bimE39 Skrevet Juni 18, 2015 Share Skrevet Juni 18, 2015 (endret) Hei! Har en BMW 523IA 1998 mod med en del varselslamper: abs, airbag, bremseklosser, asc og baklys (fungerer, ingen big deal) Kan vel ta det helt forfra. Når jeg starter bilen så lyser ikke abs, men bremselyset. Når jeg skal sette bilen i drive står den bare å ruser, vugger frem og tilbake uten at den vil "ta" ordentlig. Derfor må jeg gire selv. Når jeg bremser så hakker det på en måte i bremsepedalen, og blir en skrape lyd. Når jeg kjører over 50 km/t, kommer abs lampen på, samme gjør asc. Da fungerer bremsene som de skal. Bremselyset lyser heletiden. Girkassen (driven) fungerer også da, hvis jeg kjører over 50 km/t. Har planer om å få feilsøkt bilen, men må inn til merkeverksted for de verkstedene jeg har vært til kommer seg ikke inn på bilen. De mistenkte at det kunne være en feil med ledningsnettet til OBD kontakt fordi de kom inn av og til. De jeg har snakket med mener det kan være abs sensor høyre bak som må skiftes. Speedometeret fungerer som det skal, abs sensoren virker vel inn på speedometeret venstre bak? Hva tror dere? Kan abs virke inn på girkassen? Er klar over at bilen må feilsøkes, men er det noe jeg selv kan få sjekket opp før? Takker så mye for innspill! Endret Juni 23, 2015 av bimE39 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimE39 Skrevet Juni 23, 2015 Forfatter Share Skrevet Juni 23, 2015 Noen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Juni 23, 2015 Share Skrevet Juni 23, 2015 Abs er med på og styre girkassen ja, usikker på om det gjelder alle sensorer, me gamlingen hadde en gåen abs sensor høyre forran tror jeg det var, og da ville den ikke gire fra 1. eller 2. gir til neste gir. Måtte sette den i sport og tilbake i drive igjen for at den skulle gire.Vanskelig og si noe konkret om dette, kan være mye rart.Du kan jo prøve og ta strømmen på bilen en stund, tenker da på trøbbel med tilkobling. For og se om det hjelper noe. Ellers så er det ikke mange veier rundt en diagnose.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimE39 Skrevet Juni 30, 2015 Forfatter Share Skrevet Juni 30, 2015 Akkurat det samme problemet har jeg, må sette den i sport og deretter tilbake i drive for at den skal gire som normalt. Har prøvd å tatt strømmen, uten noen virkning. Bare girkassen er i orden så er jeg glad. Merker at verkstedene er kjappe med å fastslå at girkassen er ødelagt, uten at de har fått til å feilsøke den... Men i forhold til at asc, abs og bremselyse lyser, vil jeg tro at det har en sammenheng? Bremseklossene er helt fine, omtrent nye. Må vel inn på merkeverksted å feilsøke, hvis det ikke er noe som virke opplysende galt.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
C.Therese Skrevet Juni 30, 2015 Share Skrevet Juni 30, 2015 Det er riktig at ABS virker inn på autokassa, jeg hadde inne en 99 mod, E39 med samme type problemer. Denne kunne kjøres et lite stykke før den gikk rett i nødmodus, da girte den ikke og ryggelyset falt ut også, pluss diverse annet, i tillegg virket ikke speedometeret. Det var kun en årsak til alt dette, og det var gåen ABS modul. Dette er den sorte boksen på fremsiden av det kråkereiret med bremseslanger. Denne modulen er spesielt svak på E39, 99 modell, hvorfor vet jeg ikke, antagelig har det med varmen fra eksosmanifoilden å gjøre. BMW produsert etter 8 måned er vel teknisk neste års modell, tror i alle fall det var 8 måned. Dvs. at en 98 mod produsert i 10 mnd teknisk sett er en 99 mod. PS: Jeg sier ikke at ABS modulen er røket på bilen din/deres, men det har sannsynligvis noe med ABS systemet å gjøre, en eller flere hjulsensorer, trykksensor etc .. diagnose.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimE39 Skrevet Oktober 12, 2015 Forfatter Share Skrevet Oktober 12, 2015 Hei igjen. Siden sist har jeg fått feilsøkt bilen, og det ble funnet en feil: abs-sensor venstre frem. Den er nå skiftet, abs og asc lysene har derfor sluknet. Med girkassen har det faktisk skjedd noen få endringer. Den girer helt fint selv, både i "drive" og "sport", bortsett fra i 1. giret. Den tar ikke på flatmark når jeg står i ro, uansett. Så noe har rettet seg etter at abs-sensoren ble skiftet. Bremsebelegg-lyset lyser fortsatt... Det er skiftet både olje og filter på girkassen, og ikke noen ulyder fra kassen. Noen andre som har noen tanker om hva dette er for noe? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 12, 2015 Share Skrevet Oktober 12, 2015 Må jo være defekt kasse? Men du kan kjøre? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimE39 Skrevet Oktober 12, 2015 Forfatter Share Skrevet Oktober 12, 2015 Bilen fungerer bra ellers. Litt kjedelig når du kommer i et kryss, og du glemmer at den står i "drive" og bilen bare ruser... Hehe. Er selvfølgelig ikke noe problem å bruke manuell giring. Men siden girkassen har forandret seg etter skifte av abs-sensor har jeg enda ikke mistet helt håpet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimE39 Skrevet Oktober 21, 2015 Forfatter Share Skrevet Oktober 21, 2015 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå