Gå til innhold

Lys F10


runstra
 Share

Anbefalte innlegg

Har en F10 2012 og en F20 2013.

På F10 ved å ha lysbryteren helt til venstre dvs ved A, så lyser både for og baklys som kjørelys uavhenegig av om det er lyst eller mørkt.  Dvs at det jeg merler er at kun instrumentlys lyser hvitt om dagen og rødt i mørket.... På F20 med lysbryter i samme stilling  ,slokker baklys samt at kun AE lysene lyser foran.  For å ha kun AE lys på på F10 så må jeg sette lysbryter i avstilling dvs rett opp... Er dette korrekt ? Forskjell på 2012 og 2013 eller er det koding ?  Beklager mye tekst.. :geek:

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker du har brukt A-modus på to forskjellige tider av døgnet. Når du er i A-modus og det er mørkt ute så blir det som beskrevet på F10, mens når det er lyst ute så blir det som beskrevet på F20 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå husker jeg ikke helt når BMW innførte slukking av baklys som en del av DRL, men når lysbryteren er i A fungerer det på lik måte på begge biler (foruten at den ene har tente baklys og en andre ikke - dette kan kodes). I dagslys er det sterke ringer (med evt. baklys) som lyser og så fort det blir mørkt nok ved brokar, tuneller eller skumring/kveld vil bilen gå over til nærlys med baklysene tent. Dersom nærlyset på F10en din lyser konstant ved lysbryteren i A har du nok defekt RLS (rain light sensor) eller feil sensitivitet i kodefilen på bilen, men ettersom instrumentbelysningen din bytter fra hvitt til orange ser det ut til å fungere som det skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker du har brukt A-modus på to forskjellige tider av døgnet. Når du er i A-modus og det er mørkt ute så blir det som beskrevet på F10, mens når det er lyst ute så blir det som beskrevet på F20 :)

 

Nå husker jeg ikke helt når BMW innførte slukking av baklys som en del av DRL, men når lysbryteren er i A fungerer det på lik måte på begge biler (foruten at den ene har tente baklys og en andre ikke - dette kan kodes). I dagslys er det sterke ringer (med evt. baklys) som lyser og så fort det blir mørkt nok ved brokar, tuneller eller skumring/kveld vil bilen gå over til nærlys med baklysene tent. Dersom nærlyset på F10en din lyser konstant ved lysbryteren i A har du nok defekt RLS (rain light sensor) eller feil sensitivitet i kodefilen på bilen, men ettersom instrumentbelysningen din bytter fra hvitt til orange ser det ut til å fungere som det skal.

Takker :-) Da er det kanskje slik at dette kom først på 2013 mod.. eller må kodes. Forsåvidt ingen big deal men synes det er finere med bare AE.

Og som du sier kan vel være en kodefeil ift at nærlys alltid lyser ved A selv om det er dagslys og interiølyset er hvitt. Men er det riktig at AE lyser når bryter står av dvs i mittstilling ? Og da uten baklys..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Er det slik at baklysene tenner samtidig med at instrumentbelysningen switcher fra hvitt til rødt? I så fall synes jeg det kan drøye en stund før det er lys bak på bilen, spesielt ved kjøring i tunnel. Jeg irriterer meg over andre biler som brått blir "usynlige" før baklysene tenner 200 meter inn i tunnelen. Er jeg nå en av disse selv? Kunne tenke meg å ha lys bak som en del av det normale kjørelyset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at baklysene tenner samtidig med at instrumentbelysningen switcher fra hvitt til rødt? I så fall synes jeg det kan drøye en stund før det er lys bak på bilen, spesielt ved kjøring i tunnel. Jeg irriterer meg over andre biler som brått blir "usynlige" før baklysene tenner 200 meter inn i tunnelen. Er jeg nå en av disse selv? Kunne tenke meg å ha lys bak som en del av det normale kjørelyset.

Nei, det er ikke helt samsvar mellom skifte mellom hvitt/oransje instrumentbelysning og når nærlysene (med baklys) kommer på.

 

Når nærlysene kommer på vises det med et grønt ikon rett til venstre for speedometeret som vist på bildet her.  :smile:

 

2011-BMW-535i-gauge-cluster.jpg

Endret av E.H.D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå husker jeg ikke helt når BMW innførte slukking av baklys som en del av DRL, men når lysbryteren er i A fungerer det på lik måte på begge biler (foruten at den ene har tente baklys og en andre ikke - dette kan kodes). I dagslys er det sterke ringer (med evt. baklys) som lyser og så fort det blir mørkt nok ved brokar, tuneller eller skumring/kveld vil bilen gå over til nærlys med baklysene tent. Dersom nærlyset på F10en din lyser konstant ved lysbryteren i A har du nok defekt RLS (rain light sensor) eller feil sensitivitet i kodefilen på bilen, men ettersom instrumentbelysningen din bytter fra hvitt til orange ser det ut til å fungere som det skal.

 

Tror tobiasw har rett, på min E90 så lyser ikke baklysene med DRL. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...