Gå til innhold

E91 utstyr. s216a Servotronic vs. s217a active steering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen fortelle meg forskjellen på disse to tingene? Ser etter en E91,men synes at "billigmodellene" har fryktelig tung styring.

Vil gjerne ha Servotronic, men er aktiv styring kult? ;(

Skrevet

Jeg tar muligens feil, men mener servotronic kan kodes inn, slik at man enkelt kan få dette om man vil. BMW selger ettermonteringssett for dette til rundt tusenlappen til 1-serie ihvertfall, og jeg tror ikke det inkluderer noen fysiske deler.

Skrevet

E9X har i utgangspunktet elektrohydraulisk servostyring, dvs en elektriskdrevet servopumpe.

Servotronic er en ekstra ele.motor på rack&pinion som bidrar ved behov, dvs ved stillestående og lav fart mye og mindre når farten øker. Denne jobber da kun ved behov. Er utviklet av ZF og brukes av forskjellige bilmerker. 

Aktiv styring er et tillegg til servotronic kan du si som har et sol og planetgir med en elektromotor som varierer omsetningen ift farten. Dvs ved stillestående så trenger du et halvt rattutslag for maks utslag på hjulene. En fiffig sak som også er smart ved overstyring. Dvs teoretisk sett kan du drifte og bilen vil selv styre imot med perfekt vinkel for å holde deg på veien. Aktiv styring er utviklet i samarbeid med BMW og ZF og er å finne kun i BMW. Audi og andre har lignende systemer.

Personlig foretrekker jeg kun servotronic som jeg har selv på min bil. 

• 2 weeks later...
Skrevet

Jeg har ikke servotronic på min E61, men føler det er helt greit det. Har testet med servotronic, og syntes ikke det var såååå ekstremt som dere sier. Ja, det var fint, men ...

Skrevet

Jeg har ikke servotronic på min E61, men føler det er helt greit det. Har testet med servotronic, og syntes ikke det var såååå ekstremt som dere sier. Ja, det var fint, men ...

Stooooor forskjell på E9X of E6X

Vet ikke hvorfor, Større servopumpe? :)

Skrevet

Ja, jeg burde husket det, men jeg testet jo en e9x og jeg synes den var litt "rar" på rattet om man kan si det...?

Ekstrem selvoppretting og tung på styring selv med mariekjeks hjul.

Skrevet

Jeg har aktiv styring på min E60, og skal jeg kjøre andre biler blir de første meterne helt på jordet, fordi jeg er vandt til såpass lite rattutslag for og få full sving, kjørte bilen til fattern for en stund siden, holdt på og ta med meg 2 søppelkasser :P

Skrevet

E9X har elektrohydraulisk så den er ikke helt sammenlignbar med E6X som fra før er ganske lett på rattet. Der leveres servotronic kun i forbindelse med AS. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...