chrisen Skrevet Mars 6, 2015 Skrevet Mars 6, 2015 Som emne sier så lurer jeg på om zf 8hp sportsautomat er dobbel clutch? Hva er forskjellen på sportautomat og vanlig? Og hva dsg og pdk og alt det der? Kan generelt lite om automat kasser men nysgerrig på å lære mer.
ogee1 Skrevet Mars 6, 2015 Skrevet Mars 6, 2015 ZF 8hp er "vanlig" automat. Men forsåvidt en veldig avansert sådan.
chrisen Skrevet Mars 6, 2015 Forfatter Skrevet Mars 6, 2015 Hvorfor er den så mye bedre enn andre "vanlige" kasser da kort fortalt? Hva står alle disse forkortelsene for i automatgirkasse verden? Bmw har noen porsche har andre.
Otis Skrevet Mars 6, 2015 Skrevet Mars 6, 2015 8hp kassen er fra ZF og er vel, såklart, noe av det beste de har laget sålangt. Men det vil vel nødvendigvis være slik med alt, det beste bør jo være det siste om de bruker all info fra før inn i de nyeste produktene. Det er endel bil produsenter som bruker denne kasse fra ZF, men sikkert da under annet navn. Men konstruksjonen er vel sikkert i hovedsak lik, men programmering er ulik. PDK er dobbeltklutsj, men på Porsche språk. DSG er dobbeltklutsj, men på VW språk. Sportsautomat til BMW, 2TB i utstyrlisten er egentlig en helt vanlig kasse med gir padler bak ratt, annen girspak og en litt annen programmering på styring av kassen.
chrisen Skrevet Mars 6, 2015 Forfatter Skrevet Mars 6, 2015 Ok. Har bmw egen dobbelclutch kasse, til blandt annet M5? Hva er betegnelsene for disse? Ikke smg men....?
Otis Skrevet Mars 6, 2015 Skrevet Mars 6, 2015 Det ser ut som den heter dobbelt klutsj. http://bmwfans.info/parts-catalog/F10/Europe/M5-S63N/L-N/mar2011/browse/twin_clutch_gearbox/dual_clutch_transmission_gs7d36bg/
Bayerfan Skrevet Mars 7, 2015 Skrevet Mars 7, 2015 På bmw språket kalles dobbel clutch kassen for DCT. Den er laget av Getrag og har 7gir. 135/335/Z35/m3 bruker samme kassa, men m-bilene har DriveLogic som gir flere innstillinger. Getrag kaller kassene for GS7D36SG, og har ingen overgir( 7 gir er 1:1). Dobbel clutch kassene er vell egentlig en manuell kasse med automatisk clutch. I en tradisjonell automat er det clutch-pakker som legger inn/ut og holder girene, mens i en dct er det tannhjul m/skiftegaffler(som i en tradisjonell manuell) som skifter gir. DCT er kjent for raske girskift og lite effekttap. Men verden går videre, og nå kommer den nye Corvetten med en "vanlig" automat som vist nok skifter gir raskere en Porsche pdk(dobbel clutch).
chrisen Skrevet Mars 7, 2015 Forfatter Skrevet Mars 7, 2015 Hva er fordelen og ulempene med de ulike typene da? Dreier alt seg om raskest mulig og sømløst girskift? Hvilke andre faktorer spiller inn som gjør at produsentene velger som de gjør? Føler det er så mange ulike løsninger ute og går, kanskje bare ulike navn dog.
quandt1960 Skrevet Mars 7, 2015 Skrevet Mars 7, 2015 BMW sin DKG er praktisk talt to kasser i en...genial løsning
Otis Skrevet Mars 7, 2015 Skrevet Mars 7, 2015 Er ikke alle dkg, pdk, dsg eller hva de nå heter, to kasser i en da?
E.H.D Skrevet Mars 7, 2015 Skrevet Mars 7, 2015 Er ikke alle dkg, pdk, dsg eller hva de nå heter, to kasser i en da? Jo, alle disse virker vel etter samme prinsipp.
Bayerfan Skrevet Mars 7, 2015 Skrevet Mars 7, 2015 Ja de alle er to-i-en, neste gir ligger klar i den "kassa" som ikke er i bruk. Så ved girskift går det raskt. Selv om VAG bruker dobbel clutch i hverdagsbiler virker det som om flere bilprodusenter monterer dct i "sportsmodelene". DCT har veldig fine sømløse girskift, og de føles som en bil med manuell. En tradisjonell automat føles mer komfortabel (litt avhengig av hvordan converterclutchen er programert). Personlig ville jeg valgt en bil med automat dersom jeg kjørte mye i bytrafikk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå