62B44 motoren? Har lest feilkoder og fått at den har misfire detected på 1,2,3 og 4. Bildet viser plugg 1. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet Desember 21, 2014 Share Skrevet Desember 21, 2014 Ja det er jeg ganske sikker på. Gnisten blir forstyrret som følge av forandret motstand på kontakten til pluggen. Når oljen er der jeg ser den er det sannsynligvis som følge av dårlig toppakning. Der er det bare å rense. Hvis oljen derimot er på gnistsiden så kan du ha ødelagte sylinderpakninger eller slitt sylindervegg. Da snakker du om en litt større reparasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mariuse34 Skrevet Desember 21, 2014 Forfatter Share Skrevet Desember 21, 2014 Jeg regner med du mener toppdekselpakning? Toppakning er nylig byttet på bilen, men burde ikke ha noe å si her. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robin L Skrevet Desember 21, 2014 Share Skrevet Desember 21, 2014 (endret) det der vil lage mye fusk på motoren ja. hadde akkurat det samme på min. (da pga tett veivhusventil) er typisk at toppdekselpakningen lekker nedi pluggene på disse men ikke etter 800km. har de kanskje montert på den gamle pakningen igjen? dette er noe som burde vært byttet ved toppakingsskiftet.. dessuten bør skivene med paking skiftes også. om pakningen var ny så kan dette tyde på tett veivhusventilasjon. ryker den mye? er det sugelyd når du drar opp peilepinnen? tett veilvhusventilasjon vil lage trykk i olja og den vil finne letteste vei ut som er nettop her : ) har forøvrig aldri hørt om def. toppaking på disse motorene før.. uheldig der da : / Endret Desember 21, 2014 av space-ace Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mariuse34 Skrevet Desember 21, 2014 Forfatter Share Skrevet Desember 21, 2014 Ryker ikke nei. Gikk helt fint da den kom fra verksted på mandag. Gradvis gått dårligere ift. tenning, antagelig som følge av oljen. Skal ha byttet "engine vent system". jobb ble gjort i utlandet og jeg er usikker på hva engine vent system er akkurat nå. Toppakning er sjeldent på disse bilene ja. Ble heldigvis oppdaget tidlig før den gikk varm/kokte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mariuse34 Skrevet Desember 21, 2014 Forfatter Share Skrevet Desember 21, 2014 Sjekket forøvrig. Bare lekkasje på den ene sylinderbanken. Ikke lekkasje på den andre banken ned i pluggene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
carburetion Skrevet Desember 22, 2014 Share Skrevet Desember 22, 2014 Dei er noken jevlar å få tette disse toppdekslene. Lurt å bruke noke god tetningsmiddel på pakningen. Aluminiumen dekslene er laga av vrir seg pga varme, og blir skeive på annleggsflata. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet Desember 22, 2014 Share Skrevet Desember 22, 2014 Jeg regner med du mener toppdekselpakning? Toppakning er nylig byttet på bilen, men burde ikke ha noe å si her. ja skrev feil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mariuse34 Skrevet Desember 22, 2014 Forfatter Share Skrevet Desember 22, 2014 Et spørsmål. Må jeg slette feilkoder for at bilen skal tenne riktig igjen etter at denne jobben er gjort? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robin L Skrevet Desember 22, 2014 Share Skrevet Desember 22, 2014 måtte ikke det på min men vet ikke hvordan det er på R.R Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mariuse34 Skrevet Desember 22, 2014 Forfatter Share Skrevet Desember 22, 2014 (endret) Samme system på BMW og L322. Range Roveren er jo, for all sake and purposes, en fance X53 X5. Toppdekselpaknigen er åpenbart ikke i orden, men jeg er ikke overbevist om at den er skyldneren her. Kan være årsaken til at det begynte å tenne feil i utgangspunktet, men ikke sikker på om den er grunnen til det nå. Sjekket feilkodene og den har 6 feilkoder. 5 av dem omhandler misfire on ceveral cylinders, misfire detected cylinger 1,2,3,4. Og P0022 Camshaft control bank 2 sensor fault Endret Desember 22, 2014 av Mariuse34 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robin L Skrevet Desember 22, 2014 Share Skrevet Desember 22, 2014 lite sansynlig,men sjekk at ale boltene på innsuget er der. jeg manglet en bolt etter bytte av innsugspakinger. da ville ikke syl. 8 være med iallefall. kan høres ut som den er timet en liten grad feil i forholdt til det jeg googlet på feilkoden. vet du om registerstrammer ble byttet da? kan det være slakk strammer eller defekte glidere for reg.kjedet tru? ikke uvanlig at de gliderene på m62b44tü ryker har jeg lest. regner med at du har vanosmotor? http://www.obd-codes.com/p0022 http://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?2110082-M62tu-Vanos-P0022-code Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mariuse34 Skrevet Desember 22, 2014 Forfatter Share Skrevet Desember 22, 2014 lite sansynlig,men sjekk at ale boltene på innsuget er der. jeg manglet en bolt etter bytte av innsugspakinger. da ville ikke syl. 8 være med iallefall. kan høres ut som den er timet en liten grad feil i forholdt til det jeg googlet på feilkoden. vet du om registerstrammer ble byttet da? kan det være slakk strammer eller defekte glidere for reg.kjedet tru? ikke uvanlig at de gliderene på m62b44tü ryker har jeg lest. regner med at du har vanosmotor? http://www.obd-codes.com/p0022 http://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?2110082-M62tu-Vanos-P0022-code Vanos-motor ja. P0022 er tett knyttet opp mot Vanos såvidt jeg klarer å google meg riktig plass. Feil timing eller feil med Vanos vil vel antagelig forklare hvorfor den fyrer feil? Det vil også forklare hvorfor bilen har blitt gradvis dårligere gjennom uken. Fra å starte litt rart til å nå høres ut som en gammel dieselmotor og gå helt elendig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robin L Skrevet Desember 22, 2014 Share Skrevet Desember 22, 2014 nå er jeg ikke helt inn på vanos men, aldri hatt det.. men om timingen er feil så er det vell ikke rart den feilfyrer nei. diesellyd kan også være gliderene på kjedet. klarer du å lokalisere lyden da? rart at det skulle bli gradvis værre om den er feiltimet.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mariuse34 Skrevet Desember 22, 2014 Forfatter Share Skrevet Desember 22, 2014 nå er jeg ikke helt inn på vanos men, aldri hatt det.. men om timingen er feil så er det vell ikke rart den feilfyrer nei. diesellyd kan også være gliderene på kjedet. klarer du å lokalisere lyden da? rart at det skulle bli gradvis værre om den er feiltimet.. Såvidt jeg har skjønt, hvis det er slakk eller noe sånt, så vil den gradvis forskyve seg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå