Gå til innhold

Tett DPF?


Tommynyl
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Etter noen hodeløse år med Mercedes gikk jeg i vinter over til BMW igjen. Endelig. :)

 

Det ble en E61 535D som jeg er strålende fornøyd med. Går som en kule. Helt til nå.

Etter at jeg merket forbruket var noe høyt på langkjøring og under en del forbikjøringer merket jeg at bilen gradvis gikk dårligere.

Etter noen dager bre det bare værre å værre. Det veksler veldig om han drar eller ikke. Og når den gjør det så ryker det skikkelig svart bak. 

Har også merket at forbruket på lankjøring har gått opp litt og motortemperatur (når jeg fant ut hvor jeg kunne lese av det) ligger på 75grader som er alt for lavt for regenerering av den DPFen. Så må få byttet termostater.

 

Fikk etter hvert lest av feilkoder og dette kom opp:

3FF1 Not Present.  Air-mass flow sensor

480A Present  Particulate-filter system

481A Present  Particulate-filter system

 

Ut fra dette er det vell partikkelfilteret som er tett?

Her i lande skal dem jo ha heroin og kokain for et slkt filter. så satt å søkte litt på ebay, og ble litt forvirra. Er det dette som er filteret?

http://www.ebay.com/itm/Original-DPF-Dieselpartikelfilter-Ruspartikelfilter-BMW-335d-535d-635d-X5-X6-/151629874834?pt=LH_DefaultDomain_77&fits=Make%3ABMW&hash=item234dd84692&vxp=mtr

 

eller dette:

http://www.ebay.com/itm/BMW-535d-3-0-09-04-01-07-E60-E61-Filtro-Particulado-Diesel-Dpf-/141310816349?pt=LH_DefaultDomain_186&hash=item20e6c7f05d

 

Og om man velger å kjøpe et erstatningsrør istede for det jævla filteret. Må man da omprogramere noe eller er det bare å bytte??. Ser de selger rstetningsrør også i tyskland

http://www.ebay.com/itm/70mm-DPF-OFF-Downpipe-Vorkatersatzrohr-fur-BMW-5er-Touring-E61-535D-210kw-/151621933283?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item234d5f18e3&vxp=mtr

 

 vill jo ungå feilbestilling :)

 

Mvh 

Tommy

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like greit å fjerne filteret når du først skal gjøre noe. Det krever dog omprogrammering. De fleste som driver med tuning kan vel hjelpe deg med det. Mange åpner det eksisterende filteret, fjerner innmaten og sveiser inn et tomt rør, på den måten ser det originalt ut ved visuell inspeksjon. Hvor i landet holder du til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge feilkodene for DPF er der vil det ikke settes i gang noe regenerering. Så det er mulig at en gåen termostat har ført til at regenerering aldri ble gjennomført og filteret har tettet seg mer og mer. Jeg hadde først byttet termostaten og så slettet feilkodene når motoren er varm og så kjørt en tur for å sjekke om du får blåst gjennom partikkelfilteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder til i Finnmark. Vil helst at det er noen som har erfaring med programering og triming, er masse av de useriøse rundt om kring. Så tror det kan bli vanskelig å gjøre

her oppe.

 

bilen har gått 180k. Ser jeg har kviterning me fra forje eier at det er byttet filter i 2012. så synes jo det er litt tilig at det skal være gått tett nå igjen. Men vist teroostaten har vært gåen så er det vell ikke så rart.

Ingen som hvet vilket av di jeg ref til er det rette filteret??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar nok ikke 3 år med kjøring før filteret går tett om termostaten(e) er defekte

Vist jeg da tolker deg rett så me gåen termostater så går filteret gaske raskt tett?

Slik er det værtfall i mitt hode. får ikke motoren/eksosen høy nok tempetatur så får filtert aldri renset seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.

Bytt termostatene dine først du. Deretter sletter du feilkoden, og tar deg en lengre tur for å se om den klarer å regenerere filteret. 

 

Ingen vits å bytte filteret før du har fikset termostatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt termostatene dine først du. Deretter sletter du feilkoden, og tar deg en lengre tur for å se om den klarer å regenerere filteret. 

 

Ingen vits å bytte filteret før du har fikset termostatene.

Ja termostater er bestilt. byttes først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja termostater er bestilt. byttes først.

Supert! Trenger ikke være verre en det. La den stå fram til du får byttet, der etter en lengre tur med belastning for å generere varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...