Cab3serie2009 Skrevet April 24, 2015 Share Skrevet April 24, 2015 Hei, jeg skal kjøre på Autobahn i sommer og ønsker tips til renseprodukter for motor/olje. Bakgrunnen er at jeg er blitt fortalt at oljen vil være optimal for motoren i høy hastighet først etter at man har kjørt gjennom et rensemiddel, og så gjennomført et fullstendig oljeskift etter dette. Om man ikke gjør denne prosessen skal det visstnok være fare for at motoroljen ikke fungerer optimalt i hastigheter over 150+. Her i Trondheim er det bare 90km/t vei å teste bilen på. Dette er nytt land for meg - kanskje noen her inne er eksperter og kan komme med tips eller info. På forhånd takk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fidelio Skrevet April 24, 2015 Share Skrevet April 24, 2015 Har god erfaring med pro-tec oljerens. Kjør motor gradvis varm og start rolig. På dagtid der nede er det en del trafikk, så er litt risikosport og ta det helt ut, men på kvelden derimot Cab3serie2009 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet April 25, 2015 Share Skrevet April 25, 2015 Rart at fart skal være en faktor for rens av motor? Det er jo vitterlig ganske vanlig med girkasse som kan skifte utveksling avhengig av turtall på motor...?? Gunnnvald og SweetBMW reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet April 25, 2015 Share Skrevet April 25, 2015 Dette her høres mekanisk og kjemisk sett usannsynlig merkelig ut. Hastighet har da ingenting direkte med oljen å gjøre. Spesifisert olje til en bil iht produsent skal klare alle bilens mulige driftsscenariorer om det er autobahn eller kald norsk kjerrevei. Oljens viskositet er garantert iht spec og alt etter hvilken olje du har på bilen skal den ha en stabil viskositet opp til ca 100-110grader som vil være motorens driftstemp om du så kjører maks guffe i lang tid. Den er designet for å takle det. Bilen vil ved normal drift ha en temp på ca 85 grader avhengig av ambient og stige opp mot 90 grader om sommeren, ved hard kjøring vil den ikke passere ca100grader, hvis den gjør det har du lite vann i kjølingen, for mye glykol eller en lekkasje et sted. Det verste for autobahn på bil over tid er girkasse og diffoljetemp og den henger gjerne sammen med fart, spes for diff. Gjerne hjullagertemp også. Så ha heller god olje på bilen (ikke gammel) iht anbefalt fra produsent, bytt en gang i året maks 16000 km så går det der helt fint. Noe humbug oljerens kan du spare pengene dine for, har ikke særlig tro på de. I hvertfall ikke at det skulle utgjøre en signifikant forskjell. Cab3serie2009 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet April 25, 2015 Share Skrevet April 25, 2015 (endret) Drit i oljerens.. Bytt olje og filter før du reiser og kjør. Hvis kjølevesken er gammel så kan det være smart å bytte den også. Den skal jo egentlig byttes hvert 5. år. Hvis du tror du kan ligge i 240kmt over laaang tid på autobahn så tar du feil. Myyye trafkk på dagen. Kjører du på natten kan du klare det. Fordelen med autobahn er at de har ganske høy fart noe som gir bra kjøling til motor og bremser. Dummeste jeg har hørt at oljen må gjennom en renseprosess for å virke optimalt. Endret April 25, 2015 av Øyvind.L Espen Aass, Cab3serie2009, Gunnnvald og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet April 26, 2015 Share Skrevet April 26, 2015 Drit i oljerens.. Bytt olje og filter før du reiser og kjør. Hvis kjølevesken er gammel så kan det være smart å bytte den også. Den skal jo egentlig byttes hvert 5. år. Hvis du tror du kan ligge i 240kmt over laaang tid på autobahn så tar du feil. Myyye trafkk på dagen. Kjører du på natten kan du klare det. Fordelen med autobahn er at de har ganske høy fart noe som gir bra kjøling til motor og bremser. Dummeste jeg har hørt at oljen må gjennom en renseprosess for å virke optimalt. 100% enig Øyvind L. og Cab3serie2009 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cab3serie2009 Skrevet April 28, 2015 Forfatter Share Skrevet April 28, 2015 takk karer - som alltid gode råd! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå