Gå til innhold

Km stand på bensin og diesel


Nob
 Share

Anbefalte innlegg

Hei og ho!

Dersom dere skulle ha kjøpt en eldre BMW. 1999-2002

Og hadde valg mellom 318-320 bensin - hvilken km stand ansees som "akseptabel"? Ser at det er alt fra 160 til 300 tusen km.

Hvis det er diesel motor da? Er det sant det dem sier at diesel går lengre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en dieselbil går lengre enn en bensinbil er bare myte.

Det er forsåvidt opp til eier av kjøretøyet som "bestemmer" hvor langt bilen skal gå.

Vedlikehold, servicer, osv. som er nøkkelen til "evig" varende og langtgående bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke se deg blind på kilometerstand, velg heller en bil som har gått 320 000 km med komplett historikk enn en som har gått 220 000 med hullete historikk. Ellers så er det veldig inviduelt hvor langt en motor kan gå, det hele kommer an på vedlikehold opp igjennom og bruksmønster. En bil som har hatt mange eiere og gjerne yngre eiere ville jeg styrt unna, sjansen for at motoren har blitt hard kjørt og dårlig passet på er større. En bil som har blitt eiet av få og voksene eiere er ofte ett tryggere kjøp, da sjansen er større for at den er blitt brukt penere og passet bedre på :)

Når det kommer til bensin og diesel så vil jeg si at de stiller likt. Jeg har sett E46 320d med over 500 000 km på tellern, men det er ikke til å komme unna at det er færre ting som kan gå galt på en bensinmotor. 320I med M52 (150 hk) eller M54 (170 hk) er utrolig solide maskiner, det er så si ingenting som går i stykker. Det du må passe på er kjølesystemet, her er mye laget av plast som blir sprø over mange år og lekkasjer vil skje før eller siden i løpet av bilens levetid. Da må du passe på at du ikke varmkjører motoren for toppene på disse motorene er ikke glade i akkruat det. Så sett bort ifra det så er det ikke noe i veien med bensin sekserne i E46 :) Selv hadde jeg E39 520I med M54 motoren og det var en utrolig flott maskin, trekker godt og er forholdsvis drivstoff gjerrig. De bruker dog noe olje, men det er helt normalt på disse motorene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte går bensin sekser motorene (f.eks 320) lengere enn bensin firer motorene (f.eks 318). En sekser motor er også balansert perfekt i forhold til forbrenning syklusen. 
 

Km-stand er ikke alltid det viktigste, jeg har sett eksempel på bilen som har gått lite men med utrolig mye rust og generellt dårlig stand (foringer og upresis styring). 

En bil som er vedlikeholdt godt med god service historik og jevnlig vasket og polert, kan være i mye bedre stand enn en  bil som har gått f.eks 50 000 km mindre eller mer. :) 

En naf-test av bilen som koster 1300 kr om man er medlem er ikkje så dumt å koste på den om man har lite peiling på bil. På biler som koster 40 000 kr eller mindre kan det vær vanskelig å veie opp om utgifte på 1300 kr er verd det eller ikkje, men den kan jo spare deg for endel kostnader eller problem i fremtiden. På biler over 40 000 kr så vil jeg tro man kjøper seg en viss trygghet ved å ha bilen på naf-test før evt. kjøp! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bil fra 1999 har vel ikke partikkelfilter.  Be om dokumentasjon på vedlikehold enten i form av kvitteringer eller servicehefte. Kan ikke dette fremvises hadde jeg vært skeptisk. Skygg unna biler som har gått for lut og kaldt vann eller hvor eieren har brukt alle pengene sine på M-fanger felger og Ledlys.

Det er mye rart der ute som ved første øyekast ser veldig bra ut.

Er bilen derimot tatt vare på hadde ikke 241000km skremt meg overhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...