Gå til innhold

Dekkdim på 19 til E60

Clevion
 Share

Anbefalte innlegg

Helluen.

Er på tide å bytte ut bakdekka mine, da de er mer eller mindre slitt ut, og lurer litt angående dekk dimensjoner. Har pr idag 245/30/19 foran på 8.5" felg og 275/30/19 bak på 10" felg, men kunne tenkt meg litt mer profil, samt at de dimmen er litt i grenseland kontra strekk. Ringte den lokale dekkbutikken i området og spurte om 285/35/19 til dekk bak, og han sa det ble helt feil, og kunne medføre ABS og Antispinn feil med framdekkene. Hvordan er dette satt opp?

Hva er anbefalte dekkdim på 19 til E60en? Vet at M5en har et hakk større i bredde, 35 og 40 profil, men hvis jeg har høyere profil bak enn foran blir det vel krøll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok 245/35-19 foran og ikke 245/30-19 som nevnt innledningsvis (om du mot formodning har skrevet rett har du en særdeles feil dekkdimmensjon). Dimmensjonene du allerede har er originale dimmensjoner for E60 og således det som er "anbefalt". Går du opp til 285/35-18 bak vil du få en differanse på 4,25% (innenfor lovlighetsgraden på +/- 5%) og en omkrets på 8,5cm. En slik markant forskjell kan gi feilmelding på ABS-systemet da denne beregner rulleomkretsen for å finne avvik. Skal du gjøre endringer bør du istedet gå opp en profil foran og bak, selv om det heller ikke er helt ideelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg bytter alle fire og går for dekkdim som kom originalt med M5en (255/40/19 og 285/35/19), vil det bli en bedre rulleomkrets istedenfor det jeg allerede har? Jeg har 30 profil foran nå, ikke 35, har ikke hatt noe problem med verken ABS eller DSC, men med vinterdekk da Conti dekk bak så klikker antispinnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har 30-profil foran på ovennevnte dekkdimmensjon, så har du allerede et avvik på 3,81%. Går du opp til 285/35-19 bak i kombinasjon  med framdekkene du allerede har, så vil du få et avvik på 9,27% og en forskjell i rulleomkrets på 17,67cm. Ikke nok med at det kan (mest sannsynlig vil det) gi feil på ABS, men det vil ikke se ut i måneskinn heller.

Jeg ser ikke helt hvorfor du skal gå for M5-dimmensjoner, men om du absolutt ønsker vil du få et avvik (basert på originale dimmensjoner, og ikke den gale dimmensjonen du allerede har) på 4,85% foran og 5,26% bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel mer et utgangspunkt, ettersom det kommer originalt på den bilen, men så er felgene litt annerledes. Hvilke dimmensjoner burde jeg ha da? 245 35 19 foran, og evt 275/285 30 19?

edit : evt opp en størrelse i bredde, beholde profil bak, men opp en i profil foran?

Endret av Clevion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg gjort noen endringer ville det vært å få dekkdimmensjoner som gir minst mulig avvik og som er nogen lunde i samsvar med det originale. For ditt tilfelle ville jeg anskaffet 245/35-19 foran og 285/30-19 bak da dette gir 0% i avvik. Originaldimmensjonen som er 245/35-19 og 275/30-19 gir altså et beskjedent avvik på -0,95%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekka dekkdimensjoner.no, og der var det meget lite avvik. Nå skal det sies at jeg ikke vet hva original dekk dim på bilen min er da bilen er levert med M-sport Style 135 18 tommere, men i vognkortet står det org dekk er 225/55/16, og jeg har 17" vinterdekk. Felgene jeg har er GS sine Concave, det stemmer nok som du sier, og når jeg tenker meg om jeg er jeg usikker på hva org på felgene var, jeg har sikkert driti meg ut når jeg kjøpte dekka som står på nå, med tanke på 30 foran og bak, mens i følge GS sine pakker er det 35 foran og 30 bak. Da blir det nok 4 nye dekk for å få det ordentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Original dimmensjon på 19" felger til E60 er 245/35-19 foran og 275/30-19 bak. Er den levert med like 18" felger er dimmensjonen 245/40-18 rund baut, og med ulike felger hhv. 245/40-18 foran og 275/35-18 bak. Når det gjelder dimmensjonene GS angir på sine felgpakker bør man ikke stole på disse, da disse svært ofte er forbundet med feilaktige dekksammensetninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innbiller meg at det var det som satt på de før jeg bytta dekk sist. Men da blir det og gå for 255/35/19 og 285/30/19 med Michelin Super Sport Pilot. Gjenstår bare og finne hvor jeg kan få de kjøpt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Sniker inn ett spørsmål her.

Tenkte å kjøre original dekkdim 245\35-19 foran og 275\30-19 bak.

Felgene er 8,5X19 et14 foran og 9X19 et18 bak.

Går dette bra på original e60 m-tech uten å ta borti noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at det skal gå fint.

Kjørte 245/40-19 og 275/35-19 på min E60 (uten senk), altså ett hakk opp i profil, uten at det tar borti noe, på ET20 foran og bak. Så litt lavere innpress foran og bak vil helt sikkert gå fint på original dekkdimensjon uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...