Gå til innhold

Mulig å skifte bremsevæske uten at det synes etterpå?


duglas
 Share

Anbefalte innlegg

Har hatt bilen på verksted byttet bla a bremsevæske og olje. Jeg skrur en del selv og har byttet bremsevæske mange ganger på

tiligere biler. Min nye bil valgte jeg å ha på verksted nå fordi det skulle gjøres andre ting også.

Så til det jeg stusser på.. da jeg tok av hjulene så var det ikke spor etter at det var byttet bremsevæske da det var tørr ingrodd skitt ved lufteniplene og ikke antydning til fukt fra bremsevæske nederst rundt niplene. den gamle bremsevæsken i påfyllningsbeholderen  så ny ut før jeg leverte bilen så vanskelig å sammenlingne der.

 Når det gjelder oljeskiftet så viser peilingen først til max merket så etter jeg kjørte noen kilometer var det sunket nesten en centimeter ned. Det tyder jo på at det er gått en del i filteret,men burde ikke mekaniker ha toppet opp dette ? eller er kansje ikke filteret er byttet slik at det gamle filteret bruker lengre tid på å fylles fordi det er litt tett?

Har vært utsatt for å bli lurt på verksteder før så derfor er jeg litt skeptisk..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være tegn/merke etter fastnøkkelen på luftenippelen, det er ikke mulig å få det til uten...

 

Når det gjelder oljebytte så vil du se fargeforskjell på oljen om de har byttet olje eller ikke, den bør være lys av farge. Oljefiltret fylles opp rett etter start første gangen og vil være fult resten av tiden. At du plutselig mangler litt på peilepinnen er avhengig av om bilen står 100% plant eller ikke og hvor lenge etter kjøreturen du sjekket nivået. Som en tommelfinger regel, vent i 5 min før du sjekker nivået. Du kan også se på selve filtret om det er nytt eller gammelt, nytt filter er altid blankt og fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig greit å starte med å suge ut væsken og så fylle på nytt i beholderen. Deretter kan man løsne luftenippelen og begynne å tappe av, da får man ny væske i rørene med en gang. Bruker man en annen farge blir det også enkelt å se når den nye kommer ut og man har flushet lenge nok.

 

Om man kun gjør det som Espen sier så er det meget kritikkverdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoroljen på en turbodiesel blir svart med en gang etter ett oljeskift, så ikke blir lurt hvis du ser på peilepinnen at det er svart olje der.

 

 

Vel. Svart med en gang å med en gang...

Min olje ble faktisk ikke svart før etter ca 800 km, ingen nøyaktig kilometer, men absolutt klar farge en god stund etter skifte.

her må jeg vel holde med bcrichard, som oftest med dagens oljeintervaler og longlife osv, så er det ofte så mye avleiringer og dritt i motoren, så olja er ofte "svart" før du veit ordet av det faktisk. men har man en diesel bil som er godt vedlikeholdt og hatt veldig hyppig oljeinterval så er det mulig at den er blank og fin lenge da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, den kjøper jeg heller ikke.

Skiftet på min bil selv, for ca 1 mnd siden, og da så jeg ikke når det kom ut ny væske.

 

Måtte bare gjette på at jeg hadde pumpet nok igjennom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en liten uppdatering:

Sjekket mer og bremseniplene alle untagen høyre bak (der man begynner når man skal skifte bremsevæske) var støvtørre innvendig !

Har forsøkt å sjekke ved oljepluggen men har ikke kommet under bilen enda bare jekket den opp og kikket med et kamera igjennom hullene i dekselet som sitter utenfor oljepluggen. Den ser støvtørr ut det samme er dekselet som også er jamnt skittent.

Jeg fikk sjokk da jeg oppdaget det værste KNEKT spiralfjær .Bilen var tross alt inne for at den er vinglete på veien og mekaniker har ikke sett dette???

Jeg ringte og var ikke så blid jeg har fått ny time for å skifte fjær,men fikk ikke ordentlig svar om jeg får byttet begge fjærer foran eller oljeskift og bremsevæskeskift omigjen

Går ikke ut med navnet på verkstedet foreløpig får se videre hva de gjør det er et stort verksted  det er alt jeg sier foreløpig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel noen som suger opp oljen fra toppen uten å løsne tappepluggen nederst. Akkurat i dette tilfellet så høres det ut som at det eneste som er gjort er å skrive faktura.

I verste tilfelle kan det være ganske stygt. En person som ikke kan noe om bil og ettersjekker som deg kan risikere å kjøre 50k km på samme olje om h*n følger BMW's noe optimistiske intervall på 25k km. Og om det i tillegg er mye småkjøring så kan nok det rekke å bli litt slam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en liten uppdatering:

Sjekket mer og bremseniplene alle untagen høyre bak (der man begynner når man skal skifte bremsevæske) var støvtørre innvendig !

Har forsøkt å sjekke ved oljepluggen men har ikke kommet under bilen enda bare jekket den opp og kikket med et kamera igjennom hullene i dekselet som sitter utenfor oljepluggen. Den ser støvtørr ut det samme er dekselet som også er jamnt skittent.

Jeg fikk sjokk da jeg oppdaget det værste KNEKT spiralfjær .Bilen var tross alt inne for at den er vinglete på veien og mekaniker har ikke sett dette???

Jeg ringte og var ikke så blid jeg har fått ny time for å skifte fjær,men fikk ikke ordentlig svar om jeg får byttet begge fjærer foran eller oljeskift og bremsevæskeskift omigjen

Går ikke ut med navnet på verkstedet foreløpig får se videre hva de gjør det er et stort verksted  det er alt jeg sier foreløpig...

Som E.C. skriver kan det være sugd ut olje fra peilepinne-røret.

 

Og hvis en fjær er knekt, bør du skifte begge. Det kan være forskjell på spenn i fjærene på gamle og nye fjærer.

 

Bremsevæske skal skiftes på alle hjul, altså bør alle nipplene rørt.

 

Respekt for at du holder tilbake hvilke verksted.

Det kan jo være en mekaniker som har hatt en dårlig dag....

 

Lykke til og håper det ordner seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Oppdatering : Har nå delvis slått meg til ro med at de har byttet bremsevæske og olje ,men gjorde det selv på nytt etterpå for å være sikker.

De har nå også byttet begge fjærene foran så da er alt bra og alle er gla :headbang:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...