Gå til innhold

Fjerning/blokkering av EGR system på 2008 320D E90 N47motor


Rune-A O
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Har ikke funnet svar i andre tråder eller på nettet så tenkte å prøve her.

Har tenkt å fjerne EGR systemet på BMW'n min for å få bedre levetid på motor å muligheten til å tune til litt effekt.

Problemet er at alt jeg har funnet på nettet ser ikke ut til å passe pga EGR kjøleren som er på 2008 N47 motoren.

Målet er å fjerne systemet helt fra bilen :)

Har noen råd eller linker osv så del gjerne :D takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, er motoren så veldig skitten inni då? Vurderte dette på min 2006mod (145000km) når turboen røk og eg måtte demontere en masse likevel. Hadde hørt masse skrekkhistorier om tette kanaler osv. Demonterte EGR-systemet. Den var gullende ren inni. Eg gjorde klar en blindplugg av kobber som eg tenkte å sette inn i mellom den konede flensen på kjølevannsvarmeren, men lot være å montere den siden det mest sannsynlig ville gi feilkoder. Fant lite info om det på nettet så då konluderte eg med at det er best å la det være. Men ved tuning vil jo sot bli et problem ja... (min bil er ikke tunet)

Endret av jepekj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyskjerrig spurt, hva gjør dette EGR systemet og hva tjener man på å fjerne det? 

På sikt sparer du mye oljesøl i ladeluftrøret og intercooler samt litt svekket intercooler effekt. Samtidig bør man være litt forsiktig med dette på N47 fordi dette også er en kontroll av trykket i veivhuset hvor avdamping fra veivhuset ledes tilbake til innsug for forbrenning og bedre miljø/utslipp. N47 har et lukket lokk design (Closed Deck). Hvis trykket blir for høyt i veivhuset kan det går utover lagre og ikke minst simmeringen på veivhuset som er innerst mot torpedoveggen. Der kan man få en grei oljelekkasje og er ikke bra for motoren. Så om du plugger noe som helst så bør det gjøres korrekt med dette i tankene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!
 
Tusen takk for svarene :) 
jepekj - Jeh har ikke hatt noe problemer med EGR'n. Har heller ikke åpnet den, men jeg vill fjerne systemet siden det går utover levetiden på motoren. Har og blitt                          informert om at man får feilkoder men det kunne firmaet som jeg vil tune bilen til programmere bort :)
 
FJPopp - Har sett under panseret nå og tok bilder. For meg ser det ut til at det som kan være avdamping fra veivhuset går utenom EGR systemet, altså rett inn på innsuget igjen.  

post-85989-0-15878100-1435500923_thumb.j

post-85989-0-18119400-1435500949_thumb.j

post-85989-0-72523800-1435500971_thumb.j

post-85989-0-68095400-1435500985_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er det ihvertfall på min gamle 530D med M57. Egr og veivhusventilasjonen er 2 forskjellige ting. Oljedampen fra veivhus går rett inn på innsugsslangen mellom turbo og luftfilter/Maf.  Det som derimot har en slags sammenheng er blandingen av eksosen fra EGR og oljedampen fra veivhuset lager en slags hard bek i innsugsmanifold og er noe herk å få rent. Derfor blir det veldig bra hvis du fjerner begge deler. Det har jeg gjort og Intercooler og Turbo og innsug er fremdeles gullrent og bilen får også noe høyere luftmasse til forbrenning. 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blenda åpninga på innsugslangen og så kjører jeg åndinga ut under bilen. Ikke helt etter boka og planen var/er catchtank ☺ viktig at systemet puster slik at du ikke får trykkoppbygging.

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er det ihvertfall på min gamle 530D med M57. Egr og veivhusventilasjonen er 2 forskjellige ting. Oljedampen fra veivhus går rett inn på innsugsslangen mellom turbo og luftfilter/Maf.  Det som derimot har en slags sammenheng er blandingen av eksosen fra EGR og oljedampen fra veivhuset lager en slags hard bek i innsugsmanifold og er noe herk å få rent. Derfor blir det veldig bra hvis du fjerner begge deler. Det har jeg gjort og Intercooler og Turbo og innsug er fremdeles gullrent og bilen får også noe høyere luftmasse til forbrenning. 

Ja det er jo i utgangspunktet to forskjellige ting, helt rett, kanskje jeg ordla meg slik at det går an å tolke at det er likt? Var ikke meningen å fremstille det som om det er EGR som styrer trykket i vevhuset og at de to er samme ting. Primært styres blowbygas (BBG) av vakuumsystemet med undertrykk som suger ut til innsug rett før turboen (søler til turbinen veldig). Men jeg har sett på forumer folk bare fjerner begge og å fjerne EGR er en ting, men å fjerne begge ser jeg ikke som en bra ting. Hvis du stenger av for blowbygas så ser ikke hvertfall jeg hvordan en skal klare å opprettholde undertrykk når flow blir 0. Om du leder den vekk et sted til en catchtank eller hva som helst er det bra for å beholde flow

 

Rød strek på bildet viser blow by gas, den rød nummer 17 er EGR kjøler. Disse to forskjellige møtes igjen rett etter gasspjeld for en fin miks av gørr

 

post-62313-0-94352000-1435562001_thumb.j

Endret av FJPopp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hærli folkens :D Begynner å få et godt bilde av hvordan alt henger ihop. Så en slik DIY catchtank på engelske BMW forumet, der var det med filter før det gikk inn i luftinntaket. Det fungerer vell bra det som catchtank selv om at det går inn i motor igjen? Puster med filter og høydeforskjell så det renner ikke rett inn igjen

Angående EGR'n ser det ut til at flens fra eksos og flens inn på luftside er like de som finnes på Ebay :D (har ikke tatt mål enda)

MEN ser ikke hvordan flens BMW har brukt fra motorblokk til kjølingen til EGR'n (punkt 6 & 7 på bildet jeg tidligere postet) -Tenker at vist jeg fjerner systemet så kunne kjølekretsen blitt fikset med at det går en slange mellom disse punktene (kan vell ikke blende dette heh) skal prøve å fikse bilder og mål vist jeg kommer til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...