Gå til innhold

Hva er galt med vinduet mitt? '92 E36 sedan

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjør man det? Ser hvor klipsene er, men skjønner ikke hvordan jeg skal gjøre det. Skal bort på Bilia og hente meg et par klips i dag, så tenkte jeg å prøve meg på førersiden.

Det jeg gjorde var å trykke heisen opp slik at alle klipsene er synslige og man kan jobbe gjennom det "hullet". På klipsene er det en slags u spiker som jeg bar tok en nebbtang og dro den rett av ,da løsner det. Så er det bare å montere nye klips og banke u spikeren på plass.. er sånne spor den går i.

Skrevet

Byttet klips nå. Men problemet er der fortsatt. Når jeg tar vinduet opp, så holder det seg ikke på plass, det heller mot høyre. Se video:

https://youtu.be/DfSoB11B_Fs

Og når den kommer halvveis-ish kommer det en høy poppelyd, også ser "armen" til høyre slik ut:

XCs2r1Ch.jpg

Må altså holde ruten i sporet sitt for å få det helt opp. Fy faen, som jeg er dritt lei nå.

Skrevet

Tror høyrearmen på heisen er litt bøyd, den satt seg i veien nå i stad, så måtte bruke mye makt for å få opp vinduet igjen. Nå har jeg satt opp vinduet og skrudd på dørpanelet, ga opp. Fittebil.

Skrevet

...ja, men på bildet ditt så ser det heller ikke ut som at klipsen er fester skikkelig. ?

Men hvis den er skikkelig på så kan det hende som du sier at armen er bøyd.

Skrevet

Det som har skjedd er at armen i vindusheisen har bøyd seg.

Du kan prøve å rette armen,men den vil vri seg igjen etterhvert og sprette ut igjen.

Jeg har prøvd å reparere sånn bøyd arm mange ganger opp igjennom årene,men har den først bøyd seg så tåler den ikke belastning lenger.

Du bør sette inn ny heismekanisme. Den fåes kjøpt løst uten motor og er ikke så veldig dyr.

Jobben er også ganske grei å gjøre. Tar ca. 1-1,5 time.

Noen nevnte tidligere her at E36 og E46 har samme heis...det er feil. De er helt ulike. Bare så du skaffe deg riktig heis.

Lykke til :-)

Skrevet

Jeg har liggende heiser til begge sider som jeg kjøpte for en stund siden. Men kan den skeive armen forårsake at ruta ikke holder seg i sporet sitt? Klipsene glir ut av skinnene når jeg tok ruta opp. Også glir ruta ut av sporet sitt på venstresiden, også vipper den seg mot høyre og bakover (inn mot bilen).

Skrevet

De første du kan sjekke er at glideskinnene til vinduet(i forkant og bak-kant) ikke har vridd seg også.

Prøv å skyve vinduet opp og ned for hånd etter du har løsnet det helt fra vindusmekanismen og se om de er noe sted det er mye motstand.

Sett i ny heis...smør litt wd40 eller lignende i sporet på gummipakningens nedre del(den inni døren i bakkant og forkant.)

Sørg for at vinduet glir uhindret opp og ned i sporet. Smør godt med fett i aluskinnene før du setter i nye klips.

La låsepinnene sitte på plass i klipset.

Kjør vindusheisen ned litt under midten slik at du ser begge kulene som skal i klipsene.

Juster vinduet ned i samme høyde,plassèr klipsene og press på til det sier klikk og du ser kula sitter riktig i klipset.

Testkjør forsiktig opp og ned å se at alt glir lett og fint.

• 3 weeks later...
Skrevet (endret)

Rettet opp armen på heisen, og fikk vinduet på sporet sitt igjen her om dagen. Da funket det et par dager. Var skinnen innerst i døra (nærmest motoren) som ikke var der den skulle. Men i dag skulle jeg ta vinduet opp etter en kjøretur, da sa det plutselig poff, og det var samme problemet igjen. Hva må fikses her, hva trenger jeg? Er det sporet innerst i døra noe man kan ta ut og bytte?

Endret av Gabz
Skrevet

Rettet opp armen på heisen, og fikk vinduet på sporet sitt igjen her om dagen. Da funket det et par dager. Var skinnen innerst i døra (nærmest motoren) som ikke var der den skulle. Men i dag skulle jeg ta vinduet opp etter en kjøretur, da sa det plutselig poff, og det var samme problemet igjen. Hva må fikses her, hva trenger jeg? Er det sporet innerst i døra noe man kan ta ut og bytte?

det du trenger av deler er da ei ny heis, nye glidere i ruteskinna som du da fyller med "gråpasta" eller fett fra ei fettpresse, så du her helt sikker på at dette glir skikkelig, gjør deg 100% sikker på at ruta ligger i skinna si altså framme og bak før du prøver til igjen, pass også på at gliderne på ruta i bunn er helt i lås med armene på mekanismen, ble litt kopi av det ///M3 skrev, men ja du BURDE få tak i ei ny heis, ei ny heis koster 1000 kr på koed 

pass også på at du ikke justerer mekanismen feil så vinduet ikke stuker i gliderne i framkant når du heiser det opp, det ovale hullet i bakkant på døren som mekanismen er festet med

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...