Somme Skrevet Juli 27, 2015 Share Skrevet Juli 27, 2015 Har nå kommet så langt at jeg ser etter en erstatning for min nåværeden e53. Har aldri vært mer fornøyd med en bil en jeg har vert nå. Har "bestemt" meg for en e60 stasjonsvogn som neste bil. Da jeg sikkert er meget bortskjemt med utgifter på nåværende bil så vil jeg prøve å styre unna de verste modellene. Hvilke disel motor alternativer gjelder her? har sett mest på 3.0 å 3.5d å fått med meg frynsite rykte på turboer her? eller er dette myte? er det noen utstyr en bør styre unna? luft understell f.eks? hvilken årgang er den "gjeveste" ? Mvh Somme Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Juli 27, 2015 Share Skrevet Juli 27, 2015 e60 stasjonsvogn heter e61 Luftunderstell finnes kun bak på e61, og man kan ikke velge bort dette, da det er standard. Jo nyere jo bedre, men ville ihvertfall kjøpt etter 03/07 grunnet faceliften. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juli 27, 2015 Share Skrevet Juli 27, 2015 Den som er mest aktuell er vel 525d/530d mener nå jeg. 535d er egentlig veldig høyt priset, synes jeg. E60 stasjonsvogn heter E61. Alle E61 leveres med luft på bakaksel og kan heller ikke utstyres med luft foran. Turbo havari har jeg hørt om, men det har såvidt jeg vet ikke vært et utbredt problem. 525d og 530d har samme turbo, mens 535d har 2 turboer og er annerledes, og dyrere. Facelift er også å foretrekke om man har økonomi til det. Kjente feil er uansett: Kompressor som tar inn falskluft som er skitten og dermed tetter/ødelegger stempel? Ledningsbrudd i bakluke, her får absolutt alle biler feil uansett. Har man panaroma soltaket så kan man få lekkasje pga tette dreneringsslanger, da renner vannet i bilen i bagasjerommet og tar knekken på endel styringsbokser der. Navigasjons før 2009 heter CCC og har også en kjent feil og kan/vil dø etterhvert. Biler fra 2009 og til 2010 har CIC og har ikke denne feilen, biler før dette kan oppgraderes til CIC og koster vel ca 7-10000,- Diesel partikkelfilter er en slitedel og skiftes på alt fra 150kkm til 200kkm. Jeg ville ha kjøpt en bil med mest mulig utstyr, da mer utstyr er bedre, nesten uansett. X drive er vel kanskje noe du vil se etter, og det skal være rimelig holdbart utifra hva jeg kan huske å ha lest, eller ikke lest! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Somme Skrevet Juli 27, 2015 Forfatter Share Skrevet Juli 27, 2015 Se her flotte svar allerede Xdrive er ikke noe must for meg men gjerne en fordel om en tenker på salgs verdien ved senere annledning?. 525 \ 530 kan vel neppe sammenlignes, men er det "vedt" å betale ekstra for ? ang ledningsbrudd hvilken kost regner man på dette? Hvilken automat sitter på disse? det er vel nyere kasse en hva jeg har idag, tåler disse å trekke noe tilhenger eller blir dette å friste skjebnen? Mvh Somme Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
steffeo Skrevet Juli 27, 2015 Share Skrevet Juli 27, 2015 Hei, istede for å starte en ny tråd henger jeg meg gjerne på denne tråden, da jeg er i samme tanker selv om dagen. Eier ett makkverk av en sitron (C5) idag, har tidligere eid 1 serie. Er ute etter en e61. Mitt hovedspørsmål er vel om mitt budsjett 200-250k maks, er nok for å få en bil i noenlunde tilstand, eller om det vil være veldig økonomisk dumt med tanke på store utgifter til reparasjon? Etter hva jeg kan se ser jeg flere biler rundt 08-09 520 med rundt 100k på telleren til denne prisen, noen grunn til å tro at dette er OK biler hvis man sjekker de litt nøye? Service og småting vet jeg jo dukker opp uansett. (Bare i år har jeg brukt 20k på nye dempere og hjullager på c5'en), så en bil med bare service og småting ett par år vil gjøre mye godt med økonomien) Av svakheter jeg har lest meg frem til : Swirls på dieselmotorene, men etter facelift i 07 ble disse forsterket og ikke ett like stort problem lenger Rust på bakluke som ofte taes på garanti av BMW Ledningsbrudd, er det noen måte å kunne se om det er nært forestående? Skjer det pga av at man åpner/lukker bakluka mye? Navigasjon var jeg ikke kjent med, betyr det at navigasjonen bare streiker, eller er det iDrive systemet også? Er det noen forhandlere i oslo området som man har gode erfaringer med? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet Juli 27, 2015 Share Skrevet Juli 27, 2015 Ligger jo milliarder av slike tråder her inne fra før av awt reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
steffeo Skrevet Juli 27, 2015 Share Skrevet Juli 27, 2015 Jeg har lett... Jeg får lete mer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pure_stig Skrevet Juli 27, 2015 Share Skrevet Juli 27, 2015 Har selv 2010 e61 520d 177hk. Ikke noen racerbil men jeg kommer meg forbi dem jeg vil forbi. Hadde selvsagt ikke vært dumt med 535 sikkert men for meg har 177hk funket i massevis. Jeg har ikke hatt store problemer med min bil. Kun slitedeler som har vært byttet. Hadde problem med egr men det var ikke store greiene. Veldig fornøyd e61 eier jeg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
steffeo Skrevet Juli 27, 2015 Share Skrevet Juli 27, 2015 Jeg er vant til 1.6 hdi 110 hk, jeg tror en 163/177/184 hester blir sykt stor forskjell for meg. Sent fra min D6503 via Tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juli 27, 2015 Share Skrevet Juli 27, 2015 Det er nok ikke mangel på hk og nm som gjorde at jeg valgte 525d fremfor 520d, men følelsen og lyden. Samt at forbruket og pris ikke er så veldig stor forskjell. Jeg synes fremdeles at 530 og 535 er kunstig høyt priset. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
steffeo Skrevet Juli 27, 2015 Share Skrevet Juli 27, 2015 Nå har jeg lest en times tid i tråden om N47 motoren. http://bimmers.no/topic/587779-e6061-tr%C3%A5den/page-603?hl=%2Be61#entry3057124 Jeg blir jo kjemperedd. Det virker jo som at det er massevis av ting som kan skje (og som ikke er usannsynlig at vil skje), som vil ruinere meg og ende opp med at bilen blir stående i mange år ubrukt... Så nå vet jeg ikke om tørr lenger... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
steffeo Skrevet Juli 27, 2015 Share Skrevet Juli 27, 2015 Jeg ser både N47 motoren er problem; samt at i "den store e60/e61" tråden er det mange som sliter med rust... Begge deler her blir som regel fikset av BMW, N47 på tilbakekallings aksjoner, og rust ofte omfattes av 12 års garantien til BMW...men dette begynner å tegne ett bilde jeg ikke har sett før ved å lese diverse bruktbiltester osv... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juli 27, 2015 Share Skrevet Juli 27, 2015 Rustproblemer? Eneste plassen E61 ruster er vel på bakluka nede ved pakningen? Ellers skal de være bankers. Var under en kompis sin fra 2004, gått i Trondheim hele livet sitt, 180kkm, den var helt fin under. Ingen rustflekker bak noen deksel. Vi kunne tilogmed igjenbruke skruene til eksos anlegget etter litt WD40. Den mest enkle motoren er faktisk 525d, som heter M57N2. Da den ikke har "swirl-flaps", men ellers er det jo minst problemer med R6. En annen ting som er et "problem" er EGR termostaten, den trenger utskifte hvert 3-5 år da den blir slapp og hindrer motoren i å bli varm. Det gjelder alle diesel. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
steffeo Skrevet Juli 27, 2015 Share Skrevet Juli 27, 2015 Takk for tips, jeg skal se etter 525 og se om det er innenfor budsjett. Godt å høre med rust, dette vil jo også være noe jeg relativt greit kan se selv. Hva med bensin motorene? Er disse noe tess? Jeg ser veldig få av dem på finn, en bensin sekser hadde vært fantastisk. Aldri opplevd en diesel sekser Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hanzhe Skrevet Juli 28, 2015 Share Skrevet Juli 28, 2015 I Norge er det ganske dårlig utvalg av E60 med bensin om du ser bort fra 520i med M54B22 (170hk). Ligger en 545iA E61 '05 ute, men har kjørt langt og ser litt ut som det er tatt lett på service. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå