Torsam Skrevet Juni 12, 2015 Share Skrevet Juni 12, 2015 Da jeg hadde kast i skivene fremme var det behov for å bytte skiver. Hadde nylig mottatt kampanjekatalogen fra GS hvor de hadde en pakke med EBC skiver/klosser/varsler. Hullborret og slisset. GSperformace, oppgradering. Tenkte det var like greit å oppgradere når de først skulle skiftes og forventet selvsagt da bedre brems. Poenget er at jeg aldri hatt dårligere bremser etter disse ble montert. Pedalen er som en svamp. Det virker som bremsetrykket bare utlignes ved nedbremsing. Man må nesten ut med strak fot ettervært, føles utrygt. Vi regnet med det da var kommet noe luft i systemt på en eller annen måte når vi presset inn stemplene, men etter lufting (fikk ut litt luft) er det like håpløst. Har så vidt sett andre diskusjoner om det samme, men ikke sett en løsning. Jeg er ikke kompetent nok til å vite årsak, men dette resultatet var i hvertfall meget skuffende. Om ikke trafikkfarlig. Skiver/klosser bak er ikke byttet, og klossene der er ikke mye slitt. Noe som er ut av sync? Tips/ råd? På forhånd takk.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sammyen Skrevet Juni 12, 2015 Share Skrevet Juni 12, 2015 Kor langt har du kjørt med dei nye klossene og skivene? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torsam Skrevet Juni 12, 2015 Forfatter Share Skrevet Juni 12, 2015 Har ikke kjørt spesielt langt. Byttet sist uke. Vil det være så stor forskjell om de ikke er helt innkjørt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Juni 12, 2015 Share Skrevet Juni 12, 2015 Ikke fått luftet skikkelig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwmann24 Skrevet Juni 13, 2015 Share Skrevet Juni 13, 2015 Sant som CrZyWiz skriver.. Du skal forøvrig begynne bak, og da lengst unna bremseveskebeholdern med luftingen. Ofte må man gjenta prosedyre et par ganger. Smekk en slange over nippeln og nedi en flaske. Be kompisen bygge opp trykket med å pumpe på pedal. Vri igjen nippel når det renner konstant bremseveske i slangen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torsam Skrevet Juni 13, 2015 Forfatter Share Skrevet Juni 13, 2015 Var ganske sikker på vi hadde luftet godt nok.. Startet bak og tok oss god tid på hver brems med mange "pumperunder". Må ofte gjenta prosedyren, altså, hele veien rundt flere ganger? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwmann24 Skrevet Juni 13, 2015 Share Skrevet Juni 13, 2015 Om du ikke hadde luft i systemet før du bygde over deler, så kan jeg garantere deg luft i systemet eller at noe gikk til svartens under montering slik at luft trekkes inn i slanger. Har og hatt problemer med lufting uten denne bremseveske-trykkbeholdern.. Kan hende det tar litt tid om du ikke har tilgang på en slik. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torsam Skrevet Juni 13, 2015 Forfatter Share Skrevet Juni 13, 2015 Bilen skal på verksted uansett å skifte dempere + diverse.. Ber dem da ta fult bremseoljeskift hvis det er litt for gammel olje uansett.. Får ikke luftet det selv på nytt, så da er det vel like greit å gi bort jobben når andre ting må gjøres. Tipper (etter å ha snakket litt rundt) det da er dannet mer luft lengre inn i systemet enn det vi fikk ut hvis oljen er gammel og mistet sin egenskap (blitt komprimert ved innpress av stempelet). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juni 13, 2015 Share Skrevet Juni 13, 2015 Det er jo absolutt INGEN grunn til at det skulle komme luft inn i systemet ved å skifte det du har gjort, om du ikke har gjort noe feil. Fordi bremse systemet skal jo ikke åpnes ved skifte av klosser og skiver. Med nye klosser og skiver så kan pedalen føles veldig myk ut, så det er anbefalt at de første 500km så tar man det mer med ro enn ellers. Men jeg er enig i at symptomene som TS beskriver kan tyde på luft. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwmann24 Skrevet Juni 13, 2015 Share Skrevet Juni 13, 2015 (endret) Jeg har vært borti at det kan renne ut bremseolje når man presser inn stemplet. Om bremseveske er gammel, så kondenserer den. Hva skjer da? Rust.. Og oljen smetter i mellom gummi og gods. Blir som regel tett igjen når man smekker sammen calippern. Så jo, det kan godt være litt luft igjen i systemet. -Sett en slange (gjennomsikig) over nippeln og nedi en colaflaske.. kompisen pumper på pedal og du kan se når vesken renner ut uten å piple. Da skal du stenge igjen. Kan jo hende at Otis er inne på noe angående at man må kjøre roligere rundt 50 mil først.. Ikke at jeg noen gang har vært borti det selv, men nå er det alltid mer mellom himmel og jord en vi fatter:p Endret Juni 13, 2015 av bmwmann24 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sammyen Skrevet Juni 14, 2015 Share Skrevet Juni 14, 2015 Presser man inn stempelet skeivt så kan det lekke som bmwmann24 nevner. Byttet klosser og skiver i dag framme og har ingen uvanlig vandring på pedal før ønsket bremseeffekt. Sjekk at alle bremseslanger er i orden! Kan ha vert uheldig å få rift i ein slange og då mister du trykk. Sjekket nivå på bremsevæska? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torsam Skrevet Juni 14, 2015 Forfatter Share Skrevet Juni 14, 2015 Væskenivået ble fulgt nøye med under lufting og etterfylt for å ha fult nivå. Væsken var dog litt grumsete så det er nok dags for å skifte ut alt uansett. Slangene så for så vidt fine ut. Et eller annet må i hvertfall ha skjedd. Er det bare luft er jo det å foretrekke. Legger inn en kommentar etter oljeskift. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Juni 16, 2015 Share Skrevet Juni 16, 2015 Og slitasjevarslerene sitter skikkelig på, og lampen lyser ikke? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nyggen Skrevet Juni 16, 2015 Share Skrevet Juni 16, 2015 (endret) Har samme problemet på min e91. Får ikke ut lufta etter at eg overhalte caliper. Lufter med tenning på,men får ikke pedal. Må bruke den gamle metoden ved å pumpe/lufte.... Endret Juni 16, 2015 av Nyggen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torsam Skrevet Juni 16, 2015 Forfatter Share Skrevet Juni 16, 2015 Ny slitasjevarsler ble montertert, ingen feilmelding på denne.Liten update, det kan muligens virke som pedalvandringen er noe mindre nå. Kanskje da en sammenheng med at de ikke var kjørt inn som noen nevnte tidligere?.Dog ikke fornøyd ennå, så tar fult oljeskift uansett snart. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå