Gå til innhold

Ulyd multireim 2010 320D E91 N47


Charlie M
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ikke umulig at den må byttes. Men finnes det noen måte jeg kan teste om svingningsdemperen er i ferd med å ryke ? Jeg har som sagt tatt en visuell sjekk av demperen og den ser helt fin ut. Ingen sprekker eller rifter i gummien. Har også tegnet en strek foran på svingningsdemperen fra indre metallhjulet videre over gummien og ut på ytre metallhjulet for å se om om hjulene beveger seg uavhengig av hverandre. Dette gjør de ikke. Hvor mye er det normalt å kunne "svinge" demperen i rotasjonsretningen ? Andre ulyder jeg kan høre etter ? Når jeg prøver å svinge på vibrasjonsdemperen for hånd kan jeg høre en svak lyd av gummi som gnisser mot metall - normalt, demperen beveger seg omtrent 2mm i rotasjonsretning ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Tenkte det var på tide med en liten update i denne tråden:

 

Nå har ekspertene hos Bavaria Stavanger fått tatt en titt på bilen. En av mekanikerne der som var flinke på motorer og litt feilsøking skulle ta en titt på den. Jeg forklarte eksplisitt kundemottakeren at reim, begge løpehjul og strammer er helt nye og akkurat byttet. Ba de feilsøke litt og se hva annet det var som var som kunne forårsake denne feilen. Ventet så i nesten 2 uker, slik at den riktige mekanikeren kunne se på bilen. Vel.....hentet bilen i ettermiddag. De hadde da byttet det øvre lille løpehjulet som de mente det var en ulyd i, lyden skulle nå være borte. Fortalte kundebehandleren når jeg hentet bilen at det var meget rart at de hadde fått bort lyden ved å bytte en helt ny del. Kundebehandleren mente da at det måtte ha vært en feil med den helt nye delen jeg hadde satt på. Betaler regningen og mottar nøkkel. Kjører 500m til første lyskryss, ulyd er der fremdeles ! Fantastisk bra jobba Bavaria ! Bytte en helt ny del mot en annen ny del av samme fabrikat og mene at dette er løsningen på problemet. 

 

Hvem skal man da kontakte for å få noen med litt kompetanse til å se på dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte det var på tide med en liten update i denne tråden:

 

Nå har ekspertene hos Bavaria Stavanger fått tatt en titt på bilen. En av mekanikerne der som var flinke på motorer og litt feilsøking skulle ta en titt på den. Jeg forklarte eksplisitt kundemottakeren at reim, begge løpehjul og strammer er helt nye og akkurat byttet. Ba de feilsøke litt og se hva annet det var som var som kunne forårsake denne feilen. Ventet så i nesten 2 uker, slik at den riktige mekanikeren kunne se på bilen. Vel.....hentet bilen i ettermiddag. De hadde da byttet det øvre lille løpehjulet som de mente det var en ulyd i, lyden skulle nå være borte. Fortalte kundebehandleren når jeg hentet bilen at det var meget rart at de hadde fått bort lyden ved å bytte en helt ny del. Kundebehandleren mente da at det måtte ha vært en feil med den helt nye delen jeg hadde satt på. Betaler regningen og mottar nøkkel. Kjører 500m til første lyskryss, ulyd er der fremdeles ! Fantastisk bra jobba Bavaria ! Bytte en helt ny del mot en annen ny del av samme fabrikat og mene at dette er løsningen på problemet. 

 

Hvem skal man da kontakte for å få noen med litt kompetanse til å se på dette ?

 

Hei.

Nå er jo dette en måned siden siste innlegg så jeg er kanskje litt seint ute, men: Jeg hadde nå i vår hylende skjærende grusom lyd på min 525 e 39. Medisinen var enkel. Silikonspray på reima. Spray på mens motoren går på tomgang. Innsida som ligger an mot alle hjul. Problemet vekk. Pass fingrene for vifter og ting i bevegelse. Kanskje dette virker hos deg og kanskje ikke. Spar ikke på sprayen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Nå er jo dette en måned siden siste innlegg så jeg er kanskje litt seint ute, men: Jeg hadde nå i vår hylende skjærende grusom lyd på min 525 e 39. Medisinen var enkel. Silikonspray på reima. Spray på mens motoren går på tomgang. Innsida som ligger an mot alle hjul. Problemet vekk. Pass fingrene for vifter og ting i bevegelse. Kanskje dette virker hos deg og kanskje ikke. Spar ikke på sprayen.

Beklager det var en kalenderfeil i innlegget mitt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da var det på tide med en update på denne saken.

 

Bavaria tok bilen inn igjen på sin egen regning. Feilsøkte og de fant denne gangen ut at AC-kompressor måtte byttes til den nette sum av nærmere 19 000,-. De var helt sikre på at AC var årsaken. Ingen tvil. Syntes dette var ekstremt merkelig siden jeg kunne slå av AC og sette på varme i setene feks og få samme kvitre lyden fra reima. Dette forklarte de med at det var lageret som sitter inni reimhjulet på AC kompressor som var ødelagt og var i ferd med å skjære seg. Lageret kunne ifølge Bavaria ikke byttes som en separat del. Dette var helt umulig. Jaja, var ikke så gira på å betale 19000,- for et lager jeg ikke trodde var ødelagt. Har tidligere bytttet AC kompressor i en JEEP hvor lageret virkelig var ødelagt. Verken lyd fra reima eller når jeg snurret på reimhjulet minte om hvordan det var på JEEP'en. Søkte litt på nettet rundt Denso AC-kompressorer og fant ut at det ikke er noe problem å bytte lageret. Bestilte nytt lager og byttet dette i garasjen hjemme. Samme lyd fortsatt. Kvitrer som bare juling på tomgang. Lageret som ble plukket ut var helt fint. Ikke antydning til at det var ødelagt. 

 

Nå var jeg passelig lei av Bavaria sin kompetanse, så jeg tok kontakt med et lokalt firma som jeg vet er flinke på bla BMW. De feilsøkte og fant for stor slark i vannpumpa. De var ikke 100% sikker på at dette alene var årsaken til lyden men foreslo å ta dette først. Setter pris på ærlighet når man ikke er helt sikker. Jeg diskuterte litt rundt vibrasjonsdemper med de, men denne mente de var helt fin. Avtalte at de skulle bytte vannpumpa. 

 

Lyden ble etter byttet av vannpumpa mye mindre fremtredende. Men ved typiske parkeringssituasjoner hvor man går av og på gass så er kvitrelyden der fortsatt. Da er det egentlig bare 2 ting igjen å bytte på dette reim oppsettet. Dynamo og svingningsdemper. Flere her på forumet har tipset meg om svingingsdemper, men både Bavaria og mitt lokale verksted mente hardnakket at denne ikke kunne være årsaken. Ble til at jeg bestilte ny "uoriginal-original" (les: Febi Bilstein uten BMW delenummer på, originalfabrikant for BMW på denne vibrasjonsdemperen og flere andre deler til BMW) svingningsdemper fra GS Bildeler. Her er det iflg BMW sitt service system behov for et spesialverktøy som kobles på svinghjulet for å låse motoren. Tok DIY metoden og satt bilen i 6. gir, på med håndbrekk og broderen til å stå på bremsene ;). Vibrasjonsdemperen løsnet veldig greit. Når jeg nå kjente på begge demperne ved siden av hverandre trodde jeg at GS hadde sendt meg feil svingningsdemper. Den nye var MYE mykere enn den gamle. Virket nesten som om den gamle demperen hadde kollapset eller noe for den var steinhard sammenlignet med den nye. Fikk satt på den nye med riktig moment og antall grader. Krysset fingrene og trykket på START; All kvitre lyd borte :) Fantastisk!!!

 

Ikke bare ble jeg kvitt ulyden men også mye vibrasjoner forsvant. Har hele tiden følt det har vært litt for mye vibrasjoner fra motoren. Men alle inkl Bavaria har sagt at dette er slik disse 4'erne oppfører seg. Vel, ikke bare kan man kjenne at vibrasjoner har blitt borte du kan til og med se det når bilen går på tomgang. Det har også vært et par områder på turtallsregisteret hvor vibrasjonen har vært ekstra stor. F.eks rundt 1500 omdreininger har det vært som om motorens egenfrekvens forsterkes av bilens egenfrekvens og man kunne høre og kjenne det i hele bilen. Helt borte nå. Merker også en bedring i girskiftene. Smoothere nå enn før byttet. Håper ikke noe har blitt permanent skadet grunnet disse vibrasjonene som har spredd se bakover i drivlinja.

 

Vibrasjonsdemper kan altså være ødelagt selv om man ikke kan se visuelle tegn på dette. 

 

Takker for alle tips og råd i denne tråden :) ! Det var dere som fikk meg på sporet av svingningsdemperen. Problemet var bare at de med kompetanse som undersøkte bilen ikke anbefalte å bytte denne. Derfor ble den ikke byttet med en gang.

 

Case Closed !

 

PS ! Tenkte å lage en liten enkel DIY på bytte av lager til  Denso AC dersom noen kan ha nytte av dette ? Sikkert andre som har måttet bytte ac-kompressor grunnet ødelagt eller "ødelagt" lager i reimhjulet. Kan lage en på vibrasjonsdemper også, men der er det ganske enkelt egentlig. Og min metode for å låse veiva er vel ikke helt etter boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Først og fremst takke for et flott innlegg, alt dette passer til mitt problem, N47 09 mod. hittil byttet reim,strammer og vendehjul knitrelyd er der fortsatt, skal nå bestille nytt Remhjul pga denne flotte tråden.

Har to spørsmål, hva er moment NM på dei fire boltene som holder remhjulet og er det mulig å holde det igjen med en oljefefilter tang av type fiber band?

Endret av repair
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt hvis andre kan dra nytte av dette.

 

Boltene ble strammet med 40Nm og deretter 120o. Om du klarer å holde den igjen med oljefiltertang tviler jeg på. 40Nm er ikke noe stress å holde igjen, men de påfølgende 120o er det litt verre med. Husk nye bolter.

 

Lykke til ! Håper det ordner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt hvis andre kan dra nytte av dette.

Boltene ble strammet med 40Nm og deretter 120o. Om du klarer å holde den igjen med oljefiltertang tviler jeg på. 40Nm er ikke noe stress å holde igjen, men de påfølgende 120o er det litt verre med. Husk nye bolter.

Lykke til ! Håper det ordner seg.

Takk for info, jeg har automat så det er vel ikke mulig å holde igjen motoren Endret av repair
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

post-83549-0-62411500-1446214022_thumb.j Da har jeg skiftet mitt reimhjul også, da jeg har automat laget jeg en "kopi"av orginal verktøyet som blir brukt for å holde reimhjulet det finnes 2 utsparinger i reimhjulet som " ørene" på verktøyet passer inn i så

Festet det i hullet til venderullen med en 8 mm bolt, mitt var også kollapset og ingen ved bmw kunne fatte hva den lyden var

Så denne tråden er gull verdt takk igjen til Charlie M og andre bidragsytere

Screenshot er bilde av orginal verktøy

post-83549-0-85509900-1446215499_thumb.j

Endret av repair
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg skal bytte multireim, strammer og løpehjul på min 318d og vurderer å bytte svingningsdemper når jeg først er i gang.

Det stemmer at DIY-metoden (6. gir og bremseassistent) og det hjemmelagde verktøyet kun er for å holde fast svingningsdemperen/remhjulet så man får skrudd ut skruene? Det er ikke noe timing som må stemme på multireima sånn som det er på registerreimer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Holder på å bytte multireim, 2 løpehjul, strammer og vibrasjonsdemper. Vibrasjonsdemperen skal trekkes til med 40nm + 120 grader, men hva skal de andre delene trekkes til med? Eller skal jeg bare dra til sånn passe hardt og satse på at det er greit? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...