Gå til innhold

Godkjenne senkefjærer med hjulstillingskontroll som er utenfor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Byttet det meste i understellet foran ved årsskiftet, inkl dempere og da valgte jeg å sette 40/15 mm senkefjærer på bilen.

Tüv-papirer har jeg og idag tok jeg hjulstillingskontroll/justering. Bak var det litt justering som behøvdes, men det gikk greit inn. Foran så endte det ene hjulet med litt for mye negativ camber (0,45) og det andre med litt for lite caster (0,20).

Som folk vet så er ikke caster og camber justerbare foran på E36. Skal jeg bare prøve å dra til biltilsynet med det? Det står på papiret at camber og caster ikke kan justeres på framakselen. SAI/KPI og kombinertvinkel er "ok". Vil BT godta noe sånt?

Jeg får kanskje justert litt med bolten øverst mellom spindelen og demperen når det gjelder camber, den som er "verst" på papiret. Andre alternativer er jo tårnlagere som lar meg justere camber, men disse er jo "aldri" godkjent med Tüv, så da er jeg like langt når det gjelder BT. Eventuelt eksentriske foringer bak på bærearmen som man kan prøve å vri på til det kanskje hanver innenfor på papiret.

Har jo hørt om folk som kopierer papirene i svart/hvitt så det røde ikke synes eller setter justerbare tårnlagere som de lakkerer svarte, men har noen erfaringer med å godkjenne med vinkler som er utenfor uten disse "triksene"? Noen som har møtt på kontrollører som skjønner at det hovedsakelig vil slite bittelitt mer på innsiden av det ene dekket mitt og ikke være trafikkfarlig?

Skrevet

Takk for svar. Blir vel til at jeg prøver. Timen er om en måneds tid, så får oppdatere da om hvordan det gikk.

Skrevet

Det heter ikke biltilsynet, men vegvesen.

Ellers ble min bil å godkjent med verdier utenfor.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Skrevet (endret)

Heter nok ikke biltilsynet siden 1995 lenger nei, der får du unnskylde meg. Du skjønner for øvrig hva jeg mente.

For øvrig takk for input.

EDIT: endret dato

Endret av E.C.
Skrevet

Høres lovende ut, ble bare litt bekymret da jeg fikk tallene. Får se hvordan det går om 3,5 uker da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...