vegard89 Skrevet Januar 25, 2015 Skrevet Januar 25, 2015 (endret) Hei. Tenkte og etterfylle litt olje på bilen min. Og siden dette er første gangen jeg gjør det siden jeg kjøpte den så vil jeg gjerne forhøre meg litt om det. Ossen olje burde jeg fylle etter med? Ble tatt oljeskift service på lokalt verksted for en stund tilbake. Men usikker på ossen olje di brukte. Vet bare at det var castrol. Sikkert longlife olje? Mvh. Vegard Endret Januar 25, 2015 av vegard89
Otis Skrevet Januar 25, 2015 Skrevet Januar 25, 2015 Du kan sikkert se på regningen du fikk, der står det som oftest oljetype. Men på generell basis er det LL01 eller LL04.
vegard89 Skrevet Januar 25, 2015 Forfatter Skrevet Januar 25, 2015 (endret) Ok takk for svar Men sånn med tanke på oljeskift i ettertid. Hva anbefales til disse motorene? Har hørt at longlife ikke har vært noe særlig på disse motorene ved tanke på lange mellomrom ved vær oljeskift. Kanskje bedre å bruke feks castrol edge 5w-30 ? Hva betyr LL01 Og LL04? Endret Januar 25, 2015 av vegard89
E.C. Skrevet Januar 25, 2015 Skrevet Januar 25, 2015 LL01 og LL04 er forskjellige long life specs, der 04 stiller noe høyere krav til olja enn 01. BMW har vel tidvis operert med ganske lange oppgitte oljeskiftintervall som ikke kan anbefales. Kjører man mye langturer så kan man sikkert ha olja i 15k km, men med mye småkjøring bør man kanskje ta det nærmere 10k km. Det går helt fint å bruke long life olje, men bytte oftere enn typiske long life intervaller.
vegard89 Skrevet Januar 25, 2015 Forfatter Skrevet Januar 25, 2015 (endret) Takk for svar Ja tenkte og bytte på mellom 10-15k km. Siden jeg småkjører en del. Det med di oppgitte intervallene er egentlig litt drøyt spør du meg Endret Januar 25, 2015 av vegard89
quandt1960 Skrevet Januar 26, 2015 Skrevet Januar 26, 2015 Det er lurt å bytte en gang i året med maks 16000 km om gangen, BMW har selv nylig forkastet 30000 km oljeservicer og har nå 16000km. Jeg har selv gjort oljeanalyse mange ganger hvor jeg har fått gått gjennom slitasjekurver etc. med forskjellige kjørelengder. Longlife04 er en bra oljespec men ikke så bra at den takler 30000km, det blir mye metallpartikler i oljen og den degraderes ganske hvis du kjører mer enn 20000 km med den. Jeg har selv kjørt en stund med M54 motoren og den bruker denne som er orginal BMW men produsert av Castrol for BMW (Longlife 04 BMW spec) "BMW motorolje 0W-40 Longlife-04", se på GSBildeler, 189 for en liter. Den tilsvarer Castrol Edge. Hvis du har et UV lys så kan du lyse opp oljen din. Hvis den gløder blått i UV lys så er det høyest sannsynlig en BMW/Castrol olje. Du bør ikke blande oljer da de har mange forskjellige additiver, det er komplisert kjemi og det er ikke godt å vite om du lager en cocktail som ikke er bra hvis du blander oljetyper. Det er mye polymerer, tilsetningsstoffer etc. i disse. Kjøp en ekstra flaske med den du putter på bilen så har du den ene i reserve i bilen så slipper du å lure .
vegard89 Skrevet Januar 26, 2015 Forfatter Skrevet Januar 26, 2015 (endret) Takk for bra info Veldig kjekt og vite. Så jeg kan bruke 0w-40 også med andre ord? Så på kvittering at dem har brukt 0w-30 på forrige oljeskift. Er det noe som kan anbefales og bruke på disse motorene? Endret Januar 26, 2015 av vegard89
quandt1960 Skrevet Januar 26, 2015 Skrevet Januar 26, 2015 Ja det er ikke unormalt i Skandinavia å bruke 0w-30/40, første tallet har med viskositet å gjøre ved temperaturer ned mot minus 40 (cold start/crank performance) Øvre tallet er viskositet ved høyere temperaturer (100 grader) 0W-40 går helt fint, du kan og lese det i instruksjonsboken på noen av de siste sidene, der er det forklart også
E.C. Skrevet Januar 26, 2015 Skrevet Januar 26, 2015 Bruker 0w-40 Castrol på min M52. Generelt så skal man prøve å unngå for lang avstand mellom det første og andre tallet da egenskapene ofte oppnåes ved bruk av additivering som kan svikte etter en stund og olja kan havne utenfor spec raskere enn en som har lavere avstand mellom tallene og mindre additiver.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå