jepekj Skrevet Mars 12, 2015 Share Skrevet Mars 12, 2015 (endret) Hei! Ting tyder på at min 2006 mod 320d har fått eit av dei berømte turbohavariene. Har lest endel om det her inne på forumet men har ikkje orket pløye gjennom alt. Men med litt googling på nettet så har eg kommet fram til at det kan være mulig å spare penger på å gjøre ende sjølv her. Spørsmålet er vel igrunn kor mykje eg tørr å gjøre sjølv. Kva har dokke gjort? Bare levert inn på verksted? Er det nokken som har turt å gjøre litt reparasjoner sjølv på dette punktet? Lever inn på BMW-verksted og be dei fikse alt? Pris ca 30000,- ? Kjøpe deler og gjør det sjølv? Pris (sjå lenger ned) Eg fant en DYI tråd på skifte av turboaggregat og det ser igrunn overkommelig ut? http://www.bmwforums.info/general-guides-and-how-to-s/10666-e91-320d-turbo-replacement-guide-m47n2-engine.html Så gjelder det kjøp av deler: Orginal bytteturbo fra BMW: kr????? Bytteturbo fra GIK i Sverige: ca 10000,- inkl mva og frakt Bytteturbo fra UK (ebay) ca 4000,- http://www.ebay.co.uk/itm/BMW-320D-TURBOCHARGER-TF035-49135-05671-49135-05671-7795498-11657795499-/251319644025 Turbo fra Kina: ca 2000,- http://www.aliexpress.com/store/product/TF035-49135-03101-Turbocharger-for-MITSUBISHI-Canter-Challanger-Delica-L400-Pajero-Shogun-Engine-4M40-2-8L/201510_400730589.html Turboinnmat fra Kina: ca 1000,- http://www.aliexpress.com/item/Turbocharger-cartridge-TF035-49135-05651-turbo-cartridge-49135-05670-49135-05671-chra-for-BMW-120-d/32250496973.html (eksempler fra utlandet er nettopp det, eksempler, det må sjekkes delenummer og slikt først selvfølgelig) Siden eg har tilgang på kompetent mekanikker så hadde det jo vært besnærende å bare bytte innmaten på turboen, og komme ut av dette med bare et par tusen i deler. Kva erfaringer har DU ? Endret Mars 12, 2015 av jepekj Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lierbimmer Skrevet Mars 12, 2015 Share Skrevet Mars 12, 2015 Vil anbefale ny orginal turbo. Ebay er jo fint, så lenge delen er orginal Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Mars 12, 2015 Share Skrevet Mars 12, 2015 Kjøper du på ebay er det vel ikke mange dagene før du er tilbake med enda en gåen turbo. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet Mars 12, 2015 Share Skrevet Mars 12, 2015 Kjøp orginalt BMW, samtidig skal du få 4000 tror eg når du leverer inn din gamle, står i ETK. En ny koster vel et sted på 18000 så regner med du havner på en 14-15000 for delen, av og til kan disse bare overhales. Hvis du har N47 motoren (hvis din bil er senere enn 09.2006 da N47 kom på 2007 modeller) så er det en Mitsubishi turbo i de fleste tilfeller med variabel turbogeometri. Hvis du har N47 motoren så er det noe spesialverktøy du må ha når du skal montere den nye men det er en overkommelig jobb. Husk å bytte olje i samme slengen. Du finner en DIY på workshop-manuals.com/bmw Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gass Skrevet Mars 12, 2015 Share Skrevet Mars 12, 2015 Har nettopp gjort denne jobben på min 318d 2006 e90 for en uke siden. Fikk turbo fra koed (original mitsubishi) til 10200 ca. Husk å bestille alle pakninger og skift oljerør/trykkrør. Vil og anbefale å skifte veivhusventilasjon til vortex type istedenfor vanlig filter! Husk også oljeskift. Eneste spesialverktøyet du trenger er multi pipesett (12mm på mine skruer til turboflens. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FritzP Skrevet Mars 12, 2015 Share Skrevet Mars 12, 2015 Dette er ikke noe å spekulere i, kjøp original turbo fra BMW. BMW leverer både ny og overhalt turbo. Prisen i Tyskland er henholdsvis ca 5000,- for bytte, og 11000,- for ny. Dette er inkludert pant, (retur av den gamle trenger du da ikke å tenke på) men pluss norsk moms og frakt hjem til kongeriket. Det er også et monteringskit til ca 700,- + mva. Partnr overhalt turbo: 11652287496, ny turbo: 11657795499, mont,sats: 11652362145 NB, dette er Mitsubishi turbo til M47 motoren som var brukt i 2006. N47 motoren kom i produksjon 3/2007. Slik at du har sannsynligvis M47. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jepekj Skrevet Mars 13, 2015 Forfatter Share Skrevet Mars 13, 2015 Men KVA er det som får Turboen til å ryke? Noen sier EGR, andre trur det er andre ting. En turbo bør kunne snurre i 200000km minst. Caravellen min har gått 270000km og har vært tunet det meste av tiden. Men turboen snurrer og går! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Mars 13, 2015 Share Skrevet Mars 13, 2015 Min har gått 270 og turboen har ikkje vært bytta, med mindre den var bytta før 150 da jeg kjøpte den. Tett veivhusfilter kan redusere levetiden sies det.. Aldri hørt om at egr er et problem.. Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Mars 13, 2015 Share Skrevet Mars 13, 2015 Å kjøre lenge på samme olja kan også spille inn. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet Mars 13, 2015 Share Skrevet Mars 13, 2015 Men KVA er det som får Turboen til å ryke? Noen sier EGR, andre trur det er andre ting. En turbo bør kunne snurre i 200000km minst. Caravellen min har gått 270000km og har vært tunet det meste av tiden. Men turboen snurrer og går! Ofte er det degradering av oljen over tid. På dieselbiler ville jeg anbefalt en oljeskift per år med maks 16000km mellom hvert skift. Spesielt på biler med DPF er dette viktig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Mars 13, 2015 Share Skrevet Mars 13, 2015 Har bytta på rundt 10000 km siste åra, og bytta veifhusfilter annenhver gang. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FritzP Skrevet Mars 13, 2015 Share Skrevet Mars 13, 2015 Tror nok det kan være litt forskjellig hva som ligger i dette med turbofeil. På nyere turbo med elektrisk actuator er det ofte slik at ved feil på denne så må hele turboen byttes. Visse modeller av M47 motoren har jo hatt mer feil enn andre slik som 150 hk varianten fra 2001. Den eldre modellen på 136hk hadde færre feil med turbo. Senere variant av M47 (163hk) har vel også hatt sine feil på turbo. Jeg har en 2006 mod. som fikk ny turbo ved 110 000 km. Kan nevne at min tidligere E46 med den gamle 136 hk motoren hadde gått 260 000km uten turbobytte. Så, dette med turbo kan vel skyldes både varierende kvalitet på turbo og sikkert varierende kvalitet på vedlikehold. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jepekj Skrevet Mars 16, 2015 Forfatter Share Skrevet Mars 16, 2015 Jajja! Då har eg bestilt turbo innmat. Så få vi som om det blir fiasko. Men verdt å prøve tenker eg. Blir det suksess så skal eg gi tilbakemelding, Blir det fiasko så hører dere ingenting [-o< quandt1960 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jepekj Skrevet April 14, 2015 Forfatter Share Skrevet April 14, 2015 Fiasko! Kjøpte turbo innmat. Relativ enkel jobb reint teknisk, både å få ut og overhale. Men det kan sjå ut til at eg vart litt voldelig ved demontering av variabelturbogeometri-dingsen. Den fikk en treghet, henger rett og slett. I tillegg blir det jo ganske vanskelig å programmere aktuatoren. Skulle visst gå an å justere inn manuelt. Men eg har bitt i (og spist opp) det sure eplet og bestilt komplett turbo, så då får vi sjå Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aguilera Skrevet April 15, 2015 Share Skrevet April 15, 2015 Min gamle 320DA (M47 150 HK) hadde rullet 217 K nå når jeg solgte den for en mnd siden. Ingen turbohavari på den, men byttet veivhusfilter og olje regelmessig quandt1960 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå