Gå til innhold

BMW E46 328Ci


 Share

Anbefalte innlegg

Vet ikke om det er noe action på forumet? Liker å ha "historikk", så tenkte å bruke dette forumet?
Prøver i alle fall et innlegg, så får vi sjå.

 

post-84780-0-97338300-1426019719_thumb.j

BMW E46 har vært drømmebilen i mange år. Økonomi og familie har vel vært største hindring,
men bilen er jo nå blitt gammel, og det har ungene blitt etterhvert også.
Er selv 38 og det er vel bare gjøre seg klar for 40-årskrisa, noe mange påstår denne bilen er.
jæjæ...

 

Brukte 3-4 måneder på å leite etter en coupe med litt motor, minimum 323 og da helst uten
for mye feil og rust. Manuell selvfølgelig.

Leita land og strand, men det var mye som var uoriginalt og mye med rust.
En av bilene sendte jeg til og med på NAF-test (full pakke), men NAF-duden ringte
meg og ba med styre langt unna... Så nok en gang, maksimal skuffelse.

Tirsdag 27.01.2015 ble det postet et innlegg på en FB-side for BMW kjøp/salg.
Ikke så mye detaljer, og det var i grunn ganske dårlige bilder også, men jeg fikk

fort en god følelse for denne lekkerbisken. Jeg sendte umiddelbart en melding
via PM og fikk beskjed om å ringe, noe jeg gjorde. Spurte om basic info
og sa vel at ja, jeg er ganske så sikker på at jeg tar den, måtte bare sjekke opp et par ting.

NAF-test var vel ikke noe poeng. Det stod folk i kø for å kjøpe bilen usett..

Jeg ringte tilbake etter 5 min og sa jeg skulle ha den.

Så langt er jo det meste greit. Jeg bor i Sandefjord, bilen stod i Namsos.
For de med *litt* geografisk sans, vil det umiddelbart lyse noen varsellamper. Det er langt!

Jeg hadde uansett bestemt meg, jeg SKAL ha den bilen og skrev kontrakt, på usett bil.
Booka fly torsdag morgen og fløy opp 06:30 med landing i Namsos kl11 hvor jeg ble hentet av selger.
Fikk kikka over bilen og sjekka det lille jeg kan om biler og tok bilen ut på testtur. Måtte jo bare glise
når jeg hørte lyden og kjente draget på 2,8 litern. Dette var andre gang i livet jeg kjørte en E46.
(første var en 4cyl diesel sedan jeg holdt på å kjøpe)
Jeg hadde med en sånn 1000kroners OBD2 som jeg kopla til. Det kom opp noen feil, men det så
ikke så ille ut, tross alt.
Kl 12 var pengene overført og papirene underskrevet og jeg satte kursen sørover.
Ble noen pauser på veien, men peisa på langs E6'en og hadde godt driv.
Parkerte i gården hjemme kl 01 på natta etter 86(!) mil og gikk rett til sengs, veldig trøtt. (og på jobb neste dag kl 8.)

 

Det var i alle fall short-edition av kjøpet av bilen, så får vi se åssen resten blir :)

 

post-84780-0-73489200-1426020813_thumb.j

For spesielt interesserte: bmwarchive_org_jh25150.pdf

Endret av xilian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg ikke så mye greie på mekking. Har teknisk innsikt, men det er nå en grunn til at man må utdanne
seg til mekaniker (+erfaring). Har heldigvis en kamerat som ér mekaniker, svært oppegående sådan.
Han har jo også full tilgang på verksted med alt utstyr, så det har blitt noen kvelder der.

Driver i alle fall å går over hele bilen og luker ut feil og mangler vi finner underveis.
Noen deksler her og der, samt ting i forhold til drift.

Alle væsker har blitt bytta i alle fall.
Fant også ut at en coil var gåen, så den er bytta.

Verre er det med mellomakslingen...

Mellomaksellageret er gåent, noe vi ikke merka når vi sjekka under bilen rett etter kjøpet.
Resultatet av dette er jo at krysset er i ferd med å gå føyka. Det er jo litt kjipt at jeg ikke
så/merket dette når jeg henta bilen, men vel... det er nå en 15 år gammal bruktbil.

Etter relativt mye søk og leit har jeg funnet ut at mellomakselen (26111229560) kun passer
på 328 Coupe og Sedan, men også at den passer på 325. Men å leite etter en 325

som kanskje har rett aksling utgår.. Og det er ikke grusomt mange 328'er å finne heller!
Ny aksling koster ca. 9.000,- ... Og krysset kan IKKE byttes, da må man ha 330 eller M3.
Så eneste jeg har funnet da, er to akslinger i Sverige. 166.000 og 202.000km.
Havner på ca. 4000,- levert på døra, og da vet jeg jo egentlig ikke stand på delen.

Løsningen blir å levere akslingen til et firma i Oslo ved navn Powertrain Europe.
Disse fikser akslingen og resultatet blir jo da som nytt. Koster ca. det samme.
Eneste bakdelen er at det blir litt venting... Men det får jeg overleve.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er forresten en nøtt:

BMW VIN sier at bilen er produsert: 10.12.1998

følgende står i vognkortet:
Registrert første gang: 2000-01-01 (en søndag(!))
Registrert første gang i Norge: 2000-08-17
 

Noen som har noen formening om hvorfor den har stått et år uten å være registrert?
Når begynte vegvesenet å jobbe på søndager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at du er ny på forumet? Hvis ja: Dersom intensjonen din med tråden er å vise fram bilen etter hvert som du gjør mindre, gjerne kosmetiske endringer, kunne du kanskje hatt mer hell i å publisere tråden din i "Bilder og filmer/show-off"-avdelingen. Denne avdelingen er ofte brukt av de med større prosjekter, eksempelvis motorbytte, full restaurering, banebilombygging osv. 

 

Hva bilen din angår, ser det ut som du har funnet deg en flott E46 :) Skriv gjerne ned hvilke endringer du har planer om å foreta i den nærmeste tiden, og legg ut massevis av bilder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Takk Takk!

Ja, det er vel en del i Vestfold som kjører BMW, men jeg kan vel være så ærlig å si at jeg ikke kjenner noe til det.
Vurderte å melde meg inn i BMWCCN i alle fall, så får vi se om det gir meg noe. (Jeg kjenner én som er ihuga BMW-fan)

Planene for bilen har til nå vært å få den ship-shape hele veien, så får jeg se hva sprell jeg finner på.
Jeg er i utgangspunktet veldig fan av å holde bilen så original som mulig, men må innrømme at CSL-bakluka står høyt i kurs

(og jeg tror jammen meg beste og billigste alternativet er å kjøre carbon-utgaven.)
Sikler mye på panseret også. Men er litt redd for hva det gjør med utseendet på bilen. Svart panser og bakluke på blå bil liksom :/

Sjekka med en lakkerer, og han sier glassfiber fort blir veldig kostbart å lakkere opp pga. dårlig finish. Karbon-lokket trenger jo bare et par lag
klarlakk, så er den klar. Så sant jeg ikke skal ha farge da. Da blir det vel 3.500,- ish.

Nå er i alle fall status på bilen at det er ingen feilmeldinger, mellomaksel er byttet og i orden.
Eneste som er feil nå, er litt overflaterust på en plass (aner ikke hva det heter, men er ved hjulbue foran, omtrent ved jekk-punktet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe kjenner en haug av folk i sandefjord område som kjører bmw! :) en av mine nærmeste venner kjører e46 m3 i sandefjord :P
men å holde bilen orginal er jo heller ikke helt feil, er jo utrulig pene biler! :)
 

men bare Litt senk og de rette felgene så er jo det meste gjort! :)
angående panser så burde du holde det blått som orginalt, bakluka ville jeg også holdt sort, kanskje med selve flippen i karbon, bare med klarlakk altså ^^ men derigjen det koster jo litt mtp på at det går endel klarlakk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg ikke kopi-CSL-lukene er noe særlig pene. Om du ser litt mer nøye på disse så ser du at de har to "linjer" tvers over, kontra en på den originale luken, noe som ser litt merkelig ut. I tillegg er passformen ofte så som så på slikt. Mitt tips er heller original facelift-luke med den lille originale "spoileren" på, evt. en original CSL-luke, men da snakker vi fort en annen prisklasse dessverre. :)

 

Om du likevel vil bytte så vil jeg ihvertfall råde deg til å få det lakkert i bilens farge. Ser fort litt uferdig ut hvis ikke.

