Martink97 Skrevet Juni 17, 2015 Share Skrevet Juni 17, 2015 Hei, det har seg slik at jeg kanskje skal hente ny bil imorgen. Bilen har vert på NAF test og kom ut med noen små feil og skavanker. Feilene står på lista under. Er disse feilene noe stor og bekymre seg for? Hva tror dere prisen hadde vært viss det skulle blitt gjort på verksted, da tenker jeg på Stabilisatorstaget og bremsene. Her er lista jeg fikk utlevert fra NAF Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sammyen Skrevet Juni 17, 2015 Share Skrevet Juni 17, 2015 (endret) Stabilisatorstaget (ser det er lenkearmene) og bremseskivene er noke ein sparer masse på å ta sjølv. Er ein ganske kurant jobb!Betalte 1,3k for GS Performance bremseskive sett foran og 400kr for lenkearmene (begge) foran (Febi).Tok vel 2t på skivene og tar du lenkearmene (leddene til stabstaget) samtidig så er ikkje det meir enn 10-15 min per side med riktig teknikk.Anbefaler deg å ta slitedeler sjølv Sprekker på bremseslange rekner eg med er grunnen for varsellampen, men har ikkje byttet desse før.Ta diagnose samtidig som du ser på lampen til ABS'n. Meiner slitasjevarselen på klossene har egen varsellampeVibrasjon i ratt kan være pga dårlige foringer (som feks lenkearmene), kast i felg o.l.Parkeringsbremsen kan strammes uavhengig side. Er strammebolter under skinnet med håndbrekket. Kan prøve å stramme den på venstre side.Visst ikkje det hjelper så tenker eg venstre caliper er moden for utbytting. Du kunne prøvd å myke denne opp litt med å presse stempelet inn og "bremse" det utigjen med pedalen eit par ganger. Dette er fint å gjøre med bytting av skiver. Kan også prøve å lufte systemet for å prøve å spare den utgiften. At høyre sideblinklys ikkje fungerer ville eg først prøvd å bytte pære/sjekke kontaktflaten i sokkelen. Svetting på kassen kan eg ikkje sei noke om. Endret Juni 17, 2015 av Sammyen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Juni 17, 2015 Share Skrevet Juni 17, 2015 Kan jo fort være en del jobb dette her. Bremser som fungerer normalt vil ikke få rust på skivene som ikke går bort etter en kjøretur. Kan hende kaliperne ikke er helt gode. Da risikerer du å måtte bytte skiver, kalipere og klosser i tillegg til bremseslangene. Forhåpentligvis er det kast i bremseskiver som forårsaker risting i ratt, men det kan også være kast i felg/dekk eller andre ting. Både ABS og varsellampe for bremser kan tyde på at det er enda mer humbug med bremsesytemet. For å ikke glemme at du må fikset brekket. Så bør du fikse svettingen på kassa før oljenivået blir dårlig. Det er ikke akkurat som på motor der du kan peile hver uke, ingen som veit hvor lenge det har dryppet derifra. Forhåpentligvis bare en ny pakning og oljeskift som skal til. Ledd til stabstag er fort gjort å bytte selv, som nevnt over. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrBrum Skrevet Juni 17, 2015 Share Skrevet Juni 17, 2015 ABS lampen ville vært det jeg hadde bekymret meg mest over. Det må nesten tas diagnose for å finne ut hva det er. Kanskje ABS sentralen må byttes. (I verste fall). Men hvis prisen er ok, kan denne bilen fikses. Lett å få tak i brukt ABS sentral i så fall. Men det kan være bare sensor feil på et hjul. Bremsene blir fort rustet hvis bilen er lite brukt. Risting i ratt er sikkert kast i hjul. Bortsett fra ABS feilen, som kan by på utfordringer, så er alt dette kurante ting for en hjemme mekaniker. Hvor langt har bilen gått? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martink97 Skrevet Juni 17, 2015 Forfatter Share Skrevet Juni 17, 2015 (endret) Takk for hurtig svar! Tror først jeg får se om jeg kan få fikset staget og bremsene selv. Ifølge eieren så har ikke bilen blitt brukt i det siste ettersom han har kjøpt ny bil, og han sa at det bare skule være og bruke bremsene litt så skulle skivene bli bra. Bilen er gått 230000 km Endret Juni 17, 2015 av Martink97 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrBrum Skrevet Juni 25, 2015 Share Skrevet Juni 25, 2015 Ble det handel og BMW kjøring? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sammyen Skrevet Juni 25, 2015 Share Skrevet Juni 25, 2015 [emoji102] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwmann24 Skrevet Juni 25, 2015 Share Skrevet Juni 25, 2015 Og svettinga fra girkassa er mest sannsynlig simmeringen i bakkant.. Den i seg selv koster bare en hundrings eller 2. Problemet er at du må ned med mellomaksel og få klubbet ut medbringeren slik at du får montert en ny simmering. Et ork, men det går på en kveld. Bremseslange, ingen problem. billig og easyfix. Rist i rattet pleier å løse seg med å ballansere felgene. ABS, som nevnt så vet man jo ikke hva som er feil her. Callipere er ikke billige om du må bytte de. Kan godt hende at ny bremseveske og lufting er alt som skal til. Smøre calippere pleier heller ikke være dumt. Pris på verksted for bytte av stabstag og brems? Tipper heller at du fikser dette selv, da det virker som de enkleste feilene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martink97 Skrevet Juni 26, 2015 Forfatter Share Skrevet Juni 26, 2015 Ble det handel og BMW kjøring? Ble det ja Har kost meg stort de siste dagene (vet dere forresten hvor jeg kan få tak i refleksen på bakfangeren på høyere side?) Og svettinga fra girkassa er mest sannsynlig simmeringen i bakkant.. Den i seg selv koster bare en hundrings eller 2. Problemet er at du må ned med mellomaksel og få klubbet ut medbringeren slik at du får montert en ny simmering. Et ork, men det går på en kveld. Bremseslange, ingen problem. billig og easyfix. Rist i rattet pleier å løse seg med å ballansere felgene. ABS, som nevnt så vet man jo ikke hva som er feil her. Callipere er ikke billige om du må bytte de. Kan godt hende at ny bremseveske og lufting er alt som skal til. Smøre calippere pleier heller ikke være dumt. Pris på verksted for bytte av stabstag og brems? Tipper heller at du fikser dette selv, da det virker som de enkleste feilene. Det med svettinga har jeg ikke fått sett noe særlig på, men får sjekke litt rundt på nette og se om jeg tar på meg jobben selv. Tenkte meg og bestille inn litt olje fra Castrol, altså da (syntrans b 75w) til gir og (edge titanium 5w30) til motor. hvilke tanker har dere om det? Skal bestille bremseslanger iløpet av helga. Jeg tenkte jeg skulle ta på vinter felgene og ta meg en tur og se om ristinga forsvant, viss vinterfelgene er balanserte Bilen sporer en del så hadde kanskje vært greit med firehjuls kontroll? Abs lyset lyser bare en gang i blant sammen med håndbrekk lyset, ellers har jeg ikke hatt noe problem med det. Bremseskivene foran har blitt mye bedre etter en del bruk og virker til og være ok, men må nok bytte bak ettersom det har bygget seg kant ytterst på skivene. Ellers er jeg veldig fornøyd! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Juni 26, 2015 Share Skrevet Juni 26, 2015 Gratulerer med bilen! Refleksen kan du sikkert sjekke på GS eller Koed. Ellers er det nok greit å fikse slark i stabilisatorstag før 4-hjulskontroll. Uten det får du enten ikke justert i det hele tatt eller får en justering som er ute på tur og må gjøres på nytt etter at du bytter stabilisatorstag. Kan vel kjøre på litt tjukkere olje? Typ 5-40? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sammyen Skrevet Juni 26, 2015 Share Skrevet Juni 26, 2015 Kjører 5-40 på min M54B22 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwmann24 Skrevet Juni 27, 2015 Share Skrevet Juni 27, 2015 (endret) Gratulerer med flott bil! Prøvde selv en e46 328 coupe i dag her i Sverige, sølv faktisk den og. Skjønner godt at du kjøpte bilen for å si det slik. Fint drag og upåklagelig utseende. Jeg sku få bilen for 25.000,- Synd at engangsavgiften havnet på 34.000,- ved registrering i Norge. Endret Juni 27, 2015 av bmwmann24 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vegard89 Skrevet Juni 27, 2015 Share Skrevet Juni 27, 2015 Jeg bruker 5w-30. Duger det også Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martink97 Skrevet Juni 27, 2015 Forfatter Share Skrevet Juni 27, 2015 Gratulerer med bilen! Refleksen kan du sikkert sjekke på GS eller Koed. Ellers er det nok greit å fikse slark i stabilisatorstag før 4-hjulskontroll. Uten det får du enten ikke justert i det hele tatt eller får en justering som er ute på tur og må gjøres på nytt etter at du bytter stabilisatorstag. Kan vel kjøre på litt tjukkere olje? Typ 5-40? Takk for det Har sjekka på GS med lite hell, men får ta en titt på Koed Skal ta og bestille inn deler iløpet av uka som kommer, så får se da. Jeg brukte Castrol sin side til og finne anbefalinger på hvilken olje jeg skulle ha, men er sikkert bare bra med litt tjukkere. Gratulerer med flott bil! Prøvde selv en e46 328 coupe i dag her i Sverige, sølv faktisk den og. Skjønner godt at du kjøpte bilen for å si det slik. Fint drag og upåklagelig utseende. Jeg sku få bilen for 25.000,- Synd at engangsavgiften havnet på 34.000,- ved registrering i Norge. Takk Ja er fantastiske biler, ekstremt behagelig og kjøre og ligger flott på veien dra godt gjør den også 25.000 virket til og være en veldig fin pris Grusom pris forskjell på her hjemme og i Sverige! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå