Raggis72 Skrevet April 2, 2015 Skrevet April 2, 2015 Har fått problemer med min 2007 E91 320d (150hk). Noe som selfølgelig skjer når verksteder er stengt. Motoren har mistet det meste av krefter. Var ut på en langtur med min bror idag, og plutselig så kommer det en “plystrelyd” ifra motoren samtidig som at kreftene forsvinner. Kjørte da inn på nærmeste mulighet til å stoppe (ca 2-3 min). Og da ser vi at slangen/røret med luft inn til turboen hadde løsnet med en liten sprekk i gummien i enden. Fikk ikke denne til å sitte skikkelig igjen, så ved hjelp av gaffateip festet vi og tettet glippen. Lyden forvant, men kreftene kom ikke tilbake. Kjørte pent hjem (ca 6-7 mil). Det er ingen varsellamper, ingen ulyder, ingen røyk i eksosen. Har også prøvd å lese ut feilmeldinger med OBD II, men det rapporteres ingen ting feil koder. Bilen har gått ca 148 000km. For 1 1/2 år siden havarerte turboen, bilen var da gått ca 125 000km. Symptomene var da ganske like, men da var det ulyd og røyk i eksosen. Tror dere det er turboen igjen, eller er den havnet i nødmodus?
badsha Skrevet April 2, 2015 Skrevet April 2, 2015 Du blr jo få varsellsmpe om denne går i nødmodus, om du har plystrelyd virker det som turbo
Raggis72 Skrevet April 2, 2015 Forfatter Skrevet April 2, 2015 Jeg hadde håpet at den nye turboen skulle holde lenger 25k. Hadde ett håp siden plystre lyden forsvant... Trodde BMW var biler med kvalitet når jeg kjøpte det, men to turboer på under 150k det tyder på noe annet.
badsha Skrevet April 2, 2015 Skrevet April 2, 2015 Har du noen gang bytta veivhusfilter? Hvis ikke så er det nok grunnen!
Raggis72 Skrevet April 2, 2015 Forfatter Skrevet April 2, 2015 Det vet jeg ikke, det har blitt fulgt service på merkeverksted siden den var ny. Jeg har stolt på at verkstedet vet hva de skal gjøre. Regner med at jeg ikke bør kjøre bilen til verksted (10 mil) i den tilstanden den er nå?
quandt1960 Skrevet April 3, 2015 Skrevet April 3, 2015 hvis slangen med ladeluft er løsnet/hull i inn til turboen er denne etter luftfilteret så dette hadde jeg ikke kjørt med en meter. Du kan få drit rett i motoren via innsuget da luften i dette røret er ren luft som skal rett til forbrenningskammeret.
TRF Skrevet April 3, 2015 Skrevet April 3, 2015 Slangen med "ladeluft" spiller ingen rolle om er hull på mtp luftfilter. Dog vil turbo overspoole for å kompensere, derfor er det et problem. (med mindre man prater om en turbo som ikke går, slik at man har undertrykk i ladeluftslanger / ic).
quandt1960 Skrevet April 3, 2015 Skrevet April 3, 2015 Slangen med "ladeluft" spiller ingen rolle om er hull på mtp luftfilter. Dog vil turbo overspoole for å kompensere, derfor er det et problem. (med mindre man prater om en turbo som ikke går, slik at man har undertrykk i ladeluftslanger / ic). Ja er med på at flow inn blir feil og at turbinens kan "choke" men at det ikke spiller noe rolle mtp luftfilter er jeg definitivt ikke med på. Veistøv inn der er ikke noe kult.
TRF Skrevet April 3, 2015 Skrevet April 3, 2015 Mulig jeg uttrykte meg dårlig. Du er glad i fysikk. (?) Med mindre turboen ikke går i det hele tatt (og det skal not til, da står den fysisk fast), vil du alltid ha høyere trykk i ladeluftslangene enn omverdenen har. Derfor vil det det ikke komme luft inn i slangen, kun ut. Da vil det heller ikke komme skitt inn. Enkel fysikk, høyt trykk vs lavere trykk. Det samme prinsippet benyttes i å sikre personell på kampkjøretøy mot ABC trusler. Chockeflow i seg selv er ikke det umiddelbare problemet, overspool så det synger etter derimot kan ta lagre i første omgang.
Raggis72 Skrevet April 4, 2015 Forfatter Skrevet April 4, 2015 Lekkasjen ble tettet omtrent med engang lyden dukket opp. Pga. omstendigheter så ble vi nødt til å kjøre videre etter dette (ca 6mil). Under de 6 milene er det ikke blitt brukt olje derav ikke noe røyk i eksosen (skjedde sist turboen gikk), og ikke noen ulyder.
quandt1960 Skrevet April 5, 2015 Skrevet April 5, 2015 Mulig jeg uttrykte meg dårlig. Du er glad i fysikk. (?) Med mindre turboen ikke går i det hele tatt (og det skal not til, da står den fysisk fast), vil du alltid ha høyere trykk i ladeluftslangene enn omverdenen har. Derfor vil det det ikke komme luft inn i slangen, kun ut. Da vil det heller ikke komme skitt inn. Enkel fysikk, høyt trykk vs lavere trykk. Det samme prinsippet benyttes i å sikre personell på kampkjøretøy mot ABC trusler. Chockeflow i seg selv er ikke det umiddelbare problemet, overspool så det synger etter derimot kan ta lagre i første omgang. Ja klart jeg er glad i fysikk, hvem kan ikke være det
CrZyWiz Skrevet April 6, 2015 Skrevet April 6, 2015 Lekkasjen ble tettet omtrent med engang lyden dukket opp. Pga. omstendigheter så ble vi nødt til å kjøre videre etter dette (ca 6mil). Under de 6 milene er det ikke blitt brukt olje derav ikke noe røyk i eksosen (skjedde sist turboen gikk), og ikke noen ulyder. For det første, uansett hvor god kvalitet en bil har. Så vil manglende vedlikehold, eller feil bruk kunne føre til feil i en eller annen form. Derfor sier det lite eller ingenting om bilen isolert sett, visst bilen har fått to turbobytter innen 150 000km. MEN jeg tror ikke turboen nødvendigvis er synderen her. Jeg blåste også slangen mellom intercooler og turbo, med påførende "nødreperasjon" som du har gjort. Det er såpass trykk inni her, at det holdt ikke mange hundre meterene. Bilen mistet også kreftene, noe som er naturlig når du i praksis får en ladeluftslekkasje. Min bil ga da feilkode på at luftmengden ikke stemte, men den kom ikke med en gang. Jeg fikk også denne plystrelyden når problemet sto på. Bytt slangen du, min var morken og sliten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå