Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må skaffe meg en pendlerdiesel ser det ut. Gidder ikke noe annet enn BMW tror jeg. 

 

Har hatt et par E39 før, men bare bensin. Hvordan er 530D å kjøre, leve med, forbruk, pålitelighet osv? 

 

 

Marius

Skrevet

En av de desidert beste "bruksmotorene" bmw har lagd. Og e39 er jo utvilsomt en av de modellene du kan gjøre et virkelig godt kjøp ift pris vs kjøreegenskaper, forutsatt at noen som har greie på bilen går nøye over. Det samme gjelder også motor. e39 kan være veldig bra, eller veldig dårlig hvis det er snakk om et dårlig eksemplar.

Skrevet

En av de desidert beste "bruksmotorene" bmw har lagd. Og e39 er jo utvilsomt en av de modellene du kan gjøre et virkelig godt kjøp ift pris vs kjøreegenskaper, forutsatt at noen som har greie på bilen går nøye over. Det samme gjelder også motor. e39 kan være veldig bra, eller veldig dårlig hvis det er snakk om et dårlig eksemplar.

 

jeg kjenner jo E39 ut og inn egentlig, etter å ha skrudd mye på dem etterhvert, men akkurat dieselmotor og tilhørende girkasse er jeg ikke kjent med. Jeg liker E39 bedre enn E60 og synes den fortsatt kjører knallbra. 

 

Hvordan er girkassene på 530D på E39? Er det samme girkassen som ble brukt i X5/Range Rover? Er det en svak girkasse eller er det den voldsomme vekten som gjør at en del av de har slitt? 

Skrevet

Automatgirkassene har et tvilsomt rykte, spesielt første generasjon (360r). Andre generasjon (390r) har fungert bedre, men også her har det vært havari. Det er ikke momentet som tar knekken på dem direkte i alle fall, men vekt vet jeg har en del å si rent slitasjemessig. Dog, de fleste feilene på disse bunner ut i lekkasjer i ventilhus og andre ting som påvirker oljetrykk, og da spiller resten på en måte liten rolle, da slike feil fører til havari uansett.

Som en sammenligning har min egen passert 350 000km. Org kasse, dyser, turbo, høytrykkspumpe etc etc. Bremsa 286hk og 650Nm. Helt standard deler utenom "trf steg 2".

Skrevet

Jeg har hatt min siden 2008 og kjørt ca 200.000 på den. Gått 340.000 nå. Utrolig god bil, har da hatt av de kostbare feilene som et turbohavari rundt 160.000km, swirlflaps havari på ca 330.000km og gearkassehavari på 330.010km. (Kom rett etter hverandre selvfølgelig) alikevel bestemte jeg meg for at den bilen skal få leve videre og fikk den på Veien igjen. Utfører du vanlig vedlikehold og samt tar vare på den så er det som sagt en helt utrolig god bil. Sjekker du litt på hva som er byttet på bilen siste tiden kontra km stand, så ta høyde for når det er vanlig at ting blir slitt/blir ødelagt/havarerer. Det kan jo selvfølgelig variere, men her kan du prøve å være litt kritisk. Er ikke akkurat gratis å bytte automatkasse osv.

Skrevet

Dersom du kjører som før har vi gjort noen grep for å få det reelle forbruket noe ned. Dersom du kjører med full gass hele tiden vil forbruket naturligvis gå noe opp, men på ingen måte avskrekkende. På langtur med familien (stappfull bil) er det ikke uvanlig med 0,6 og noen ganger rett under. Gj.snitt forbruk til og fra jobb etc ca 0,75.

2,5d er en 2,5l motor. Dog er det mye likt med 3,0, så den har godt potensiale ved eks TRF steg 2+ og TRF Steg 4.

Steg 2+ ligger på ca 235hk. Steg 4 vil ligge på ca 270-280hk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...