marc95 Skrevet Juni 2, 2015 Share Skrevet Juni 2, 2015 (endret) Tenkte å lage en liten prosjekttråd om min nylig inkjøpte bmw e34 540i. Dette er en 530i manuell ombygd til 540i M60b40 motor og 5 trins 530 kasse Var i sverige, sør for stockholm og hentet den for et par uker siden. Ble en fin kjøretur med V8 tilbake til norge igjen ! Har tidligere og per dags dato kunn hatt e34 520 og 525 så det var litt morro å sette seg inn i en med "litt" mere kraft under panseret for første gang ! Utstyrsmessig hadde ikke bilen mye å skryte av (ikke at det har noe betydning #ribbabil), bortsett fra en startsperre som irriterer meg haha ! Bortsett fra det så var det executive beige comfort skinn interiør i den Planen for bilen er å bygge banebil ut av den. Ribbe det som er å ribbe og missbruke den på banen. Andre kort og langsiktige planer (med langsiktig menes når penga strekker til! ): - FÅ BORT AE LYKTENE = FØRSTE PRI ! (X) - 2x2.5" Strakrør fra midt potte og & stake katt (dette var et helvete!) (X) - Bøttestoler (X) - Konfilter med ram air tilførsel via langlyslykta (X) - Orange blinklys (X) - Drifting ratt (X) - 4 Punkt seler (X) - Sveise diff (X) - Hydbrekk (X) - Polyforinger i alt - Shortshift - Enkelmasse svinghjul & 4pucka sinter clutch - Ribbe - Oppgradere bremser - Coilovers - Få mer styrevinkel, vet noen bruker no e32 stag og får noe mer ut av dette (noen erfaringer å dele?) Har egentlig mest lyst på wisefab med tiden, men da dette er svært kostbart + de ikke produserer til e34, og man må bruke e30/e36 forstilling og bygge om så dette passer, får tiden vise hva en gjør. Noen som har gjort dette før? - Bygge bur - Har drøm om turbo, eller presse, men også her får tiden vise Dette er det jeg kommer på i farta, skal prøve å oppdatere lista etterhvert som jeg får utført litt og evnt kommer på nye ideer Har dere noen ideer eller inspill til noe dere syns bør gjøres teknisk/utsende setter jeg pris på det ! Om folk har deler som de tror jeg trenger, fyr løs så blir det tatt til vurdering ! Legger ved endel bilder som jeg har tatt de to ukene jeg har hatt den nå, håper folk liker bilder for tror det er endel ! (Beklager kvaliteten på bildene, men bruker heller penga på bilen enn på kameraet ! ) Endel isolasjon i disse bila ! Fint med vasketralle som verktøyvogn! Vil ha muligheten til å justere stola så endte opp med å demontere et par gamle stoler jeg hadde og lage en brakett for å få festa bøttestola på org stolfeste Litt arbeid men verdt det ! Fikk satt inn en glassruteplugg fra gcelant Litt rustbehandling Endel lettere etter å ha blitt plukka litt frahverandre Tid for litt eksos jobbing ! Tokk med meg alt for mye til verkstede slik at jeg slapp å gå i en felle og mangle ett eller annet, brukte kunn 4 av rørene + en klemme og noe patentbånd Ikke mobb sveisinga, kunn andre gangen jeg gjør det så er ikke noe mester akkuratt ! Siden jeg ble sittene så sinsykt høyt med de putene som var i bøttestola endte jeg opp med å ta ut disse og resirkulere de gamle putene fra den org stolen jeg herpa, kutta til disse slik at det passa. Endte forøvrig ikke opp med å bruke disse alikavell for jeg kom ikke så lavt jeg ville, så jeg brukte den foringen som er limt til orginale setetrekket på bmw stola ettersom at denne kunn er noen mm tykk. Dette ble perfekt høyde og faktisk ikke så værst komfortabelt å sitte i ! Litt vell harry kansje but who cares ! Fikk henta litt dekk i dag, god plass i en stasjonsvogn gitt ! Mangler bare noen sett med 17/18" felger nå Må samle opp litt om man skal komme seg på BMWCCN på Rudskogen i slutten av mnd Endret Mars 9, 2016 av marc95 inetryconydot reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Aass Skrevet Juni 6, 2015 Share Skrevet Juni 6, 2015 Morobil det her. Har hatt 540 jeg og om mer moro for pengene skal man lete lenge etter. Men skaff deg sikkelige setefester! Skulle uhellet være ute............. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Freakshow Skrevet Juni 8, 2015 Share Skrevet Juni 8, 2015 morsomt prosjekt! ^^ følger med videre! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
marc95 Skrevet Juni 9, 2015 Forfatter Share Skrevet Juni 9, 2015 Enig med deg der Espen, gleder meg til å få missbrukt den litt på banen snart ! Vil ikke tro setene flytter seg mye, hvertfall ikke når man i tillegg sitter stroppa fast ned i dem med 4 punkt der to av dem går i tillegg i rammeverket på stolen, da sitter den godt festa i 6 punkter (selve stolen) så får da håpe det holder mulig jeg slår oven en liten sveis i tillegg over braketen og ramma. Kommer en liten uppdate i morgen regner jeg med, med det jeg fikk gjort i helga Hyggelig at folk liker prosjektet ! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
marc95 Skrevet Juni 24, 2015 Forfatter Share Skrevet Juni 24, 2015 (endret) Da har jeg fått gjort bilen klar til BMW dagene på Rudskogen !Fått sveisa diffen (den første sveisen jeg la fikk jeg ikke nokk varme med apparatet så kunne bare pelle ut alt igjen med vannpumpetang, fikk lånt apparat av en kompis som gjode jobben litt bedre som dere ser ! ) Instalert hydbrekk, bytta ratt, ribba litt mer og målt db på eksosen. Desverre var db på 115, så laga noen insatser som jeg fylte med stålull og banket nedi. Lett og ta ut igjen om man skal lage litt show Skal få montert beltene til fredag regner jeg med Det blir madrass inni bilen på rudskogen, denpassa helt strøkent ! Begge bilene er pakka og klare til avreise, fått henta prøveskilter idag til fredag og søndag, fikk utrolig nokk plass til 19 dekk på felg inni banebilen! Bensin og verktøy blir tatt med i bruksbilen Så da er det bare å håpe det er nokk dekk og at man får en morro helg i skogen ! Noen andre man blir å se der nede med e34 ? Endret Juni 24, 2015 av marc95 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Aass Skrevet Juni 24, 2015 Share Skrevet Juni 24, 2015 Har du målt riktig da? Sakset fra bilsport-handboka:Målingen skal skje på et plant åpent område med en radius på ca. 6 m. Området må ikkevære begrenset av en vegg, rail e.l. Måleområdets underlag har ingen betydning formåleresultatet, bortsett fra gress, som kan ha en dempende effekt.Støynivået fra omgivelsene må ligge minst 10 dB (A) under det målte støynivået fra bilen.5.Ved målingen skal motoren ha normal driftstemperatur. Turtallet skal være 4500omdr./min. Hvis bilen ikke har en pålitelig turteller, kan det brukes en separat turtellermed maks. 3 % feilvisning.For motorsykkelmotorer og wankelmotorer måles støyen ved 7500 omdr./min.Støymålerens mikrofon skal holdes i samme høyde som eksosrørets munning, men ikkelavere enn 20 cm over bakken. Avstanden mellom mikrofonen og eksosrørets munningskal være 0,5 m. Vinkelen mellom eksosens strømningsretning/eksosrørmunningensretning og målepunktet skal være 45º. Måleren holdes slik at lengdeaksen gjennommåleren peker rett mot eksosrørets munning. Har bilen to eller flere eksosrør og innbyrdesavstand er større enn 30 cm, skal det foretas måling ved hver munning. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Aass Skrevet Juni 24, 2015 Share Skrevet Juni 24, 2015 (endret) Eksos mål.bmp Endret Juni 24, 2015 av Espen A. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
marc95 Skrevet Juni 24, 2015 Forfatter Share Skrevet Juni 24, 2015 er sikkert lavere en 115 ettersom det var målt inne, med 20 cm fra potte og en vegg rett bak Men har ikke så mye å si ;P sålenge det ikke er høyere en 100 så er jeg fornøyd Kan jo ta en måling imorgen bare for morroskyld ettersom bilen står ute nå og se om det blir lavere Vell å mærke så var målet på 115 db ved fult pådrag tror den var på ca 108 db ved 4500. Nå har jeg fått den ned til 93db ved 4500 med insatsene (målt inne så er sikkert lavere) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet Juni 25, 2015 Share Skrevet Juni 25, 2015 Selvfølgelig så måtte jo den være i samme farge som min (som forøvrig er en farge som nesten ingen i Norge har? Som er dumt da jeg trenger deler) Men ser ut som en gøy banebil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
marc95 Skrevet Juni 30, 2015 Forfatter Share Skrevet Juni 30, 2015 (endret) Hehe, får jo bare lakke andre deler du trenger da ! Ikke tvil om at det er en morro bil på banen ! Var på rudskogen i helga, ufattelig morro, skal få lagt opp noen bilder fra det asap Endret Juni 30, 2015 av marc95 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
marc95 Skrevet Juni 30, 2015 Forfatter Share Skrevet Juni 30, 2015 Har fått samla endel bilder fra BMWCCN på rudskogen i helgen. Utrolig morro å kjøre der, og verd vær en krone av bensin og dekk ! Legger ut et lite utvalg av bildene jeg har fått samla til nå, er noen som er tatt med mobil så ikke beste kvalitet men det duger ! Om noen andre har fått tatt noen flere bilder så gjerne post dem her eller send de til meg (marcus@airexaviation.eu) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
marc95 Skrevet Juli 1, 2015 Forfatter Share Skrevet Juli 1, 2015 Fikk henta meg litt flere dekk og felger idag Prøve å være litt forbredt til neste banetreff så man slipper stresset dagen i forveien ! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabz Skrevet Juli 7, 2015 Share Skrevet Juli 7, 2015 Morrobil dette Følger! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
marc95 Skrevet Mars 9, 2016 Forfatter Share Skrevet Mars 9, 2016 (endret) Skjer desverre ikke så mye her for tiden da jeg for det meste er i utlandet for tiden Har dog spørsmål angående det hydrauliske brekket. Da jeg var på Rudskogen i fjord sommer, hadde jeg noen problemer med det. Det som skjer er at når jeg drar i brekket med clutch inne, slipper brekket og slipper clutch igjen får å gi gass, blir clutchen stuck inne i et sekund eller to, hvertfall lenge nok til at det ikke går an å bruke det i sammenheng med sladding (og da er det strengt talt lite bruk for det ). Jeg har ikke undersøkt noe nøyere etter hva det er som gjør dette, men spør for å høre om noen har opplevd dette før, eller har noen ideer på hvorfor det skjer ? Jeg kan ikke helt se sammenhengen mellom brekket og clutchen, da clutch har eget reservoar for hyd væska ? Kan det være at systemet ikke er helt lufta ? Noen som har noen ideer ? Også lurer jeg på om noen har noe tips til ny look på bilen ? Varsel stripene blir nokk fjærnet før neste treff, da dette bare var en kjapp løsning for å skille seg ideminste litt ut Tar imot alle ideer med takk ! Endret Mars 9, 2016 av marc95 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
marc95 Skrevet Mars 9, 2016 Forfatter Share Skrevet Mars 9, 2016 (endret) Klarer nesten ikke vente til neste banedag Liten snutt fra langsvingen i fjord sommer Endret Mars 9, 2016 av marc95 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå