Gå til innhold

Oljerensprodukt før Autobahn


Cab3serie2009
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal kjøre på Autobahn i sommer og ønsker tips til renseprodukter for motor/olje.

 

Bakgrunnen er at jeg er blitt fortalt at oljen vil være optimal for motoren i høy hastighet først etter at man har kjørt gjennom et rensemiddel, og så gjennomført et fullstendig oljeskift etter dette.

 

Om man ikke gjør denne prosessen skal det visstnok være fare for at motoroljen ikke fungerer optimalt i hastigheter over 150+. Her i Trondheim er det bare 90km/t vei å teste bilen på.

 

Dette er nytt land for meg - kanskje noen her inne er eksperter og kan komme med tips eller info.

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her høres mekanisk og kjemisk sett usannsynlig merkelig ut. Hastighet har da ingenting direkte med oljen å gjøre. Spesifisert olje til en bil iht produsent skal klare alle bilens mulige driftsscenariorer om det er autobahn eller kald norsk kjerrevei. Oljens viskositet er garantert iht spec og alt etter hvilken olje du har på bilen skal den ha en stabil viskositet opp til ca 100-110grader som vil være motorens driftstemp om du så kjører maks guffe i lang tid. Den er designet for å takle det. Bilen vil ved normal drift ha en temp på ca 85 grader avhengig av ambient og stige opp mot 90 grader om sommeren, ved hard kjøring vil den ikke passere ca100grader, hvis den gjør det har du lite vann i kjølingen, for mye glykol eller en lekkasje et sted. 

 

Det verste for autobahn på bil over tid er girkasse og diffoljetemp og den henger gjerne sammen med fart, spes for diff. Gjerne hjullagertemp også. 

 

Så ha heller god olje på bilen (ikke gammel) iht anbefalt fra produsent, bytt en gang i året maks 16000 km så går det der helt fint. Noe humbug oljerens kan du spare pengene dine for, har ikke særlig tro på de. I hvertfall ikke at det skulle utgjøre en signifikant forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i oljerens.. Bytt olje og filter før du reiser og kjør. Hvis kjølevesken er gammel så kan det være smart å bytte den også. Den skal jo egentlig byttes hvert 5. år.

 

Hvis du tror du kan ligge i 240kmt over laaang tid på autobahn så tar du feil. Myyye trafkk på dagen. Kjører du på natten kan du klare det. Fordelen med autobahn er at de har ganske høy fart noe som gir bra kjøling til motor og bremser.

Dummeste jeg har hørt at oljen må gjennom en renseprosess for å virke optimalt. :stupid:

Endret av Øyvind.L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i oljerens.. Bytt olje og filter før du reiser og kjør. Hvis kjølevesken er gammel så kan det være smart å bytte den også. Den skal jo egentlig byttes hvert 5. år.

 

Hvis du tror du kan ligge i 240kmt over laaang tid på autobahn så tar du feil. Myyye trafkk på dagen. Kjører du på natten kan du klare det. Fordelen med autobahn er at de har ganske høy fart noe som gir bra kjøling til motor og bremser.

Dummeste jeg har hørt at oljen må gjennom en renseprosess for å virke optimalt. :stupid:

100% enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...