Gå til innhold

Kjøpe originale BBS fra utlandet

E.C.
 Share

Anbefalte innlegg

I anledningen splitter nye kvalitetsdekk tror jeg at det er på tide å få seg noen kvalitetsfelger.

AutoGrip har vært importør for BBS i Norge, men nå har de gitt seg og det er Dekkskift som har overtatt. Forhørte meg med dem og da var prisen anslått til ca. 16k for settet jeg har sett ut. Tror jeg nevnte feil bredde, så skal ikke se bort ifra at det havner på 16-17k hos dem. Tenker at det må være mulig å få det billigere fra utlandet.

De aktuelle felgene er BBS CH 007. Altså 17 x 8.5 ET 38. Dekka jeg skal bruke er 225/45R17, så blir ikke særlig aktuelt med en annen størrelse på felg. Liker ganske godt designet på CH, passer jo perfekt på E36. Dessuten går felgen rett på uten noen adaptere eller spacere og har TuV.

Av butikker som folk har nevnt så har Baan Velgen kommet opp, men der er det kun størrelser på 18" og opp. Kan prøve å sende en mail og høre med dem, men spørs om det blir noe suksess.

bbs-wheels-shop.de ser ut som et alternativ, men alt er jo på tysk, noe som har erfaringer med dem?

Er det noen andre steder som selger felgene jeg er ute etter? Og ikke minst, hvordan er det med moms fra landet man kjøper fra? Har noen erfaringer med at butikkene selger uten moms fra eget land? Blir jo litt smør på flesk å betale først 19% moms i Tyskland og videre 25% i Norge.

Brukte felger eller replika er forresten uaktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baan Velgen er veldig medgjørlige, så ville absolutt forsøkt å sendt en mail dit. Ellers så finner man normalt litt på tysk eBay.

Noen er veldig medgjørlige når det kommer til å trekke fra moms (f.eks. Baan Velgen), mens andre er vanskelige igjen, da det medfører litt papirarbeid. De fleste seriøse gjør nok likevel dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Skal sende en mail og høre. Ser faktisk ut at de skriver at alle utenom EU kjøper ting tax-free, så får håpe at de eventuelt greier å skaffe felgene jeg er ute etter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer. Den tyske momsen er på 19% og nederlandske på 21%, så det er ikke akkurat så mye forskjell fra den norske. Det eneste kjipe er å få dobbelt opp, for da ender man opp på nesten 50% effektivt.

Hvis jeg setter budsjett på 15k og trekker fra norsk moms så kan jeg handle for 12k momsfrie varer i utlandet. Det er ca. 1340€. Baan Velgen skal ha 140€ i frakt. Altså er det 1200€ igjen for 4 hjul. Gitt at 18" ligger på 370€ stykk så ser det ikke ut som at det blir så mye billigere enn Dekkskift med det første. Nå har jeg dog sendt en mail, så får høre hva de sier.

Ellers ser bbs-wheels-shop til å ligge på rett under 300€ per felg inkl lokal skatt, så da vil jeg havne under 15k totalt, spesielt om de trekker fra skatten.

EDIT: skrivefeil

Endret av E.C.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått svar fra BV og de kunne fikse et sett og faktisk gi 15% rabatt. Leveringstiden var dog på opp til 5 uker, men det kan jeg leve med.

Prisen ble ganske kurant og de sender det som eksport uten påslag av lokale avgifter. Da blir det forhåpentligvis ordnings på den praktiske siden med avklaring av detaljer og bestilling i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Da har felgene kommet i hus!

Jeg har teknisk sett kun pakket opp én felg, men utifra hva jeg så i den første esken og tilstanden på resten av eskene så antar jeg at alle er like bra.

Prosessen med BV gikk egentlig smertefritt. Jeg startet med å sende en mail til dem og fikk respons rundt en halvtime senere.

Vi brukte rundt 1 uke på å sende mail fram og tilbake da personen jeg pratet med ikke alltid kunne svare like fort pga. reiser og diverse.

Egentlig ikke noe problem for meg da jeg allerede i første mail fikk oppgitt at leveringen kunne ta rundt 5 uker og generelt ikke hadde noe problem med å vente.

Det var mulig med flere betalingsalternativer, jeg gikk for PayPal som var det enkleste for meg.

Sporingsnummeret ble sendt til meg på mail samme dag som forsendelsen ble sendt ut.

Jeg fikk en telefon fra FedEx som leverer felgene om at de trengte en kopi av PayPal kvitteringen ifm moms/toll,

jeg spurte om å få en SMS som listet opp hva de trengte og hvor jeg skulle sende det og det fikk jeg rett etterpå.

En mail senere var alt i orden. Sendingen ble senere overlevert til Bring som prøver 2 utkjøringer på døra (selvfølgelig i arbeidstiden) før de lemper ting på postkontoret.

Svea sendte meg en faktura for moms på felgene. Administrasjonsgebyret deres var rundt 100kr, så egentlig helt OK.

Baan Velgen kan altså anbefales!

Da gjenstår det bare å få på litt Swissvax Autobahn som ble nylig innkjøpt og få over dekkene som sitter på noen andre felger pdd.

post-83366-0-14405800-1441047679_thumb.j

post-83366-0-30978400-1441047681_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...