Adamastos Skrevet Februar 9, 2015 Skrevet Februar 9, 2015 Hei har en 530D 2008 modell som jeg begynner å bli litt irritert på. Vel, alt funker bra, nesten. Problemet begynte i høst da det ble kaldt. Når bilen har stått natten over og jo kaldere det er jo mer gjør det seg gjeldende. Motoren starter som alltid, men den står og jager/hoppe på tomgang de første 10 sekundene før det stabiliserer seg. Dette gjentar seg ikke før den har stått 6- 12 timer. Jeg tenker i de baner at det er en eller fler glødeplugger som svikter. Hva tror dere? Jeg har også fått en slags ulyd ved pådrag. Bilen er chippet hos ESS, uten at det har noe med problemet å gjøre. Uansett, ved pådrag i høyere gir og ved maks moment får jeg en slags spærre lyd. Høres ut som en gatebil som spærrer i eksosen, bare mye mindre lavmælt. Og det er kun når momentet er maks. Vanskelig å forklare, men om man holdt en liten plate inn i eksosen akkurat er og da. Jeg misstenker sliten turbo, hva tror dere? Ang første spørsmålet. Er det vanskelig å bytte disse glødepluggne? Fant de ganske billig hos mister auto as. Hvor mye må demonteres? Noen som vet om noen videoer?
Otis Skrevet Februar 9, 2015 Skrevet Februar 9, 2015 Det er enten glødeplugger eller rele. En diagnose vil mulig avsløre nøyaktig. Glødeplugger er kurant å skifte. Husk nye pakninger til innsuget! Kjør motoren gjennomvarm. Av med motor deksel, klima filter, deksel til klima, tverrstag over motor, slange fra IC inn på egr og vakuum slangen inn på egr, sensor nærmest torpedoveggen på innsuget, innsuget, hettene til glødeplugger også glødeplugger. 10mm hode på glødeplugger. Ellers er det unbrako 4-5mm og torx 45? Flatjern også.
TRF Skrevet Februar 9, 2015 Skrevet Februar 9, 2015 Har aldri hørt om "sperre i eksosen". Det som derimot er relativt vanlig er during som bruker tror kommer bakfra, men den kommer faktisk fra fjærer i lock up clutch på samme måte som et DM svinghjul. Dette planter seg i drivlinja og gir den aktuelle duringa. Det har i aller høyeste grad noe med tuning å gjøre. Justere momentbegrensere (evt slutte å dra opp dyseåpning så grassat) så blir det nok i orden.
Otis Skrevet Februar 9, 2015 Skrevet Februar 9, 2015 Jeg opplevde det som trf beskriver, en gang på min originale motor å girkasse. Voi voi som det duret i 1-2 sekunder!
TRF Skrevet Februar 9, 2015 Skrevet Februar 9, 2015 Det er fordi du har 525d m57n2, som har "2,0" kasse. Disse tåler ikke all verden før de durer, og kan fint ende opp med å gjøre det originalt om fjærene er litt slappe. 3,0d derimot tåler en hel del. Sikker på at bilen din ikke er skremt opp Otis?
quandt1960 Skrevet Februar 9, 2015 Skrevet Februar 9, 2015 (endret) HVis du har M57TU så har du en exhaust flap som regulerer med vakuum. Den skal sperre ved visse turtall/last for å regulere lyd pga lydkrav…kanskje den du føler sperrer? Vet ikke hva som regulerer den, om det er DME eller noe annet... Red: Glemte å nevne at den og er med å regulere ved DPF regenerering Endret Februar 9, 2015 av FJPopp
TRF Skrevet Februar 9, 2015 Skrevet Februar 9, 2015 Men han har m57tu2 / m57n2 ihht overskrift. Resten av beskrivelsen passer heller ikke det.
quandt1960 Skrevet Februar 9, 2015 Skrevet Februar 9, 2015 Glemte 2 tallet ja, Jeg mente M57TU2 motoren (2008mod). Den har en exhaust flap som nevnt som regulerer åpning/lukking av bakre eks.demper, (ene tailpipen) ved lavfrekvente lyder. Den er lukket ved lave turtall opp til ca 2000 og 50% last. Så forslaget var at det kanskje er det han føler som en sperre. Ved regenerering eller høyt difftrykk i eksos før og etter DPF vil bilen være i regenererinsmodus ofte og da er spjeldet lukket opp til 100% last helt opp til ca 2600 rpm. Den åpner da etter det for å gi minst mulig baktrykk. Personlig ville jeg fjernet driten da den bare er ment å minske lavfrekvent lyd. Men her tipper jeg en titt på dieselfilter før jeg hadde sjekket plugger eller noe annet hvis det er snakk om under minus 10.
Otis Skrevet Februar 10, 2015 Skrevet Februar 10, 2015 Det er fordi du har 525d m57n2, som har "2,0" kasse. Disse tåler ikke all verden før de durer, og kan fint ende opp med å gjøre det originalt om fjærene er litt slappe. 3,0d derimot tåler en hel del. Sikker på at bilen din ikke er skremt opp Otis? Næsj, tror ikke det. Den går litt bedre enn E39 523i og 520i 170hk opptil 100 km/t ish. Men går virkelig bra over 3.gir på mye turtall, dog så merker jeg at det ikke er så mye mer å hente over 4500 omdr. Føles ikke ut som noe mer enn 200 ish hk, tror jeg da....!? Men jeg har ny girkasse nå og den har ikke laget dure lyd. Glemte 2 tallet ja, Jeg mente M57TU2 motoren (2008mod). Den har en exhaust flap som nevnt som regulerer åpning/lukking av bakre eks.demper, (ene tailpipen) ved lavfrekvente lyder. Den er lukket ved lave turtall opp til ca 2000 og 50% last. Så forslaget var at det kanskje er det han føler som en sperre. Ved regenerering eller høyt difftrykk i eksos før og etter DPF vil bilen være i regenererinsmodus ofte og da er spjeldet lukket opp til 100% last helt opp til ca 2600 rpm. Den åpner da etter det for å gi minst mulig baktrykk. Personlig ville jeg fjernet driten da den bare er ment å minske lavfrekvent lyd. Men her tipper jeg en titt på dieselfilter før jeg hadde sjekket plugger eller noe annet hvis det er snakk om under minus 10. Det var ikke snakk om under -10 grader, men i de første 10 sekundene Nesten ingen tvil om gløde problemer.
Clevion Skrevet Februar 10, 2015 Skrevet Februar 10, 2015 Glødeplugger/enheten. Har det samme problemet på min, at når det er kaldt ute så hopper den litt på turtall og vibrerer, etter noen få sekunder så går den reint. Har ikke giddi å få fiksa det enda, men hos meg så er det glødeenheten ivertfall.
quandt1960 Skrevet Februar 10, 2015 Skrevet Februar 10, 2015 Næsj, tror ikke det. Den går litt bedre enn E39 523i og 520i 170hk opptil 100 km/t ish. Men går virkelig bra over 3.gir på mye turtall, dog så merker jeg at det ikke er så mye mer å hente over 4500 omdr. Føles ikke ut som noe mer enn 200 ish hk, tror jeg da....!? Men jeg har ny girkasse nå og den har ikke laget dure lyd. Det var ikke snakk om under -10 grader, men i de første 10 sekundene Nesten ingen tvil om gløde problemer. Ja oki, nei det er godt mulig det ja. Har opplevd det samme på en flunka ny Land Rover Discovery 2013 mod.
Adamastos Skrevet Februar 12, 2015 Forfatter Skrevet Februar 12, 2015 (endret) Her var det mye bra svar. Og kjekt at flere heller mot glødepluggene og rele. Jeg har bestilt nye glødeplugger og vil derfor prøve å bytte de. Tittet så vidt under dekselet på motoren og forstod at det blir en del skruing. Ingen som vet om en video der noen gjør dette? Eller noe annet. Hørtes litt komplisert ut den beskrivelsen din Otis. Når du nevner pakning, mener du til luftinnsuget? Og jeg tenkte å bytte alle 6 når jeg først var i gang, er like greit. Får å nevne det igjen. Dette skjer kun når det er fra 2 pluss til minus grader. Og jo kaldere det er jo mer "hakker" den de 10 første sekundene før den maler som en katt igjen. Ang den lyden. Den kan minne om den lyden man har i biler med dobbel svinghjul med silikonmembran hvis de er tunet og man får vibrasjon i svinghjulet. Men ikke helt. Det er kun mellom 3500 - 4500 rpm i tredje, fjerde og femte gir ved bra belastning. Jeg kan alltids re sette SW til original og se om det fortsatt gjør seg gjeldene. Men trodde ES (Aaremark) tunet de med ganske flate moment kurver? Endret Februar 12, 2015 av Adamastos
TRF Skrevet Februar 12, 2015 Skrevet Februar 12, 2015 (endret) Ja det minner om during fra dm svinghjyl, fordi det er "det samme" som skjer. Vibr fjærer i lck up som bunner. Edit: eneste som ikke stemmer er at det er unormalt høyt turtall. Endret Februar 12, 2015 av TRF-Racing
Otis Skrevet Februar 12, 2015 Skrevet Februar 12, 2015 https://drive.google.com/file/d/0B-5KtFtiv6tFOUhOb0w1RG50ZVU/view?usp=sharinghttps://drive.google.com/file/d/0B-5KtFtiv6tFNkZxN2FEQlR1QUU/view?usp=sharinghttps://drive.google.com/file/d/0B-5KtFtiv6tFZjJZUDg5RFdyZVk/view?usp=sharing
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå