Gå til innhold

BBS CH-R 20" på F11


StopAndGo
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er jo flere her på forumet som kjører med disse felgene men for ikke å okkupere deres tråder lager jeg like godt en ny.

 

Vurderer å bytte til en ny F11 (kjører en F25 i dag) og funderer litt på evt. felgvalg. Synes BBS CH-R 9x20" foran og 10,5x20" bak, da med hhv. 245/35R20" og 285/30R20, kler bilen veldig godt. Liker spesielt den konkave formen på bakfelgene. Denne kombinasjonen fås med TÜV-papirer og disse ser jo tilforlatelig veldig greie ut. Men, så fant jeg vedlagte bilder på bimmerpost, som visstnok skal være av nevnte oppsett. Dersom det stemmer at hjulene stikker utenfor skjermene slik som på bildene er det jo ikke mulig å få godkjent dette i vognkort med de problemer det vil medføre. Ikke har jeg personlig noen sans for det heller, men det er nå kanskje mer smak og behag. Noen som kan bekrefte/avkrefte om det virkelig ser ut slik som på disse bildene?

 

post-71919-0-48466600-1436802950_thumb.j

post-71919-0-94582900-1436802961_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve felgen har "lov" til å stikke utenfor skjermene, men anleggsflaten på dekkene må være innenfor.

 

Ja dette har vært hevdet mange ganger, men ordlyden i Kjøretøyforskriften sier egentlig noe annet. Forskriften opererer med dekk, felg og hjul hvor da hjul omfatter dekk og felg. Det er dette som skaper utfordringer, da det i §32-1 Generelt om skjerming av hjul står følgende:

 

2. Kjøretøys hjul skal være tilstrekkelig skjermet. Avskjermingen skal være solid og slik at den dekker hjulene i hele deres bredde og slik at den mest mulig effektivt hindrer fare og ulempe for annen trafikk ved vann-, søle- og steinsprut fra hjulene.

 

Dette er riktignok en nasjonal bestemmelse, jeg vet ikke om gjeldende EU-direktiv sier det samme. Men ifølge TÜV-dokumentasjonen til felgene kan det se slik ut.

 

Litt risky business å satse på disse felgene dersom det blir problemer med godkjenning. Når det er sagt vil jeg nok uansett ikke gå for hjul som stikker utenfor skjermene da det bare medfører mer dritt på bilen og potensielt større lakkslitasje. Kunne derfor vært interessant å vite om dette er slik det ser ut på F11 med disse felgene eller om vedkommende som har bilen på bildene f.eks. kan ha satt på spacere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan Huus har F11 med de BBS felgene som er godkjent i vognkort, ta en titt i tråden hans.  :smile:

 

http://bimmers.no/topic/790780-f11-520-2014-mod/

 

Når du først tenker å kjøpe BBS, så bør du ta å sjekke ut årets nyhet som heter CI-R. 

Ja har sett i den tråden og det er det som forvirrer meg  8-[ Er litt rart om de er godkjent og at de har TÜV-papirer dersom hjulene stikker utenfor skjermene.

 

Takk for tips E.H.D, må sjekke de  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F11 er vel egentlig ikke godkjent med bredere dekk bak uansett, slik som F10 er. Men som nevnt over her så har Jan Huus fått dette godkjent på sin F11, så det er nok muligheter for deg også dersom du er opptatt av å få godkjent hjulene i vognkortet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F11 er vel egentlig ikke godkjent med bredere dekk bak uansett, slik som F10 er. Men som nevnt over her så har Jan Huus fått dette godkjent på sin F11, så det er nok muligheter for deg også dersom du er opptatt av å få godkjent hjulene i vognkortet :)

Ifølge vedlagte TÜV-dokumentasjonen for BBS CH-R (type CH113 og CH114) er F11 (Type 5K Touring med Eu-godkjenningsnr. e1*2007/46*0455*???) godkjent med 245/35R20" foran og 285/30R20" bak. 

 

Dette er litt forvirrende og gjør at jeg lurer på om de bildende jeg la ved først er slik det virkelig ser ut med disse 10,5" felger bak. Egentlig rart at TÜV har utstedt dokumentasjon dersom hjulene stikker utenfor skjermene.

 

Jeg tror nok at kravet om at alternativ dekk-/felgdimensjon skal være innført i vognkortet, spesielt på nyere biler, kommer til å bli strengere håndhevet i tiden fremover. Og stikker hjulene utenfor skjermene i forbindelse med EU-kontroll eller kontroll langs vei blir det fort anført mangel. Derfor synes jeg det er det greit å ha det innført i vognkortet.

ch113_et29_725_bmw_0931368_ch114_bmw_0931368.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontrolløren på trafikkstasjonen i Oslo(Risløkka) sa til meg at man skal kunne legge f.eks. et vater inntil toppen av skjermkant og loddrett nedover. Går ikke det pga. felg/dekk som stikker for langt ut så er det heller ikke ikke lovlig. Punktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontrolløren på trafikkstasjonen i Oslo(Risløkka) sa til meg at man skal kunne legge f.eks. et vater inntil toppen av skjermkant og loddrett nedover. Går ikke det pga. felg/dekk som stikker for langt ut så er det heller ikke ikke lovlig. Punktum.

Ja det stemmer godt med det som står i Kjøretøyforskriften. Så hvis bildene over representerer virkeligheten slik den er uten evt. bruk av spacere så er det i alle fall for min del bare å gå for andre felger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...