E.C. Skrevet April 9, 2015 Skrevet April 9, 2015 Det er jo på ingen måte umulig at oljeskift gir et utslag, men da må man ofte gå litt grundig til verks for å få noe sånt dokumentert. Jeg jobber med en del litt mer komplekse måleinstrumenter på lab og der kan resultater variere noe fra dag til dag. Med dette i bakhodet så er en bil som målesystem antaglivis noe ustabilt mtp forbruk, generelt har man statistisk usikkerhet i så å si alle målinger. Skal man etablere noen trender så trenger man mye data. For det andre så må man ha veldig god kontroll på alle de andre variablene som kan spille inn på "eksperimentet". Så for all del, jeg tror det at det kan være noe i det du sier, men å sette det som faktapåstand blir feil. Om forbruket egentlig ikke endrer seg så er nok det å bytte etter 16 000 km uansett bedre enn å vente til 30kkm.
quandt1960 Skrevet April 9, 2015 Forfatter Skrevet April 9, 2015 Nei er ikke en faktapåstand jeg kommer med, tvertimot syns jeg det var merkelig og for mye utslag til at det kun kan forklares med oljen. Men forklaringen tror jeg har nå, dama lånte nøkkelen min og tok av klimaanlegget mens hun kjørte en stund siden. Jeg har instilling som gjør at alle bilens innstillinger lagres i nøkkelen når den går av slik de er satt. Så det er nok forklaringen at jeg har kjørt uten klimakompr. på 1500 km. Diagnose gir meg et totalt gjennomsnittsforbruk siden bilen var ny på 0,58 så antagelig er klimakomp. forklaringen og ikkje oljen :S
John Kr Skrevet April 9, 2015 Skrevet April 9, 2015 Jeg støtter FJPoppsitt innlegg #25 fult og helt, har testet my på oljer på privat basis og har samme testresultat. Castrol er testet på flere bilmerker, alle av nyere dato, alle viser det samme, høyere drivstoffforbruk selv om oljen er tynnere (0w-30) sammenlignet med Mobil 1(ESP 5w-30) og STATOIL Lazerway (LL-04)(5w-30), begge sistnevnte hadde lavere forbruk. Dette er ikke noe vitenskaplig rakettforskning, dette er mine personlige tester og dette sammen med lukt/ utseende har medført at jeg kjører på annen olje en original oljen. quandt1960 reagerte på dette 1
CrZyWiz Skrevet April 9, 2015 Skrevet April 9, 2015 Jeg støtter FJPoppsitt innlegg #25 fult og helt, har testet my på oljer på privat basis og har samme testresultat. Castrol er testet på flere bilmerker, alle av nyere dato, alle viser det samme, høyere drivstoffforbruk selv om oljen er tynnere (0w-30) sammenlignet med Mobil 1(ESP 5w-30) og STATOIL Lazerway (LL-04)(5w-30), begge sistnevnte hadde lavere forbruk. Dette er ikke noe vitenskaplig rakettforskning, dette er mine personlige tester og dette sammen med lukt/ utseende har medført at jeg kjører på annen olje en original oljen. Vell, nå fant han ut den virkelig årsaken. Som også i større grad er logisk så du skyter litt i blinde her.
Espen Aass Skrevet April 9, 2015 Skrevet April 9, 2015 Drivstoff-forbruket er rundt liter'n på mine biler......... Og slik skal det være. Må ha litt motor! quandt1960 reagerte på dette 1
quandt1960 Skrevet April 10, 2015 Forfatter Skrevet April 10, 2015 Jeg støtter FJPoppsitt innlegg #25 fult og helt, har testet my på oljer på privat basis og har samme testresultat. Castrol er testet på flere bilmerker, alle av nyere dato, alle viser det samme, høyere drivstoffforbruk selv om oljen er tynnere (0w-30) sammenlignet med Mobil 1(ESP 5w-30) og STATOIL Lazerway (LL-04)(5w-30), begge sistnevnte hadde lavere forbruk. Dette er ikke noe vitenskaplig rakettforskning, dette er mine personlige tester og dette sammen med lukt/ utseende har medført at jeg kjører på annen olje en original oljen. Er nok enig ja, klimakomp. er sikkert ikke alene forklaringen, øker vel en 10% maks, kanskje enda mindre siden E9X kobler klimakomp inn og ut selv med en egen clutch på hjulet ved reima. Bra og fersk olje -> mindre friksjon. Men hvor mye det er snakk om tør jeg ikke påstå men det er nok noe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå