Gå til innhold

Vurderer kjøp av E60 M5, søker råd og innspill vedr driftkostnader.

chrisen
 Share

Anbefalte innlegg

Du lærer gjerne far å lage barn og?

Jeg har holdt på med bil i 20når nå, og har råd til forbruket på en M5 om jeg vil. Men ikke sikkert jeg synes det er verdt forbruket kontra m3'n fordi.

Det er dobbelt så dyrt å eie en M5 V10 kontra en E46 M3, å da spiller også forbruket inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lærer gjerne far å lage barn og?

Jeg har holdt på med bil i 20når nå, og har råd til forbruket på en M5 om jeg vil. Men ikke sikkert jeg synes det er verdt forbruket kontra m3'n fordi.

Det er dobbelt så dyrt å eie en M5 V10 kontra en E46 M3, å da spiller også forbruket inn.

Hvorfor så offensiv?

Jeg mener iallfall at det ikke bør være drivstoff forbruk som avgjør hvilken M bil man skal ha. Skal man ha M bil så kjøper man det man vil ha og ikke noe "Second Choice" fordi man vil spare noen kroner i bensin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste har et budsjett å forholde seg til, å forbruket på en bil vs en annen spiller også inn! Akkurat som service utgifter.

Å si at forbruk ikke spiller noen rolle, blir for dumt.

En M bil er en bmw med litt stor motor ment for daglig bruk, ikke en sær pyntegjenstand som en tør å bruke noen få ganger i året.

Forbruk stopper svært få i å kjøpe det en virkelig vil ha, men det er ikke dumt å vurdere før en kjøper V10'n.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og de fleste har forskjellige budsjetter, slik det høres ut for for trådstarter så er ikke budsjettet der for å kjøpe noen E60 M5. Da ser jeg er ikke noen grunn til å kjøpe en eldre M3, da blir det litt sånn å ha M bil kun for å ha M bil. Jeg var som nevnt på forrige side i samme situasjon selv for ett år siden, jeg ville ta steget opp på M bil og da en M5. Men jeg var ikke villig til å betale det en M5 koster å drifte så da ble det med tanken for min del, kunne sikkert sluppet mye billigere unna med en E46 M3 men når sant skal sies så har aldri M3 tiltalt meg noe særlig. Jeg er en "kjøre fort rett frem mann" og ville da heller ha det som for meg er definisjonen på verdens beste bil, M5 8)

En E46 M3 kan ikke måle seg med en E60 M5 spør du meg, M3en risikerer å blir frakjørt av en moderene dieselbil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøpe en 05 m5 med 150 000 på tellern er risky syns nå jeg. Er som nevnt før her dyrt å eie m bil, og uansett m eller ei må man regne med å bytte endel når en bil nærmer seg 200 000 med stormskritt. Det er klart at det sikkert er mulig å skifte olje på en m5 selv, men er ikke noe JEG vil anbefale med tanke på videre salg osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og de fleste har forskjellige budsjetter, slik det høres ut for for trådstarter så er ikke budsjettet der for å kjøpe noen E60 M5. Da ser jeg er ikke noen grunn til å kjøpe en eldre M3, da blir det litt sånn å ha M bil kun for å ha M bil. Jeg var som nevnt på forrige side i samme situasjon selv for ett år siden, jeg ville ta steget opp på M bil og da en M5. Men jeg var ikke villig til å betale det en M5 koster å drifte så da ble det med tanken for min del, kunne sikkert sluppet mye billigere unna med en E46 M3 men når sant skal sies så har aldri M3 tiltalt meg noe særlig. Jeg er en "kjøre fort rett frem mann" og ville da heller ha det som for meg er definisjonen på verdens beste bil, M5 8)

En E46 M3 kan ikke måle seg med en E60 M5 spør du meg, M3en risikerer å blir frakjørt av en moderene dieselbil...

Det er der ESS kommer inn ;) hehehe monterte ess550 på to av mine E46 å funket sykt bra!!

M5n er råere på alle måter men med budsjettet til trådstarter ville jeg droppa det!! Man kjøper ikke den billigste med lengst km stand kun fordi man ikke har råd til en mere riktig enn.

Jeg ville heller da vurdert en E46 :) Mere bil og morro kan man ikke få i den prisklassen mener nå jeg!

Folk er også veldig klare for å selge om dagen så bare å prute i vei ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange gode innspill i tråden, har vært vekkreist en stund så har ikke fått deltatt her selv. Har litt slått fra meg E60en da jeg er redd budsjettet fort vil ryke desverre. Hørte skrekkhistorier fra en med en Gallardo v10 med "automat" hvor cluthen måtte byttes jevnlig, til priser jeg hadde måtte spare i flere år til:p Sikkert ikke fullt så dyrt på M5en men fortsatt heftige summer på reprasjoner som nok vil komme på en ti år gammel bil.

E46en jeg hadde var manuell, eide den i vel ett år og hadde aldri noe tull med noe. Kjørt ca 140 000 og ble brukt til dagen. Måtte desverre selges da det ble behov for flere dører + lang pendling til jobb. Da var F10 diesel det perfekte valget. Men nå er behovet endret og har litt lyst å prøve noe nytt. Men er ikke så mye å velge i til maks 550 000 med lyd og power...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompisen min måtte bytte svinghjul og clutch på M5 v10'n sin, mener det var på rundt 60k km. Var ikke Gallardo priser nei, men det var svært dyrt i norske delepriser.

