Pekka Skrevet Januar 6, 2015 Skrevet Januar 6, 2015 (endret) E61 LCI 525d med manuell kasse. Bilen har startet med litt røff tomgang i noen dager nå. I går lyste en gul motorlampe i dashbordet et kort sekund før den forsvant (mens jeg kjørte). Ved neste startforsøk så brukte den uvanlig lang tid på å starte (normalt starter den øyeblikkelig). I morges så startet bilen og stoppet igjen med én gang. Tre feilkoder dukket opp: DBC failure! Drive moderatelyDrive control system! Drive moderatelyStart assistant inactive! Etter å ha tatt bilder av skjermen med feilene startet jeg bilen uten problemer. Bremse- / håndbrekk-lampen lyste gult og lampen for avslått DCS lyste gult. Da jeg kom frem til jobben og skrudde av motoren så kom en feilmelding til opp: Engine oil level at minimum! Skal sjekke oljenivået manuelt når det blir dagslys for å se om det er en reell feilmelding. Har googlet endel etter løsninger nå på morgenkvisten. M5’er med dette problemet har gjerne en sensor til tomgangsaktuatoren ødelagt, eventuelt en sensor for throttle actuator ødelagt. Noen mener det er batteriet / batteriladeren (ekstern, til å plugge i veggen) / irring på kabel, uansett M5 eller vanlig E61. Noen mener det er styresensoren. Noen mener man må oppdatere/flashe ECU’en. Nå på vinteren så bruker jeg DEFA motorvarmer + kupevarmer + batterilader, så det er en potensiell årsak. Batteriet ble byttet av GS Bildeler i Skien for et år siden, og en irret jordingskabel ble byttet senere forrige vinter. I februar ble bilen kvitt DPF og AGR og ble tunet litt av en kar her i Norge som de fleste kjenner til. Jeg tror derfor ikke det er batteri eller jordingsfeil, og heller ikke tuningen. Da står jeg igjen med enten batteriladeren eller en ødelagt tomgangssensor. Siden Morris Auto i Tønsberg ikke klarte å finne feilen med DPF’en (hovedtermostaten var defekt) så har jeg ikke stor tiltro til at de finner feilen her heller. Setter pris på råd om hvem jeg skal kontakte og hva jeg bør prøve ut. Har ikke kabel/programvare til bilen. Endret Januar 6, 2015 av Pekka
Otis Skrevet Januar 6, 2015 Skrevet Januar 6, 2015 Det jeg tenker er vann i bagasjerommet. Har du sjekket det?
Pekka Skrevet Januar 6, 2015 Forfatter Skrevet Januar 6, 2015 (endret) Skal sjekke vannstand nå Feilmeldingen på oljenivå er dessverre reelt, peilepinnen viser ned mot minimum Jeg skifter olje og filter hver 15.000km, og det er 7.500km siden sist. Har aldri fått varsel om lite olje på motoren før, så dette er flaut for en som liker å ta vare på bilene sine! Alle feilmeldingene var borte når jeg startet bilen før lunsj. Ingen røff tomgang heller, men motoren var vel litt varm enda etter turen til jobb. Endret Januar 6, 2015 av Pekka
Otis Skrevet Januar 6, 2015 Skrevet Januar 6, 2015 Enn under gulvet i midten? Der hvor alle kontrollboksene ligger?
Pekka Skrevet Januar 6, 2015 Forfatter Skrevet Januar 6, 2015 Ser ut som om jeg må til med litt verktøy for å få bort det som står i veien i hjulbrønnen slik at jeg kan løfte ut "teppet" der
Pekka Skrevet Januar 6, 2015 Forfatter Skrevet Januar 6, 2015 Regner med at det er dette du sikter til Fant bildet på nettet.
Pekka Skrevet Januar 6, 2015 Forfatter Skrevet Januar 6, 2015 Prøvde å lirke først, men må kanskje lirke litt hardere Er hjemme i garasjen nå, der er det både verktøy og fritt for nedbør
Otis Skrevet Januar 6, 2015 Skrevet Januar 6, 2015 Jeg har sånn gulv med 2 plater og sånn rom og greier, og der syntes jeg det var vel mye lirking for å få det ut.
Pekka Skrevet Januar 6, 2015 Forfatter Skrevet Januar 6, 2015 Har to luker baki der min også Det er tørt og fint hele veien ned til bart karrosseri, fikk ialle fall støvsugd litt helt nederst
Pekka Skrevet Januar 8, 2015 Forfatter Skrevet Januar 8, 2015 Feilmeldingene dukket opp kun den ene gangen, men skal jeg tro en god del innlegg på BMW-forum så er det helt normalt at feilmeldingene dukker opp innimellom med økende frekvens. Burde jeg kjøpe f.eks. Carsoft for å finne den bakenforliggende feilkoden? Hvis det er idle actuator sensor som lagger trøbbel, så skal den ha en bestemt feilkode.
Otis Skrevet Januar 8, 2015 Skrevet Januar 8, 2015 Jeg fikk endel feilmeldinger sånn helt tilfeldig på min bil. Var mye meldinger som kom og gikk. Og jeg tok jo diagnose selv og fant ingen feil, så til slutt tok jeg bare av batteriet i 30 min og satte på igjen. Ingen meldinger siden det, og det er nå 8 mnd siden.
Pekka Skrevet Januar 8, 2015 Forfatter Skrevet Januar 8, 2015 Takk for svar Da avventer jeg og ser hva som skjer fremover.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå