Gå til innhold

Merking av fjører, M-sport

Sammyen
 Share

Anbefalte innlegg

Har ein bil som er for høg og for "bein" framme. Fyren på hjulstillingen har nesten ikkje sett maken på sånne biler[emoji28]

Lurer på om eg kan finne merking eller fargekode på fjørene og sjekke om forrige eier har byttet til feil?

Er eg heilt ut på viddene eller?

Kan ikkje være så mykje anna som er feil då fleste delene er nye og riktige

Endret av Sammyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være et delenummer og strekkode limt på fjøren vanligvis, det er det på mine 4 (M-sport) E91. Tidligere var de vel merket med fargekoder for hvilken stivhet fjøren hadde, nå tror jeg det står F3 bak og C5 framme men dette er helt avhengig av modell/motor og utstyrsmengde. Så det er veldig viktig å bruke ETK korrekt med VIN så du får rett fjør ift reell vekt (avhengig av ustyrsmengde)..

Men hvilken BMW er dette? E46? For høg og spesielt for bein skjønner jeg ikke helt. En har et fast referansepunkt for hver modell med pluss minus i sekunder og minutter en skal holde seg innenfor. Av og til blir det også godkjent om en er noen par sekunder utenfor. 

Det er viktig at en bruker BMW service til hjulstilling fordi BMW har et eget utviklet system som heter BMW Kinematic Diagnose System. Der mater man inn hvilken modell det er, nullstiller rattet og måler høyden. Så skal systemet selv regne ut hvilke parametre som er rett. Det er ikke behov lengre å laste bilen og ha full tank. Hos andre som har vanlig hjulstilling så er det ikke sikkert de får gjort det helt rett selv om de "gjør" alt rett utifra utstyret de har tilgjengelig. Spesielt nyere modeller med kinematisk bakaksel (forandring av spissing med vandring) er det viktig å få satt korrekt. Veldig mange som bare senker bilen og ikke sjekker hjulstilling korrekt hos BMW. Noen mener og å kunne gjøre hjulstilling med øyemål og målestokk men for å sette ting i perspektiv: 1 sekund er 1/60 av et minutt. Et minutt er 1/60 av en grad. Så et sekund er altså 1/3600 av en grad som da er 0,00028 grad. Skal godt gjøres!! Hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan denne merkingen forhåpentligvis bli sett bare med hjulet av? Skal ta det av i morgo eller i dag og sjekke. Skal sjekke på realoem for å finne mitt riktige nr. (Har problemer med siden på jobb, kunne noken søkt opp min bil og sjekket?[emoji28] E46 Touring 01/09/04 320i M54)

Dette var ein meget kyndig kar på ER AN / www.hjulstilling.no.

Nullstilte rattet og systemet målte med sensorer høgden og vinkler. Han måtte og inn med karosseri type.

Har bilde av skjermen der alt annet enn tallene ytterst til høgre blei justert til "perfekt" :D

Dei skal vel ligge nærmere -0,2-0,4

Mine var -0,02 og -0,07. Dvs 2 og 7 sekunder?

Må nevne at når bilen blei "dradd" ned så fjørene låg presset lenger ned kom målene innafor -0,2 og -0,4

post-82108-14272729924985.jpg

Endret av Sammyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis de ikke har BKD (Bmw Kinematic Diagnosis, noe jeg ser de ikke har) må de gjøre følgende

2 x 68 kg on front seats (seats in central
position)
1 x 68 kg on rear seat (centre)
1 x 21 kg in luggage compartment
(centre)
and full fuel tank

Så kan de gjennomføre hjulstilling (Standard tall for sportsunderstell BMW E46/3)

post-62313-0-90982500-1427284447_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan denne merkingen forhåpentligvis bli sett bare med hjulet av? Skal ta det av i morgo eller i dag og sjekke. Skal sjekke på realoem for å finne mitt riktige nr. (Har problemer med siden på jobb, kunne noken søkt opp min bil og sjekket?[emoji28] E46 Touring 01/09/04 320i M54)

Dette var ein meget kyndig kar på ER AN / www.hjulstilling.no.

Nullstilte rattet og systemet målte med sensorer høgden og vinkler. Han måtte og inn med karosseri type.

Har bilde av skjermen der alt annet enn tallene ytterst til høgre blei justert til "perfekt" :D

Dei skal vel ligge nærmere -0,2-0,4

Mine var -0,02 og -0,07. Dvs 2 og 7 sekunder?

Må nevne at når bilen blei "dradd" ned så fjørene låg presset lenger ned kom målene innafor -0,2 og -0,4

attachicon.gifImageUploadedByTapatalk1427273713.247395.jpg

Du har litt stort avvik på camber høyre bak, du bør sjekke foring til toe-link

Nei det er minutter med en hake ', opererer hovedsakelig kun med minutter og det er smått nok til brukte biler på norske veier. 60' (min) er en grad. Din geometriske akse er ok. Være nøye med diff. vinkel på 20 graders hjulutslag. Den er viktig for kurveegenskaper, spesielt i lav fart og for slitasje på dekk ved svinger. En del av disse parametrene får du ikke gjort noe med på E46

Endret av FJPopp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener mine m fjærer hadde et hvitt merke på seg (de var svarte), men sto ikke noe mer en det som jeg kan huske..

Jeg bytta for en del år siden..

Men om fjærene er nye så vil de jo være litt høyere en normalt, min var også litt høy de første åra,

men nå har den fått ok høyde.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke helt hvor mange det var.. Mener jeg tok et bilde, skal se om jeg finner det igjen. :)

Edit

Se postnummer 38 her, ser ut til at jeg hadde litt variert med prikker.. :P

Endret av Alpejohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette som er problemet, ingen som har ein fasit :P

Funne fleire lister, men dei var amerikansk så var ingenting lavere enn 323. Er det forskjell på fjørene på 320-323 M sport?

Bilde ditt av den nye montert så er det jo faktisk 3 gule prikker der eg har 3 kvite/grå prikker, kanskje dette er forskjellen?
Trur nesten eg bør ringe rundt og høyre med feks GS om dei har kontroll på merkingen :P

Fann desverre ikkje klistremerket på min, har nok slitt seg vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mye å bidra med jeg heller utenom at jeg lurt på det samme. Har også M sport fjærer på min E39. Kjøpte nye på Bavaria Haugesund og synes også at bilen var noe høy etterpå men de må sikkert sige ei stund før de blir lave for min bil ser ut som Alpejohn sin i høyde. Når jeg søker opp delenummer  Koed og GS så står det ingenting om at det er ei M-sport fjær. Finner en og annen artikkel på Google men det er litt vagt synes jeg. Har ikke lagt merke til noe prikker på mine men skal se etter ved neste anledning. 

Her er ei side hvor delenummeret viser at dette er M-Technik 

http://www.car-parts24.com/Feder-Vorderachse-BMW-e39-Limo-Diesel-Automatik-mit-M-Technik

Delenummer på mine M-Technik framfjærer er  31331093087. Dette er da til Pre face E39 530Dat

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...