 

Ellers er det en pen bil du har fått deg, hadde selv en e46 coupé i samme farge for noen år siden som fikk litt oppgraderinger (link), og har savnet den endel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe kjenner en haug av folk i sandefjord område som kjører bmw! :) en av mine nærmeste venner kjører e46 m3 i sandefjord :P

angående panser så burde du holde det blått som orginalt, bakluka ville jeg også holdt sort, kanskje med selve flippen i karbon, bare med klarlakk altså ^^ men derigjen det koster jo litt mtp på at det går endel klarlakk

Vet det går i alle fall 2 her i byen. Desverre koster M3'en i overkant mye i forhold til lommeboka mi :)

I følge lakkerer så kosta det ca. 1500,- med 2 lag klarlakk på luka (hvis det var alt som skulle gjøres)

Og flipp er ikke nok.. må ha hele bua :)

 

Personlig synes jeg ikke kopi-CSL-lukene er noe særlig pene. Om du ser litt mer nøye på disse så ser du at de har to "linjer" tvers over, kontra en på den originale luken, noe som ser litt merkelig ut. I tillegg er passformen ofte så som så på slikt. Mitt tips er heller original facelift-luke med den lille originale "spoileren" på, evt. en original CSL-luke, men da snakker vi fort en annen prisklasse dessverre. :)

Hmm.. jasså? Jeg har sett på den som GS har, men det er jo étt bilde og ikke særlig høyoppløst. Men kan ikke si jeg har sett noen ekstra linjer der?

Samtidig ser jo finish ut bra, men igjen, på dårlig bilde. Mener du det er et dumt kjøp?

Er alternativet (selv om det gjør vondt i hjertet) å kjøpe "Carbon spoiler koffertlokk E-46 CSL look" og lakkere i bilens farge og lime denne fast??

Er noe med CSL-bua som appellerer VELDIG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser du de to linjene jeg mener ganske tydelig:

 

post-49688-0-55155100-1426953117.jpg

(Beklager Thundercoil.)

 

Jeg liker selv CSL-luken, og holdt selv på å kjøpe en uoriginal til min, men hadde det vært i dag hadde jeg mye heller beholdt den originale luken (evt. oppgradert til facelift-luken som nevnt) enn å kjøpt en uoriginal CSL-luke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-49688-0-02511100-1427744938_thumb.p

post-49688-0-66170300-1427744953_thumb.p

Original vs min uoriginale (samme farge som din.)

Min har veldig god passform mot bilen, men ikke mot skiltlysholder, så hvis det regner kraftig, tar bilen inn litt vann. Glad det ikke er metall-luke :P Men det er jo bare å ta litt pakningstoff rundt skruene, så er det problemet løst.

Personlig sparer jeg til original, siden de er penest :) Så min kommer vel plutselig for salg. Haha.

Edit: Awt og meg tenkte likt her, tydeligvis :P

Endret av Thundercoil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen jøss. Da er det å få opp farta på sparinga Thundercoil, så blir vi enige om en god pris :)

 

Jeg ser at de stripene kan være litt off, men .. ting skal betales for også, og jeg vil ikke legge all verdens
penger i denne bilen, selv om jeg titt og ofte tar en tur ut på gårdsplassen og ser på den og gliser tilfreds.

awt: girkule med lys var også noe som fattet min interesse. Hvor og hvor mye? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg kjøpte den ny hos Koed, men ser ikke ut til at akkurat den ligger på gamlesiden der lengre. Det er uansett en original BMW-del, så den bør være enkel å få tak i.

 

Aner ikke hva jeg betalte, men ser for meg et sted mellom en halv og en hel tusenlapp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det går i alle fall 2 her i byen. Desverre koster M3'en i overkant mye i forhold til lommeboka mi :)

I følge lakkerer så kosta det ca. 1500,- med 2 lag klarlakk på luka (hvis det var alt som skulle gjøres)

Og flipp er ikke nok.. må ha hele bua :)

 

 

 

ja m3n er enda litt for dyr for min del også :P må nok ha hus først! :P

ja han kompisen min har hele bua også :) men trur han la mere en 2 lag klarlakk :P trur han la 7 lag klarlakk for å ungå å få kant fra lakk til karbon :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...