Gallardo (strengt tatt alle lambo/ferrari type biler) er hinsides dyrt å eie. 50k går ut vinduet i hytt å gevær. Sammenlignet med de, blir en E46 M3 like billig å eie som en 318.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Jaja, så gikk jeg å prøvekjørte en E60 M5 da og fikk gode innbytte muligheter på F10en så nå er jeg like forvirret igjen:p Bilen hadde nylig hatt full service på motor og driverk oljer, ny clutch og svinghjul samt byttet diverse foringer. Bilen er rullet rett under 100K. Sjekket opp i priser på "arbeid" ved service og synes ikke det var stort mer enn normalen. Delepriser er noe helt annet. Har disse bilene andre svakheter enn clutch/svinghjul problematikken?

Imponert over hvor sivilisert disse bilene er til hverdagsbruk, komfortable og lite støy. Computeren viste da ca 2L milen på bykjøring.

Powerknappen inne og M-modus aktivert var dette ett jagerfly uten sidestykke. Kunne til fordel vært mer lyd inne i coupen.

Aldri kjørt Smg før noe som var veldig spesiellt , synes kassen brukte litt tid på gire ned, men jeg glemte helt å se hvilke nivå den var innstillt på oppi dette infernoet av sanseinntrykk.

Dersom man gir flat pedal i for eks 3.gir legger så inn andre så gikk det liksom ett sekund eller to før det smallt avgårde. Dette normalt, eller skjer det mer direkte med en vassere innstilling på kassen?

Noe spes jeg burde få sjekket opp i ved bilen? Alle servicer fulgt til punkt og prikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forøvrig enig med ivrig86! SMG er helt konge :) men vær klar over at det kan ta litt tid å venne seg skikkelig til den. Jeg har kjørt m3'n min ca 8000km og jeg liker smg mer og mer. I starten var jeg ganske usikker på om jeg hadde tatt rette valget , men nå angrer jeg ikke i det hele tatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører E92 M3 med DKG til daglig. Siste 3000km så har bilen brukt 1,5 liter per mil. Bor i oslo sentrum så kjører en hel del bykjøring og i kø, men har også hatt flere lengere turer til typisk Hemsedal i vinter. Regner med at en M5 med V10 bruker enda litt mer.

Servicekostnader er jeg usikker på. Skal ha første service nå snart så får se.

Ellers så regner jed med at du allerede har sjekket forsikring. Betaler 14 tusen i Gjensidige for "super" forsikring med drivverk og motor (ryker noe her så blir det svært dyrt). Dette er med en mengde rabatter så her kan du bare ringe rundt. If gav også bra priser sist jeg sjekket.

Det koster en hel del å eie disse bilene, men gøy er det jo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forøvrig enig med ivrig86! SMG er helt konge :) men vær klar over at det kan ta litt tid å venne seg skikkelig til den. Jeg har kjørt m3'n min ca 8000km og jeg liker smg mer og mer. I starten var jeg ganske usikker på om jeg hadde tatt rette valget , men nå angrer jeg ikke i det hele tatt :)

Enig her! Smg må nesten læres å kjøre før man kan nyte det som man vil, kassa er iallefall LANGT fra treg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører E92 M3 med DKG til daglig. Siste 3000km så har bilen brukt 1,5 liter per mil. Bor i oslo sentrum så kjører en hel del bykjøring og i kø, men har også hatt flere lengere turer til typisk Hemsedal i vinter. Regner med at en M5 med V10 bruker enda litt mer.

Servicekostnader er jeg usikker på. Skal ha første service nå snart så får se.

Ellers så regner jed med at du allerede har sjekket forsikring. Betaler 14 tusen i Gjensidige for "super" forsikring med drivverk og motor (ryker noe her så blir det svært dyrt). Dette er med en mengde rabatter så her kan du bare ringe rundt. If gav også bra priser sist jeg sjekket.

Det koster en hel del å eie disse bilene, men gøy er det jo :)

Sikker på at di dekker motor og gir? Hvordan har du fått til det? Mener jeg har spurt di flere ganger om di har det men fått nei hver gang på tidligere M3r osv. Har hatt super selv på di fleste mine men ifølge Gjensidige er det kun fordi bilene er spessielle feks. Ene ombygde M3 min hadde jeg super på fordi jeg satt verdien til 550tusen på bilen ved eventuelt totalskade feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at di dekker motor og gir? Hvordan har du fått til det? Mener jeg har spurt di flere ganger om di har det men fått nei hver gang på tidligere M3r osv. Har hatt super selv på di fleste mine men ifølge Gjensidige er det kun fordi bilene er spessielle feks. Ene ombygde M3 min hadde jeg super på fordi jeg satt verdien til 550tusen på bilen ved eventuelt totalskade feks.

Det var forsikringsagenten som jeg jeg tar alle forsikringer med som selv foreslo dette. Så det var ikke noe problem.

Dem gjelder selvfølgelig på kun biler som er nyere enn 8år, gått under 200 tusen og har full servicebok.. men det har man uansett på en nyere M3.

https://www.gjensidige.no/privat/forsikring/bilforsikring/bilforsikring-i-detaljer#dekninger_bilpluss_bilforsikring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...