Gå til innhold

Klimakompressor e39 røyk bokstavelig talt


superfredrik93
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, noen som har litt greie på kompressorene som er brukt på blant annet e39? Jeg har en e39 5252tds..

Her om dagen sto jeg i kø inn til jobb og det var stort sett tomgangskjøring hele veien. Det snødde mye våt snø og siden det dugget så mye, satt jeg på AC'n. Etter en liten stund (30 min) begynte motoren plutselig å jobbe utrolig tungt (nåla sto rett under den første streken på turtelleren for dere som vet hvordan den ser ut på e39). Samtidig hørte jeg ei reim som skreik høyt, så skjønte at noe var på tur til å ryke og jeg kom meg ut på siden av køen. Plutselig gikk turtallet tilbake til vanlig tomgang, samtidig med at det kom endel svart røyk ut av ventilene og inn i kupeen et sekund. Skrudde så av ac'n av en eller annen grunn og kjørte videre til jobb da det verken var ulyder eller mer røyk som kom. Da jeg sjekket igjen når jeg kom på jobb, så jeg at reima til ac-kompressoren hadde ryki.

Kan jeg med stor sikkerhet vite at det er kompressoren som må byttes og ikke noe annet?

Og evt. så kan jeg få tak i en kompressor, men denne har stått på en 520i. Noen som evt vet om det er noen forskjell på disse bortsett fra reimhjulet?

Delenummer på 520i kompressor er:

64-52-3-377-241
Delenummer på 525tds kompressor er:
64-52-8-377-242
 

Forøvrig samme merke på pumpa (Denso).

 

Takker for all hjelp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min AC reim røk sommeren 2014 midt på motorveien (hadde for øvrig ny liggende baki bilen :P)  men kompressoren ryker ikke fordi om, jeg bytter bare reimen så var alt som nytt :)  prøv no det først før du kjøper ny kompressor.

Her kom det også hyle lyder og røyk når det skjedde. 

Endret av Reef89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå ut og start motoren, sjekk om innslaget er løst, slå på AC og se om innslaget er låst.
snurrer reimhjulet fritt før du skrur på AC?
Hvis ikke må du ha ny kompressor.
Går det fritt? prøv med reim, men vær forberedt på at kompressoren kan ha låst seg selv om innslaget lar seg koble av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min AC reim røk sommeren 2014 midt på motorveien (hadde for øvrig ny liggende baki bilen :P)  men kompressoren ryker ikke fordi om, jeg bytter bare reimen så var alt som nytt :)  prøv no det først før du kjøper ny kompressor.

Her kom det også hyle lyder og røyk når det skjedde. 

 

 

Må si meg enig med reef89 her. Hvorfor bytte ACkompressor når reima ryker? 

 

 

Gå ut og start motoren, sjekk om innslaget er løst, slå på AC og se om innslaget er låst.

snurrer reimhjulet fritt før du skrur på AC?

Hvis ikke må du ha ny kompressor.

Går det fritt? prøv med reim, men vær forberedt på at kompressoren kan ha låst seg selv om innslaget lar seg koble av.

 

 

RobertGråwe sier noe viktig der.

Det samme som TS opplevde gjorde jeg å. Kompressor låste seg og sleit reima.

Skifta kompressor med en brukt fra huggeri i sverige for 600,-

Misstenker at kompressoren røyk fordi motoren nesten stoppet. Hadde bare reima vært sliten, kan jeg ikke tenke meg at det skulle holde igjen hele bilen. Men hva den svarte røyke som kom inn i kupeen var, er vanskelig å si. Lukta svidd.

Prøvde også å vri på reimhjulet med motor igang, men det sitter helt fast.

Spørsmålet da, er om jeg kan bytte om de to klimakompressorene som jeg nevnte i innledningen? De ser helt like ut, bortsett fra at reimhjulet er ulik, men det kan jeg vel bytte over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den svarte røyken var nok gummien på reima som smeltet på kompressorhjulet ditt.
Hvis du kan flytte over reimhjulet burde det gå.
Jeg vet ikke hvordan kompressoren er bygget opp i front, om den er holdt sammen av hjulet, men all fornuft forteller meg at hjulet er utbyttbart.
Det ville jo vært bortkastet å støpe 30 forskjellige klimakompressorer alt etter som motorstørrelse på bilen.
Prøv å ta av hjulet på den defekte, går det fint kan det jo hende du får flyttet over hjulet,
Husk at annlegget ditt kan ha olje og gass i seg som du ikke bør puste inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den svarte røyken var nok gummien på reima som smeltet på kompressorhjulet ditt.

Hvis du kan flytte over reimhjulet burde det gå.

Jeg vet ikke hvordan kompressoren er bygget opp i front, om den er holdt sammen av hjulet, men all fornuft forteller meg at hjulet er utbyttbart.

Det ville jo vært bortkastet å støpe 30 forskjellige klimakompressorer alt etter som motorstørrelse på bilen.

Prøv å ta av hjulet på den defekte, går det fint kan det jo hende du får flyttet over hjulet,

Husk at annlegget ditt kan ha olje og gass i seg som du ikke bør puste inn.

Okey, ja det kan jo høres riktig ut at røyken var den brente gummien.

Skal få en fagkyndig kompis til å ta ut kompressoren fra bilen min og prøve å bytte over reimhjulet. Enig i at det virker veldig rart å skulle støpe 30 forskjellige kompressorer til alle de ulike motorene. Reimhjulet i seg selv burde være nok til å regulere hastighet på kompressoren og plassering av reima. 

Takker for hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...