duglas Skrevet April 18, 2015 Share Skrevet April 18, 2015 Har hatt bilen på verksted byttet bla a bremsevæske og olje. Jeg skrur en del selv og har byttet bremsevæske mange ganger på tiligere biler. Min nye bil valgte jeg å ha på verksted nå fordi det skulle gjøres andre ting også. Så til det jeg stusser på.. da jeg tok av hjulene så var det ikke spor etter at det var byttet bremsevæske da det var tørr ingrodd skitt ved lufteniplene og ikke antydning til fukt fra bremsevæske nederst rundt niplene. den gamle bremsevæsken i påfyllningsbeholderen så ny ut før jeg leverte bilen så vanskelig å sammenlingne der. Når det gjelder oljeskiftet så viser peilingen først til max merket så etter jeg kjørte noen kilometer var det sunket nesten en centimeter ned. Det tyder jo på at det er gått en del i filteret,men burde ikke mekaniker ha toppet opp dette ? eller er kansje ikke filteret er byttet slik at det gamle filteret bruker lengre tid på å fylles fordi det er litt tett? Har vært utsatt for å bli lurt på verksteder før så derfor er jeg litt skeptisk.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
John Kr Skrevet April 18, 2015 Share Skrevet April 18, 2015 Det må være tegn/merke etter fastnøkkelen på luftenippelen, det er ikke mulig å få det til uten... Når det gjelder oljebytte så vil du se fargeforskjell på oljen om de har byttet olje eller ikke, den bør være lys av farge. Oljefiltret fylles opp rett etter start første gangen og vil være fult resten av tiden. At du plutselig mangler litt på peilepinnen er avhengig av om bilen står 100% plant eller ikke og hvor lenge etter kjøreturen du sjekket nivået. Som en tommelfinger regel, vent i 5 min før du sjekker nivået. Du kan også se på selve filtret om det er nytt eller gammelt, nytt filter er altid blankt og fint. Espen Aass og E.C. reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Aass Skrevet April 18, 2015 Share Skrevet April 18, 2015 Vet at enkelte "verksteder", eller "mekanikere" bare suger ut væska av bremsevæskebeholder og bare fyller på nytt. Yahoo reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet April 18, 2015 Share Skrevet April 18, 2015 Det er egentlig greit å starte med å suge ut væsken og så fylle på nytt i beholderen. Deretter kan man løsne luftenippelen og begynne å tappe av, da får man ny væske i rørene med en gang. Bruker man en annen farge blir det også enkelt å se når den nye kommer ut og man har flushet lenge nok. Om man kun gjør det som Espen sier så er det meget kritikkverdig. Espen Aass reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bcRichard Skrevet April 18, 2015 Share Skrevet April 18, 2015 Motoroljen på en turbodiesel blir svart med en gang etter ett oljeskift, så ikke blir lurt hvis du ser på peilepinnen at det er svart olje der. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet April 19, 2015 Share Skrevet April 19, 2015 Vel. Svart med en gang å med en gang... Min olje ble faktisk ikke svart før etter ca 800 km, ingen nøyaktig kilometer, men absolutt klar farge en god stund etter skifte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stig. Skrevet April 20, 2015 Share Skrevet April 20, 2015 Motoroljen på en turbodiesel blir svart med en gang etter ett oljeskift, så ikke blir lurt hvis du ser på peilepinnen at det er svart olje der. Vel. Svart med en gang å med en gang... Min olje ble faktisk ikke svart før etter ca 800 km, ingen nøyaktig kilometer, men absolutt klar farge en god stund etter skifte. her må jeg vel holde med bcrichard, som oftest med dagens oljeintervaler og longlife osv, så er det ofte så mye avleiringer og dritt i motoren, så olja er ofte "svart" før du veit ordet av det faktisk. men har man en diesel bil som er godt vedlikeholdt og hatt veldig hyppig oljeinterval så er det mulig at den er blank og fin lenge da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bcRichard Skrevet April 21, 2015 Share Skrevet April 21, 2015 Selvfølgelig vanskelig å gi ett fasitsvar på hvor lang tid det tar før oljen blir svart.. Det jeg mente var at han ikke må bli lurt hvis oljen er svart, fordi den blir det fort. Mange faktorer som spiller inn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sturmtiger Skrevet April 22, 2015 Share Skrevet April 22, 2015 Bare å se om bremsevesken din er gjenommsiktig eller ikke, er den helt klar er den skiftet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet April 22, 2015 Share Skrevet April 22, 2015 Vel, den kjøper jeg heller ikke. Skiftet på min bil selv, for ca 1 mnd siden, og da så jeg ikke når det kom ut ny væske. Måtte bare gjette på at jeg hadde pumpet nok igjennom.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
duglas Skrevet April 22, 2015 Forfatter Share Skrevet April 22, 2015 Her er en liten uppdatering: Sjekket mer og bremseniplene alle untagen høyre bak (der man begynner når man skal skifte bremsevæske) var støvtørre innvendig ! Har forsøkt å sjekke ved oljepluggen men har ikke kommet under bilen enda bare jekket den opp og kikket med et kamera igjennom hullene i dekselet som sitter utenfor oljepluggen. Den ser støvtørr ut det samme er dekselet som også er jamnt skittent. Jeg fikk sjokk da jeg oppdaget det værste KNEKT spiralfjær .Bilen var tross alt inne for at den er vinglete på veien og mekaniker har ikke sett dette??? Jeg ringte og var ikke så blid jeg har fått ny time for å skifte fjær,men fikk ikke ordentlig svar om jeg får byttet begge fjærer foran eller oljeskift og bremsevæskeskift omigjen Går ikke ut med navnet på verkstedet foreløpig får se videre hva de gjør det er et stort verksted det er alt jeg sier foreløpig... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet April 22, 2015 Share Skrevet April 22, 2015 Høres ikke bra ut i det hele tatt! Venter på mer info. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet April 22, 2015 Share Skrevet April 22, 2015 Det er vel noen som suger opp oljen fra toppen uten å løsne tappepluggen nederst. Akkurat i dette tilfellet så høres det ut som at det eneste som er gjort er å skrive faktura. I verste tilfelle kan det være ganske stygt. En person som ikke kan noe om bil og ettersjekker som deg kan risikere å kjøre 50k km på samme olje om h*n følger BMW's noe optimistiske intervall på 25k km. Og om det i tillegg er mye småkjøring så kan nok det rekke å bli litt slam. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Aass Skrevet April 23, 2015 Share Skrevet April 23, 2015 Her er en liten uppdatering: Sjekket mer og bremseniplene alle untagen høyre bak (der man begynner når man skal skifte bremsevæske) var støvtørre innvendig ! Har forsøkt å sjekke ved oljepluggen men har ikke kommet under bilen enda bare jekket den opp og kikket med et kamera igjennom hullene i dekselet som sitter utenfor oljepluggen. Den ser støvtørr ut det samme er dekselet som også er jamnt skittent. Jeg fikk sjokk da jeg oppdaget det værste KNEKT spiralfjær .Bilen var tross alt inne for at den er vinglete på veien og mekaniker har ikke sett dette??? Jeg ringte og var ikke så blid jeg har fått ny time for å skifte fjær,men fikk ikke ordentlig svar om jeg får byttet begge fjærer foran eller oljeskift og bremsevæskeskift omigjen Går ikke ut med navnet på verkstedet foreløpig får se videre hva de gjør det er et stort verksted det er alt jeg sier foreløpig... Som E.C. skriver kan det være sugd ut olje fra peilepinne-røret. Og hvis en fjær er knekt, bør du skifte begge. Det kan være forskjell på spenn i fjærene på gamle og nye fjærer. Bremsevæske skal skiftes på alle hjul, altså bør alle nipplene rørt. Respekt for at du holder tilbake hvilke verksted. Det kan jo være en mekaniker som har hatt en dårlig dag.... Lykke til og håper det ordner seg! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
duglas Skrevet Mai 15, 2015 Forfatter Share Skrevet Mai 15, 2015 Oppdatering : Har nå delvis slått meg til ro med at de har byttet bremsevæske og olje ,men gjorde det selv på nytt etterpå for å være sikker. De har nå også byttet begge fjærene foran så da er alt bra og alle er gla Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå