Gå til innhold

Gabz' nye E39 - 525TDS Manuell


 Share

Anbefalte innlegg

Salgsmelding er ikke godkjent hos SVV lenger. Mange år siden det ble ulovlig ved privatsalg. Kun nybil/forhandlerbruktbil-salg som kan bruke dette.

 

Oi. Lenge siden du har kjøpt bil?  \:D/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei kjøper og selger bil litt for ofte jeg.. :) Fått streng beskjed om at salgsmelding ikke er lovlig når det gjelder privatsalg.

Har opptil flere ganger prøvd meg pga mangler på vognkort del 2. Hver gang har jeg/selger måtte bestilt nytt vognkort del 2 før man fikk omregistrert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo vist er det lov med salgs melding

Den får du gratis på biltilsynet

Har selv aldri skrevet understell nr på noen av salgsmeldingene jeg har skrevet og det har godt igjennom

Pleier å holde med registreringsnummer

Men du kan bruke chassis nummer også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis del 2 har blitt borte/kastet/mistet eller tapt må det meldes om tap av vognkort. Hvis ikke får du ikke registrert bilen på noen andre. Når del 2 har kommet og fylt ut av både ny og gamle eier med signatur og personnummer etc så er det bare og levere den og registrere bilen.

Men om for eksempel gamle eier ikke har registrert bilen på seg selv, altså ikke betalt omreg blir det ikke sendt et nytt vognkort før det er i orden. Men han kan selge bilen videre med salgsmelding. ( da kommer du inn som 3 person. Altså da ligger vognkortet inne hos vegvesenet fra før av.

Dette er noe jeg driver med nesten hver dag. Privat personer har selvsagt lov til og selge bil med salgsmeldinger! :-)

Som flere har nevnt behøver du egentlig bare reg nr signaturer og personnummere.

Jeg tror han du kjøpte bilen av ikke i det hele tatt hadde levert den men bare drøyd den og sakt til deg at han glemte og fylle det ut. Håper det ordner seg!

Endret av Enes Yakici
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå burde den bli levert idag eller fredag (stengt i morgen). Hvis ikke så tar jeg et besøk og ordner faenskapen selv. Begynner å bli lei av at den skal stå der i Oslo helt unødvendig.

 

Er for øvrig slik situasjonen er også, han har kjøpt den av en annen, men har ikke betalt omreg, så han har ikke noe vognkort del 2. Dermed salgsmelding :)

Endret av Gabz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å bekrefte for alle sammen, så har jeg fått brev fra SVV hvor det står at eierskiftet har fått avslag på bakgrunn av at salgsmeldingen manglet understellsnummer. Det står også at det er en av kravene. Så da kan vi legge den diskusjonen død :) 

 

post-80101-0-10907000-1431611472_thumb.j

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagsrapport!

 

Dagen i dag startet med et par telefonsamtaler. Ringte først til SVV og forklarte situasjonen. Da ble det bestemt at jeg skulle betale omreg'en som forrige eier skylder (som fortsatt ikke er betalt på bilen), forsikre og hente bilen. Så blir det gratis når salgsmeldingen fra han til meg kommer inn der. Så jeg ringte forsikringen, fortalte at bilen ikke var på meg enda og at jeg ville kjøre den hjem. Det var null problem, og forsikring ble opprettet på bilen.

 

Reiste så til Drøbak for å betale. Etter å ha stått i kø i en evighet, sier jeg til den gretne, gamle kjerringa i skranken at jeg skal betale omreg på bilen. Det fikk jeg altså ikke lov til siden forsikringen ikke sto i forrige eiers navn. Neivel? Det hadde jo SVV selv fortalt meg at var helt i orden over telefon.. Etter mye diskusjon fram og tilbake, dro jeg forbanna derfra. Bilen var forsikret uansett, og eneste jeg risikerte ved å kjøre nå er å bli avskiltet. Men nok for være nok, jeg var dritt lei og kjørte til Oslo og hentet bilen. Kjørte den hjem og parkerte foran garasjen.

 

Endelig var bilen i hvert fall hjemme, slik at jeg kan pusle litt på den fram til salgsmeldingen fra forrige eier kommer fram. Den ble for øvrig levert i dag, men han rakk ikke innenfor åpningstiden så det ble dermed i postkassa igjen. Den er forhåpentligvis gått gjennom på mandag. 

 

Og selvsagt kunne jeg ikke la være å ordne litt på bilen. Begynte med å montere sitteputa til baksetene ordentlig, brukte kjemisk metall til å feste de festeplatene som manglet skruer og satt alt på plass igjen. Nå er bilen endelig klar til visning, som jeg har fått time på den 21. mai. 

post-80101-0-41263700-1431713831_thumb.j

 

 

Så tok jeg fram basskassa og alt jeg fikk med. Tenkte å montere dette siden det virket enkelt og greit.

post-80101-0-62508000-1431713847_thumb.j

 

 

Men kablene var av dårlig kvalitet, kabelskoen på strømkabelen passet veldig dårlig, fant ikke ut hvor jeg korrekt kunne montere remote-kabelen, også videre. Ga dermed opp for denne gang, røsket ut og kastet alt av kabler, og får ta det igjen med nytt kabelsett og et sett med hjelpende hender :)

post-80101-0-41314000-1431713858_thumb.j

 

 

Så var det på tide med innvendig vårrengjøring. Støvsugde alle kriker, kroker og overflater på bilen innvendig, samt vasket over alt annet med sprayrens og MF klut. 

post-80101-0-89263900-1431713873_thumb.j

 

post-80101-0-22375400-1431713927_thumb.j

 

Utrolig hvor mye en innvendig støvsuging og vask løfter førermiljøet! Virker ikke som om forrige eier hadde noe anelse om det, da det så jævlig ut der inne når jeg hentet bilen.

 

 

Fikk også fjernet den stygge Autopass-brikken som sto igjen fra forrige eier.

post-80101-0-31186500-1431713888_thumb.j

 

 

Og en eller annen brannslukningsapparat-holder under førerstol.

post-80101-0-95929200-1431713905_thumb.j

 

 

Har også lagt ut ØK-annonse om dørpaneler i skinn, da de jeg har nå er i stoff, noe som drar ned utseendet og inntrykket av interiøret betraktelig.

post-80101-0-93297500-1431713916_thumb.j

 

 

Og det var egentlig det. Dagens lille innsats. Er i hvertfall utrolig deilig å ha bilen trygt hjemme igjen!

 

 

Noen stemningsbilder fra i stad :)

 

post-80101-0-58979000-1431713965_thumb.j

 

post-80101-0-24383000-1431713986_thumb.j

 

post-80101-0-03610900-1431713939_thumb.j

 

 

God helg, alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ikke den nye tråden din før NÅ! Grattis med ny bil! Synd med problemene men men.. Digger slike "tråder" hvor man kjøper en noe sliten bil og fikser ting en etter en ! :D Keep up the good work og kjør på med bilder :D:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...