Gå til innhold

Ulyd multireim 2010 320D E91 N47


Charlie M
 Share

Anbefalte innlegg

Kjøpte for en liten tid siden en 2010 E91 320D, 75000km. Denne hadde når jeg kjøpte den en typisk multireim hylelyd på tomgang ved varm motor . Den ga også fra seg et lite hyl akkurat i det den startet. Var ikke så veldig bekymret og tenkte at dette enkelt kunne fikses ved å bytte multireim og strammer samt løpehjul.

 

Som sagt så gjort: Mulitreim, strammer og begge løpehjulene ble bestilt og byttet. Rengjorde også særdeles grundig alle hjul som reima går rundt. Det lille hylet som den ga fra seg ved start er nå borte. Men, hylelyden på tomgang ved varm bil er der fortsatt. Hva kan dette være ? Har kjent godt på både vannpumpe, AC-kompressor og vibrasjonsdemper. Kan kjenne ørlite bevegelse på vannpumpa si løpehjul. Ingenting ut og inn, men litt når jeg tar tak oppå og under hjulet og rikser. Er det normalt med litt bevegelse i hjulet på vannpumpa eller skal det være helt stramt ? Når det gjelder vibrasjonsdemper: Hvor mye skal det være mulig å vri fram og tilbake i rotasjonsretning ? Vibrasjonsdemperen ser ellers hel og fin ut. Ingen sprekker i gummien eller metall-spon i området rundt.

 

Holder på å bli gal av denne hylelyden. Skikkelig kjipt å rulle inn på parkeringsplassen med en hylende bil  :grr: . Problemet er som sagt utelukkende ved varm bil. Ingen ulyd ved kald motor. Alle tips og tanker mottas med stor takk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Kjøpte for en liten tid siden en 2010 E91 320D, 75000km. Denne hadde når jeg kjøpte den en typisk multireim hylelyd på tomgang ved varm motor . Den ga også fra seg et lite hyl akkurat i det den startet. Var ikke så veldig bekymret og tenkte at dette enkelt kunne fikses ved å bytte multireim og strammer samt løpehjul.

 

Som sagt så gjort: Mulitreim, strammer og begge løpehjulene ble bestilt og byttet. Rengjorde også særdeles grundig alle hjul som reima går rundt. Det lille hylet som den ga fra seg ved start er nå borte. Men, hylelyden på tomgang ved varm bil er der fortsatt. Hva kan dette være ? Har kjent godt på både vannpumpe, AC-kompressor og vibrasjonsdemper. Kan kjenne ørlite bevegelse på vannpumpa si løpehjul. Ingenting ut og inn, men litt når jeg tar tak oppå og under hjulet og rikser. Er det normalt med litt bevegelse i hjulet på vannpumpa eller skal det være helt stramt ? Når det gjelder vibrasjonsdemper: Hvor mye skal det være mulig å vri fram og tilbake i rotasjonsretning ? Vibrasjonsdemperen ser ellers hel og fin ut. Ingen sprekker i gummien eller metall-spon i området rundt.

 

Holder på å bli gal av denne hylelyden. Skikkelig kjipt å rulle inn på parkeringsplassen med en hylende bil  :grr: . Problemet er som sagt utelukkende ved varm bil. Ingen ulyd ved kald motor. Alle tips og tanker mottas med stor takk !

 Har du sjekket om det er noen forskjell ved AC koblet fra? Snurret de hjulene du kjente på greit?

 

slitte kamaklisling(lager)? eller er eg heilt på jordet?

Du er helt på jordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Har du sjekket om det er noen forskjell ved AC koblet fra? Snurret de hjulene du kjente på greit?

 

Du er helt på jordet.

 

Har ikke sjekket om det er noen forskjell ved AC koblet fra, skal testes. Du tenker at lager på AC-kompressor er gåent ? Skal teste dette snarest. Takker for tips !

 

Alle hjulene kjennes ellers helt fine ut. Strammer med hjul, lille løpehjul og store løpehjul er som sagt nettopp byttet til originale Bilstein/Ina. Kjenner litt bevegelse i hjulet på vannpumpa når jeg rikser på denne. Men dette er veldig lite. Vet ikke om denne skal være helt tight ?

 

Vet du noe om hvor mye bevegelse det normalt sett er i vannpumpa og i vibrasjonsdemperen ? 

 

Siden dette er en lyd som oppstår ved varm bil tenker jeg at det er noe som utvider seg og gir større motstand eller noe ? 

 

Har også sprayet vann på reima/hjulene og da forsvinner lyden midlertidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg sjekket litt med AC av/på. Kvitre/hylelyden øker ved økt belastning på AC og forsvinner fullstendig ved AC avslått. Betyr dette at lageret i AC kompressor er i ferd med å ryke ? Eller skyldes dette at belastningen på systemet totalt gjør at reima glepper en annen plass ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg sjekket litt med AC av/på. Kvitre/hylelyden øker ved økt belastning på AC og forsvinner fullstendig ved AC avslått. Betyr dette at lageret i AC kompressor er i ferd med å ryke ? Eller skyldes dette at belastningen på systemet totalt gjør at reima glepper en annen plass ?

Enten lageret, eller noe med selve kompressoren ja :)

Har vært borti det før, så greit å få sjekket dette av fagfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det er forskjellig overflate på hver side av reimene på noen av disse, var den ene siden av reima ren gummi mens den andre som en blanding av tøy og gummi ?(dårlig forklart men om du har byttet den har du sikkert sett om det er ulike sider eller ikke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det er forskjellig overflate på hver side av reimene på noen av disse, var den ene siden av reima ren gummi mens den andre som en blanding av tøy og gummi ?(dårlig forklart men om du har byttet den har du sikkert sett om det er ulike sider eller ikke).

Jepp, er forskjellig overflate. En filt/stoff-aktig side og en gummiside. Tenker du i forhold til om reima er montert på "vranga" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten lageret, eller noe med selve kompressoren ja :)

Har vært borti det før, så greit å få sjekket dette av fagfolk.

Får ta en tur innom Bavaria i morgen og høre med de. Må nok bare finne fram stetoskopet selv også og ta en skikkelig lyttetest. Burde være mulig å høre hvilket lager som er i ferd med å ryke. Hvis det ikke er noe internt i kompressoren da. 

 

Kom også på at lyden faktisk ble verre etter at jeg byttet strammeren. Kan vel tas som et tegn på at noe får systemet til å gå tregt, og bytte til en ny strammer forverrret symptomene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på å sette reima vrang ja, veien som ville være naturlig å sette den for mange er feil. Prøv for sikkerhetsskyld å snu den, så er du sikker.

Selv om du satt den samme veien som den allerede satt kan dette ha skjedd ved skift av deler hvor reim har blitt demontert og satt på feil.

Har sett tilfeller av det før og er verdt å prøve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på å sette reima vrang ja, veien som ville være naturlig å sette den for mange er feil. Prøv for sikkerhetsskyld å snu den, så er du sikker.

Selv om du satt den samme veien som den allerede satt kan dette ha skjedd ved skift av deler hvor reim har blitt demontert og satt på feil.

Har sett tilfeller av det før og er verdt å prøve

Har satt den samme veien som den forrige satt. Det blir altså (hvis jeg husker riktig) med filt/stoff-siden inn mot vibrasjonsdemperen, vannpumpe og dynamo, gummi mot AC. Hva sier fasiten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres godt ut. Da her jeg klart å gjøre noe riktig i alle fall :???:  . Får ta en lyttetest i morgen og se om det er mulig å høre om det finnes et ødelagt lager noe sted. Er det andre ting enn et lager som er i ferd med å ryke som kan gjøre at reima får for mye motstand og begynner å gleppe en plass ? Hylelyden gir seg som sagt til kjenne først ved varm motor. Får vannpumpa f.eks større motstand ved varm motor kontra kald motor ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...