Gå til innhold

E36 eller e34 som banebil?


Clutch
 Share

Anbefalte innlegg

kunne ikke finne noen tråd på dette, så da spør jeg :)

 

Vurdere å kjøpe et prosjekt etterhvert. Tenker da E36 eller E34. Helst da med motor, gir og understell i grei stand, men resten er det ikke så farlig med. 

Motoren i bilen på være 2.5 eller mer. motor vil bli holdt originalt. 

hvordan er m3/m5 motorene fremfor m60b44? rekkesekser eller v8

hvilke egner seg best til litt banekjøring?

 

 

På forhånd takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier seg selv at E36 er et bedre utgangspunkt. E36 M3 med 3-literen er nok den mest driftssikre og billigste bilen til banekjøring i det lange løp. Eventuelt kan du lete opp en av Rudskogens gamle 323er med bur.

Banemodifisering av E34 er og blir bortkasta penger pga egenvekt og at det er et generelt dårligere utgangspunkt. Dyrere i innkjøp er de oftest også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier ikke dette valget seg selv egentelig? Lett og agil 3-serie eller tung og satt 5-serie?

Hvis man har litt motor (V8) og ikke skal sette rundetider, er E34 uhyre morsom "lekebil"

Her selv hatt 540 touring, og mer moro for pengene skal man lete lenge etter. :headbang:

Og så er det utrolig morsomt og dra fra Harleyèr ut fra lyskryss \:D/

Endret av Espen A.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har litt motor (V8) og ikke skal sette rundetider, er E34 uhyre morsom "lekebil"

Her selv hatt 540 touring, og mer moro for pengene skal man lete lenge etter. :headbang:

Og så er det utrolig morsomt og dra fra Harleyèr ut fra lyskryss \:D/

Trenger ikke 540 for å dra i fra en Harley

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, skal man kjøre fort rett frem så er vel en eller annen letttrimmet muskelbil ifra USA det man ser etter og ikke en BMW stasjonsvogn, men ja jeg ser tegninga. Har forøvrig ikke noe behov for å kjøre ifra alt og alle i lyskryss, er liksom ikke derfor jeg kjører 520 med Automat :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valget "sier seg selv", men ikke på så innlysende måte som mange mener her. Du vil eks se at e36 m5 3,8 rundetider (noe avhengig av bane) ligger midt i mellom 3,0 og 3,2. e34 har et bedre utgangspunkt på forstilling originalt (ikke styring men hjuloppheng), videre er de ikke "så" tunge. Du har også plass til store hjul originalt kontra 3 serie hvor man knapt får på hjul (sammen med bremser) som gir mening uten bredding.

Dog, det er helt rett som det konkluderes med over her, e36 med litt motor er det beste å gå for. v8eren har ingenting i noe som skal gå fort å gjøre.

Det jeg ikke helt skjønner er "understell i grei stand". Du skjønner at alt dette må byttes, og bytte til helt andre og langt dyrere komponenter om du skal få noe særlig utav banekjøringa?

Skal du kjøpe banebil på budsjett, som skal bli noe mer enn "tull", så finn en gammel ordentlig banebil. Eks 323i ene werther prater om.

Vet for øvrig av en e46 med 3,0 m3 motor og litt stasj som går relativt rimelig (race motor og kasse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar :)

 

Har ikke planer om å sette rundetider :P men bare ha en bil å ha det morsomt med på bane :)

 

Rudskogens gamle 323'er? hva er det :P biler som har blitt eid av rudskogen motorsenter?

 

Lifi her på forumet, bruker jo 540 til banekjøring, og ser jo ut som om det holder :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...