Gå til innhold

Noen kommentarer rundt ecu trimming av F30 316d/318d automat

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Noen som har utført en trimming via ECU på en F30  316D/318D ?
(ser at ESS kan utføre ECU tuning på F30 dog uten noen garanti)

Anses dette som trygt med tanke på pålitelighet (automatkasse, turbo ect)

Dersom man sletter oppdateringen av ECU, vil det fremdeles være mulig og finne spor av trimmingen? 
Har F30 n47 motor fremdeles problemer med register ?

Alle typer tilbakemeldinger mottas med takk :)

Endret av Torkild
Skrevet

Noen som har utført en trimming via ECU på en F30  316D/318D ?

(ser at ESS kan utføre ECU tuning på F30 dog uten noen garanti)

Anses dette som trygt med tanke på pålitelighet (automatkasse, turbo ect)

Dersom man sletter oppdateringen av ECU, vil det fremdeles være mulig og finne spor av trimmingen? 

Har F30 n47 motor fremdeles problemer med register ?

Alle typer tilbakemeldinger mottas med takk :)

N47 motorens problemer gjaldt hovedskalig 07 og 08 modellene. Altså E9X karosseriet. F30 har en nyere modell.
Skrevet

Godt og høre at problemet med n47 motor er løst :)

Noen tanker ang automatkassen samt sannsynligheten for at trimming kan spores etter den er slettet?

Skrevet

Godt og høre at problemet med n47 motor er løst :)

Noen tanker ang automatkassen samt sannsynligheten for at trimming kan spores etter den er slettet?

Det kan nok ESS besvare bedre en de fleste her inne. 

Skrevet (endret)

Ecu må fortsatt fysisk åpnes på disse, så ja det kan spores om man går inn for det.

Endret av TRF-Racing
Skrevet

Ecu må fortsatt fysisk åpnes på disse, så ja det kan spores om man går inn for det.

Nå spør jeg av nysgjerrighet. Jeg skjønner at man selvfølgelig kan spore det, med at man kan se på fysiske merker ifbm. åpningen av ECU. Men la oss si at man omprogrammerer en slik, før BMW deretter overskriver ved en software oppdatering. Vil det være sporbart da? Med unntak av merker etter selve åpningen?

Skrevet

I utgangspunktet ikke. Men de har muligheten rent systemtekniske for å "flagge" biler med modifisert software når du kobler de på. Har ikke hørt om at det har blitt brukt dog (altså utenom vandrehistorier), så tror det er noe de har valgt å vente med.

Skrevet (endret)

Grunnen til at jeg spurte, er at jeg ikke vil miste garranti på bilen :)
Så skulle noe oppstå, kan den settes tilbake uten spor..  Jeg er jo ikke intressert i og grisekjøre bilen, men det er klart en behagelig litt "små barnslig følese" man for av litt økt effekt IKKE er helt feil.  Service kan man jo ta på andre verksteder en BMW, så da bør ikke noe data være logget.
( i østfold har vi jo TK bil som er dyktig på BMW) 

Jeg har også trodd at dersom man kjører bilen mer eller mindre likt, utgjør det ikke noe spesielt av forskjell alikevel.

Der har jeg sikkert feil utifra hva jeg har lest fra TRF.

Mange som flagger med at tuningen deres er safe/ ikke sporbar , motoren er bygget for mye mer og tåler dette osv..
MEN ikke mange som bakker opp med en garranti på motor/drivverk .

Endret av Torkild
Skrevet

Det har med det som kalles "røykbegrenser" å gjøre (og kalibrering av dyser, som veldig mange kødder med unødvendig), som gjør at bilen vil produsere mer sot under spool up hver eneste gang. Dette er ikke noe problem rent motorteknisk, man skal gjøre veldig mye veldig feil for å skade en dieselmotor rent mekanisk. Men det vil belaste DPF mer.

Skrevet

Bremsa 163hk på hjula i min F30 316d hos ESS i mai :)

Meget fornøyd med både service og resultat.

Var ikke brukbar i original utførelse, så det var helt nødvendig. Har kjørt snart 6000km med bilen siden den tid, ingen feilslag. Garantien var allikevel ute, så det var ikke noe tema! Er ikke værre enn å tegne motor/drivlinje forsikring.

Min mors F20 116i bremsa forøvrig 186hk på bakhjulene, ble sprek den også.

Anbefales!

Gavepakke fra BMW spør du meg.

316/318d og 114/116/118i er forøvrig identiske motorer.

320d har større turbo og andre dyser (muligens noen flere småting også) såvidt jeg har skjønt.

Skrevet

Har Hartge tuning til f31 316d om du er int :)

Jeg har F30 318D,  har du til den også ? Og følger det med garanti på jobben? 

Hvilken forbedring vil dette gi NM, HK ?  PS jeg har automatkasse :)

Skrevet

Bremsa 163hk på hjula i min F30 316d hos ESS i mai :)

Meget fornøyd med både service og resultat.

Var ikke brukbar i original utførelse, så det var helt nødvendig. Har kjørt snart 6000km med bilen siden den tid, ingen feilslag. Garantien var allikevel ute, så det var ikke noe tema! Er ikke værre enn å tegne motor/drivlinje forsikring.

Min mors F20 116i bremsa forøvrig 186hk på bakhjulene, ble sprek den også.

Anbefales!

Gavepakke fra BMW spør du meg.

316/318d og 114/116/118i er forøvrig identiske motorer.

320d har større turbo og andre dyser (muligens noen flere småting også) såvidt jeg har skjønt.

Har du manuell eller automat? 

316D/318D E9x serien var vel også helt like, de fikk økt effekt til 185 HK oss ESS.( Sikkert tund 163 på hjula)

Men, hvordan opplever du bilen? I motsetning til E91 jeg hadde tidligere, fortsetter jo F30'n og trekke helt opp til 4000 rpm! 

E90 Var død på 3200 rpm . 

En kompis fikk justert sin e90 oss ESS, den trakk merkbart bedre mellom 1700-3000, men der var det også stopp. Du fikk ikke noe vidre økning i draget etter 3000 rpm. 

Skrevet

Har du manuell eller automat? 

316D/318D E9x serien var vel også helt like, de fikk økt effekt til 185 HK oss ESS.( Sikkert tund 163 på hjula)

Men, hvordan opplever du bilen? I motsetning til E91 jeg hadde tidligere, fortsetter jo F30'n og trekke helt opp til 4000 rpm! 

E90 Var død på 3200 rpm . 

En kompis fikk justert sin e90 oss ESS, den trakk merkbart bedre mellom 1700-3000, men der var det også stopp. Du fikk ikke noe vidre økning i draget etter 3000 rpm.

E9X ble levert med mange forskjellige motortyper, så du kan ikke generalisere på den måten der.

Hver motor vil oppleves forskjellig.

Skrevet (endret)

E9X ble levert med mange forskjellige motortyper, så du kan ikke generalisere på den måten der.

Hver motor vil oppleves forskjellig.

Her forstår jeg ærlig talt ikke hva du svarer på.. 

Så det var store forskjeller på hvordan N47 motoren i en e9x serie oppfører seg? Det viste jeg ikke. (med tanke på at 316/318d har n47 motor)

MEN, jeg har bare kjennskap til de fra 2010 - 

Vi har to biler, en F30 318d 2012 mod (n47 motor) og en E90 2010 318d mod (n47) 

E90'n trekker mellom 1700-3200, F30 trekker mellom  1800-4500

Før jeg kjøpte min F30, hadde jeg selv en E91 316d 2010 mod med N47 motor. 

Den trakk akkurat helt likt som min samboers E90 , altså mellom 1700-3200 rpm

Endret av Torkild

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...