stoltbmwelsker Skrevet Februar 27, 2015 Share Skrevet Februar 27, 2015 Hei! lånte bort bilen min til min til en kompis i dag. Han ringte og sa at oljelampa lyste, jeg ba han kjøpe 5w-30 olje og fylle på. Han greide å fylle for mye olje. Det var så mye at peilepinnen hadde olje på toppen, langt over maks. Han ringte meg og forklarte saken. Jeg fikk mamma til å kjøre meg ned til mekonomen der han sto. Jeg valgte å kjøre bilen hjem, for å så tappe ut olja. Kjørte fra den lokale mekonomen og hjem( 700m) og tappet ut til nivået var der det skulle være. Ser i ettertid nå at det ryker litt, kan dette ha skadet motoren min? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwmaxi Skrevet Februar 27, 2015 Share Skrevet Februar 27, 2015 Sannsynlig vis gått bra, men kjør den litt hardt så den blåser ut det som er igjen av olje her og der. Ungdom nå til dags, må bli kjørt 700m. Reef89 og Trond H. Olsen reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clevion Skrevet Februar 27, 2015 Share Skrevet Februar 27, 2015 Husk at når motoren er varm og går, så spruter olja rundt nedi der, så om motoren var varm og gikk mens han fylte på olje, så er det ikke sikkert han fylte på for mye, det ser du kun når motoren er kald og olja ligger rolig Reef89 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Makky123 Skrevet Februar 27, 2015 Share Skrevet Februar 27, 2015 Det at det ryker litt, kan også være at han har sølt litt, og at det begynte å ryke når oljen ble varmet opp av motoren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwmaxi Skrevet Februar 27, 2015 Share Skrevet Februar 27, 2015 Ja, og vis du er langt over max/topp må man nesten ha fylt på 6-8 liter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stoltbmwelsker Skrevet Februar 27, 2015 Forfatter Share Skrevet Februar 27, 2015 hvor mye han fylte på er et mysterium for meg nå men jeg tappa ut en god del, og da havna jeg lidt under midten mellom max og min, sa at det var alt for mye er 100% sikkert. Men bilen går enda, så alt er bra i mine øyne Siste gang jeg låner bort bilen, siste gang. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
John Kr Skrevet Februar 27, 2015 Share Skrevet Februar 27, 2015 Er det sikkert at det var oljelampa som lyste, kanskje han tok feil ... Man fyller ikke på mere olje uten å sjekke nivået før man fyller, noe henger ikke sammen her. Vil bare legge til at dersom oljelampa lyser pga manglende olje så mangler det mye olje, det er ca 1 liter mellom max/min, er det ikke olje i det hele tatt på pinnen så må 2-3 liter fylles på. Du må sjekke opp hvorfor oljelampa lyste.... Ser litt lengre opp at bmwmaxi mener at man må kjør den litt hardt så den blåser ut det som er igjen av olje her og der, dette er ren galskap, her mangler det grunnleggende kunnskap. Har man fylt for mye olje på motoren så er det bare en ting å gjøre, tappe av til riktig nivå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Februar 27, 2015 Share Skrevet Februar 27, 2015 Regner med at han mente å kjøre den litt hardt nå som trådstarter allerede har tappet ut litt olje. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwmaxi Skrevet Februar 27, 2015 Share Skrevet Februar 27, 2015 Ja, hvis man gidder og ta seg tid til og lese tråden før jeg svarte var nivået nede på normal nivå. Hvis man har torets syndrom er det bedre at man skriver det i profilen sin. En og blåse ut sånn. Det og blåse ut resten er at når den hadde for mye olje kom det sannsynlig vis en del olje i olje avdamping systemet+ en del olje under stempelet/ringene. Han hadde nok også nevnt det hvis han fikk hydro lock på motoren på veien hjem. Tror de fleste som har kjent meg i bmw miljøet de siste 30år vet at jeg har over gjennomsnitt peil på bil. Er en grunn til at vi som har vært med en stund ikke gidder og hjelpe så mye her lenger, når det er så mange verdensmestere her. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
John Kr Skrevet Februar 28, 2015 Share Skrevet Februar 28, 2015 Ja, hvis man gidder og ta seg tid til og lese tråden før jeg svarte var nivået nede på normal nivå. Hvis man har torets syndrom er det bedre at man skriver det i profilen sin. En og blåse ut sånn. Det og blåse ut resten er at når den hadde for mye olje kom det sannsynlig vis en del olje i olje avdamping systemet+ en del olje under stempelet/ringene. Han hadde nok også nevnt det hvis han fikk hydro lock på motoren på veien hjem. Tror de fleste som har kjent meg i bmw miljøet de siste 30år vet at jeg har over gjennomsnitt peil på bil. Er en grunn til at vi som har vært med en stund ikke gidder og hjelpe så mye her lenger, når det er så mange verdensmestere her. Det var voldsomt da... Uavhengig av ditt svar og erfaring så er mitt svar korrekt, er det for mye olje så er det bare å tappe av Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå