Gå til innhold

Type frostvæske F11 N57 motor,2011 mod?


e39en
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,i følge min bmw forhandler er det ikke skiftintervall på kjølevæske,synes dette er rart,for på min gamle e39 523 ia var det hvert 4.år.På min F11 med 3 l N57 motor,kan det se ut som kjølevæske er blå/grønn.Noen som har erfaringer med dette med skiftintervall og spefikkasjoner på frotvæske f11 n57 motor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil bytte denne så er det bare å kreve at verkstedet bytter den, spør du meg så er det ingenting som heter longlife ;) Jeg kommer til å be om å få bytta olje på både girkasse, kjøleveske og diff når bilen bikker 100 000 km (gått 62 000 nå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde blå/grønn var 2-3 år og rød 5 år men det er så mye info ute å går om frostvæske at jeg skal ikke påstå det altfor hardnakka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde blå/grønn var 2-3 år og rød 5 år men det er så mye info ute å går om frostvæske at jeg skal ikke påstå det altfor hardnakka. 

For de av oss som er "petimeter" så stemmer dette ganske bra.

Men så er det de andre da, som har hatt bilen i 10 år og aldri byttet å det går bra det også :-k

Men, hvis kjølevæsken har nærmet seg kokepunktet, så endrer egenskapene til frostvæsken seg dramatisk!

Sikkert ikke merkbart etter 5 - 10 år, men.......

Samme med bremsevæske. Går bra det også hvis man aldri bremser ned en lang bakke. :bom

Service er viktig, for det kan hende at du får glede av det en dag! ;)

 

Husk bilbelte.

Aldri hatt bruk for det.

Men man vet aldri...................... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg kan finne på realoem skal N57 ha kjølevæsken som selges med delenr 83192211191, samme som til min M54. Jeg skiftet på min forrige sommer, brukte da denne kjølevæsken og den har en blålig farge. Jeg blandet forøvrig 1:1 med batterivann fra Biltema ved å først kjøre noen skyllerunder med bare batterivann og så fylle halvparten av spesifisert kjølekrets-volum med ren kjølevæske (3,5 av 4 innkjøpte 1,5 liters flasker) før etterfylling med batterivann.

 

Når jeg undersøkte dette til min bil fant jeg mange steder det ble anbefalt minst hver 4. år, men mange anbefaler også hvert 2. år, visstnok også en del BMW-forhandlere.

 

Dersom man først vil skifte alle "evigvarende" væsker vil jeg minne om servoolje som mange steder anbefales skiftet hver 50000km, så omtrent like ofte som kjølevæske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøye er du Christian S. Det er bra!  :clap:

Bruker vann rett fra springen jeg :-k

Og skifter olje/filter 1 gang i året. Ca 7000 km. i året.

Frostvæske hvert 4 år.

Bremsevæske hvert 2 år.

Alle bilene mine har fått full service/ettersyn når jeg kjøpte dem!

Da har jeg et utgangspunkt for videre vedlikehold.

Nå står veivhusventilasjon for tur på 728'en. 5 år. og luftfilter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for bra svar på dette,jeg går for Castrol sin Radicool NF som i følge produktdatablad tilfredstiller BMW N 600 69.0.Men lurer på om det er tappeplugg på motorblokk på N57 for kjølevæske?Hva med veivhusventilasjonsfilter,det eg har sett og hørt at denne skal ikke skiftest på denne motoren,vet ikke om det stemmer.Min F11 har gått 54000 km nå.Noen erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...