Gå til innhold

E46 316i bruker olje og ryker blått av eksos!


sbakken22
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg eier en BMW E46 316i 2003 facelift modell. Den har en n42 motor såvidt jeg skjønner. I det siste har bilen begynt og ryke mer og mere blått ut av eksosen. Bilen har alltid brukt litt olje i mitt eie, men aldri noe så betydelig at det har ryket eller luktet svidd av eksosen. Den lakk litt olje noen uker tidligere, men det stoppet etter jeg brukte en type veske som tetter mindre lekasjer. Jeg har ikke hatt tid til og starte med feilsøking selv, men lurer på om dere har noen tips eller kjente feil? Vil helst komme så nærme feilen før jeg begynner demontering!

 

Etter det jeg har lest så er det noen problemer med CCV ventilen, vet ikke om det er noe måte å feilsøke denne på? Også har jeg hørt at noe som heter "valve solinoid seals" ofte ryker på denne motoren, vet ikke hva denne pakningen er eller disse ventilen er og hvor de ligger.

 

Noen av dere som har hatt samme problem? Mulig det er noe feil rundt toppen siden det er litt trykk i kjølevesketanken, men dette kan være normalt rett etter kjøring? Motoren blir aldri varm og holder seg under midten.

 

Motorlampen startet å lyse nå om dagen etter jeg kjørte den en kort tur. Har ikke hentet ut feilkode enda.

 

Takk for alle svar på forhånd!

Endret av sbakken22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryker den blått, så forbrenner bilen olje. Altså noe er slitt innvendig. F.eks stempelringer.

Enten må du få noen kyndige til å se\fikse det, noe som koster en del. Eller så kan du belage deg på å bytte motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryker den blått, så forbrenner bilen olje. Altså noe er slitt innvendig. F.eks stempelringer.

Enten må du få noen kyndige til å se\fikse det, noe som koster en del. Eller så kan du belage deg på å bytte motor.

 

Okei! Har mulighet til og ta av toppen  selv, og har flere jeg kjenner som kan ta en titt på delene gratis, men er mere ute etter vanlige feil på denne motoren eller om det er noen som har hatt erfaringer med denne motoren? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt CCV kan være ett problem på disse.

Raskt og enkelt med en kompresjonstest på sylinderene for å sjekke status på de.

 

Så hvis sylyderene har dårlig komresjon så er ccv ventilene kansje gående? Men da kan det jo også være mye annet som kan være dårlig hvis det er dårlig kompresjon ville jeg tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...