Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har løst min langvarige jakt på riktig kjøleveske for min BMW. Første napp var her: http://www.mobil.com/Norway-Norwegian/Lubes/PDS/GLXXNOANCMOMobil_Antifreeze_Extra.aspx

deretter her: http://www.glysantin.de/fileadmin/Files/Downloads/Folder/basf_glysantin_Zulassungen_A4_d.pdf

-og når BMW spec-koden var på plass: BMW N600 69.0  -så kan man finne tilgjengelige leverandører lokalt. Som f.eks Shell og Mobil. 

Ang Olje så blir d nok Mobil...  Når man får den like billig, om ikke billigere, på nett enn Biltema i butikk er det ingen grunn til å ikke bruke kvalitetsprodukter

Endret av largund
Skrevet

Har løst min langvarige jakt på riktig kjøleveske for min BMW. Første napp var her: http://www.mobil.com/Norway-Norwegian/Lubes/PDS/GLXXNOANCMOMobil_Antifreeze_Extra.aspx

deretter her: http://www.glysantin.de/fileadmin/Files/Downloads/Folder/basf_glysantin_Zulassungen_A4_d.pdf

-og når BMW spec-koden var på plass: BMW N600 69.0  -så kan man finne tilgjengelige leverandører lokalt. Som f.eks Shell og Mobil. 

Ang Olje så blir d nok Mobil...  Når man får den like billig, om ikke billigere, på nett enn Biltema i butikk er det ingen grunn til å ikke bruke kvalitetsprodukter

Hvordan kan du hevde at Mobil 3000 holder høyere kvalitet en nevnte Biltema olje?

Skrevet

Altså begrunnelsesmessig blir det litt ut av den løse lufta. Begge oppfyller krav som stilles av bilprodusenten, så det må jo være noe faktor som må tilsi at den ene er bedre enn den andre.

Som jeg har nevnt tidligere så er produsenter opptatt av såkalt "give away", noe som betyr at alt du leverer over spesifikasjonskrav er bortkasta penger, så man prøver å blande ting akkurat innenfor "spec" og ikke noe over. Additiver og "what not" som hjelper oljen å holde spesifikasjoner koster tross alt penger, så det er ingen som vil pøse på med unødvendige mengder uten å i det minste få noen spesifikasjoner for det. Dermed er det litt sært å komme med en påstand om at x er bedre enn y uten å komme med konkrete fakta.

Nå som alt dette er nevn så fyller jeg fortsatt Castrol på min BMW, enda den er 20 år gammel. Som diskutert over så er ikke prisforskjellene særlig store og 3-400kr på to oljeskift per år utgjør ikke så mye i bilbudsjettet mitt. Antaglivis så hadde jeg kunne fylle på Biltema-olje og andre oljer som er enda billigere og greid meg like fint.

Skrevet

jeg har jobbet hos biltema i to år og fikk ikke en eneste klage på at det er dårlig olje eller bedre med castrol. Selv så kjørte jeg på biltema olje både på E36 318 og 325. På E60'n bruker jeg riktig nok castol. 

Men uansett, så kom det stadig folk med nye biler som skulle ha olje. Han ene ga meg reg-nr på bilen hans og det viste seg å være en F11 530xd. Foreldrene mine, onkler, besteforeldre, kamerater og kameraters foreldre kjører med olje fra biltema. 

Samma med lyspærer, filtre og reimer, det funker knall, så min personlig mening er at det ikke er noen grunn til å betale mer for noe som er like bra

Skrevet

Betaler du mindre for Castrol enn for Biltemaoljen? Siden du kjører Castrol på E60'en?

Eller lider du også litt av merkevare-placeboen som en del av oss (meg inkludert)?

Skrevet (endret)

Hvordan kan jeg ikke det?

Det kan du ikke, ved at Mobil 3000 ikke oppfyller de høyeste kravene til VW\Audi...det gjør Biltema long-life oljen, altså du skyter deg i foten ved å kjøpe Mobil 3000 pga merkevaren alene....

Endret av CrZyWiz
Skrevet

Betaler du mindre for Castrol enn for Biltemaoljen? Siden du kjører Castrol på E60'en?

Eller lider du også litt av merkevare-placeboen som en del av oss (meg inkludert)?

Det MAN betaler for er reklamen!

Castrol, Valvoline, Shell osv. sponser mye innen motorsport!

For oss vanlige som ikke kjører "stram wire" hele tiden, så holder de fleste oljer på markede (godkjente) mer enn nok.

Bilen er rustet opp og på huggern før motoren blir slitt, forutsett at man skifter olje og filter regelmessig. Max 10000.km. (Min mening)

Uansett hva folk sier, olje blir forurenset av forbrenning og jo lengere man kjører på oljen jo værre!

Diesel er mer utsatt.

Propan (Gass) mindere.

Mer koks og urenheter i oljen jo lenger man kjører. (nedbryter oljens kvalitet)

Det er ikke slitase i seg selv som er den største synderen.

Skrevet

De som kjører motorsport bytter mye oftere også, ikke nødvendigvis så mye forskjell for dem heller.

Der er det også gjerne åpne luftfiltre som slipper gjennom mer sot så oljen blir raskere forurenset.

Bytter man etter 10-15k km en gang så går det nok helt fint, avhengig om man kjører hovedsakelig kort/langt.

Skrevet

De som kjører motorsport bytter mye oftere også, ikke nødvendigvis så mye forskjell for dem heller.

Der er det også gjerne åpne luftfiltre som slipper gjennom mer sot så oljen blir raskere forurenset.

Vet at innen Racing på høyt nivå, blir det byttet olje/filter etter hver løpshelg.

Da snakker vi kun noen 10 talls mil max.

Feks. Porsche Carrera Cup.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...