Tbmul Skrevet August 8, 2015 Share Skrevet August 8, 2015 Hei bimmers! Lang historie "kort", jeg har i dag en Alfa Romeo 156 som mest sannsynlig møter veggen nesten år, og derfor har jeg begynt å titte på min neste bil. Bor i Lillestrøm og har vurdert elbil (er vel kanskje som å banne i kirke her i dette forumet), men pga. usikkerheten vedr. elbil og ny teknologi (prisfall ved nye lanseringer), så har jeg skrinlagt dette. Så tittet jeg fort på Golf (er ikke helt fan av 1-serie), men av mer praktiske grunner vurderte jeg og Passat, og da var BMW 3-serie stasjonsvogn et alternativ. Jeg ønsker bare å vite litt tips og råd fra dere med erfaring på de forskjellige årsmodellene (alt fra 2009 til 2011), og gjerne motorvarianter (alt fra minimum 136-143 hester til 164-190 hester - 318d, 320d). Er det noen typiske feil med f.eks 2009-modeller som 2010-2011 ikke har osv? Manuell gir vs Automat, er akkurat det samme, men hvis automat kassen er veldig bra på BMW 3-serie, så vil det kanskje være å foretrekke. xDrive blir fort for dyrt for meg? Jeg ser for meg attraktive biler fra 100K til 200K, der går vel grense. Hva med kilometerstand på E91? Ønsker helst en bil med en kilometerstand på under 100K, men ser at budsjettet setter fort en begrensning på dette. Har og lest en del på forumet her og sett at det er mange som skryter av BMW og vedlikehold, mange som har minimalt med service på bilene sine, kun bytte av slitedeler. Har liten innsikt her, men trodde BMW var DYRT når det kom til verksted og service, men de er kanskje på lik linje med Møller/Volkswagen? Beklager denne lille novellen, men har for lite kunnskap om BMW og dermed søker jeg råd fra dere som har god peiling. Takk for svar og tips! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ahj Skrevet August 17, 2015 Share Skrevet August 17, 2015 Jeg kan dele litt av mine erfaringer med E91. I familien har vi en E91 320d xDrive. Den kjøpte vi i 2009 og har den ennå. Den har gått 150k og har bare byttet slitedeler så langt. De er kjempe gode biler å kjøre og sitte på i og framkommeligheten med xDrive på vinteren er bare helt rå. Ikke noe problem å få plass til 4 voksne med bagasje, blir dog litt trangt hvis du er høyere enn 185 i baksetet. Automatkassa på den er kjempe god. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet August 24, 2015 Share Skrevet August 24, 2015 Har hatt vår 320 xdat 2009/2010 modell i ganske nøyaktig en måned nå. Så langt: -Er meget fornøyd med kjøreegenskapene på den sammenlignet med vår 1-serie som også er svært bra. På xdrive utgaver får du ikke M sport understell (vi har heller ikke M sport utgaven), men vår er senka med Hartge fjører godkjent i vognkort. Det gjør den akkurat passe stiv og akkurat passe lav kontra en med vanlig understell. -Interiøret ergonomisk riktig utformet etter mitt hode, og den gode sittestillingen er noe av det som gjør at jeg har gått ned BMW-veien igjen. Vår har panoramatak, noe som nevnt ovenfor her gjør at det blir litt snaut om du er høy og skal sitte i baksetet. 3 i baksetet er trangt, 2 burde gå fint. Jeg er 178cm høy, og har god plass "bak meg selv" i bilen. -Automatkassen er god og relativt kjapp i reaksjonen (spesielt i Sport), om enn ikke på høyde med 8-trinnskassen som kom i neste generasjon 3'er. Men mistenker at den tapper litt krefter kontra manuellutgaver. Vi liker egentlig best manuell, men valgte automat denne gangen pga. 90% av kjøretiden foregår i by/tettbygde strøk. Angrer absolutt ikke på det. -Har målt forbruk på de siste tankene, og ligger på 0,7-0,8 l/mil på bykjøring, 0,6 l/mil på blandet kjøring. Fra Lyngdal til Stavanger i går fikk jeg den ned i 0,49 l/mil - langkjøring. Dette er meget imponerende mtp. automat kombinert med permanent 4x4. Jeg har også målt kjørecomputer opp mot reelt forbruk flere ganger - den er spot on, det er ikke avvik i det hele tatt! -Bagasjeplass er tilstrekkelig, men ikke fantastisk. Spør deg selv hvor ofte du treger stort bagasjerom, og om du heller kan pakke litt smart. Mange som kjøper megastasjonsvogner bare fordi "det er greit med så god plass" - for de 2 gangene i året de kjører på biltur med fullt opplesset bil. -Dersom du ikke trenger xdrive hadde jeg gått for en så ny som mulig 318d. Vil du ha automat må du opp på LCI (facelift) for å få det på 318d. Skal godt gjøres å komme under 200k for en xdrive. Vi enda opp på 230k for vår - det var under markedspris for den årsmodellen med det utstyret. -Kvaliteten skal generelt være god, E90/91 har vært svært lite belemret med feil etter hva jeg har fått opplyst både fra Bavaria, eiere og på nettet. Eneste er vel N47 motoren som sitter i 318d og 320d som kan ha litt, men det er ikke grunn nok i seg selv til å styre unna spør du meg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristian Skrevet September 2, 2015 Share Skrevet September 2, 2015 kjøp min! http://bimmers.no/topic/791946-2010-e91-m-sport-18d/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torkild Skrevet September 2, 2015 Share Skrevet September 2, 2015 (endret) Min erfaring med e91 over 3 år (2010 mod)Kortfortalt: den beste bilen jeg har hatt ( kjøpte den ved 34 000 km og byttet den ved 90 000 km) Såpass bra synes jeg e91 var, at jeg og nåværende samboer kjøpte en e90 318d m-sport som bil nr. 2 Skal du bruke barnevogn + barnesete i bilen, blir det for litt trangt. Missforså meg rett, det går, men ikke noe mer en det.Hadde en 1 åring når bilen ble kjøpt, og GOLF stasjonsvogn jeg og x'n hadde var mer romselig Jeg hadde kun to (tre) feil med min E91 på 3 år. 1. Rust på dekslet ved vinduene (begge sider) byttet på garanti2. Vindstøy på førerdør. (utbedret på garanti) (3). knirk fra plastikk på bagasjerom rollo (bytttet på garanti) -Noen av N47 motoren i e9x serien er plaget med register problemer (gjelder ikke alle modeller) så sjekk før kjøp.BMW dekker enda dette under utvidet garanti.-Turbo havari på 320D alt fra 70k-220k km-Tett disel partikellfilter på biler som blir mye små kjørt Det til tross, så er nok facelift versjon totalt mer driftsikker en pre facelift. Autmatkassen i facelift versjon er "grei" føles et par hakk bedre en det jeg hadde i en tidligere E39, men er et par hakk tregere en den nye ZF kassen som sitter i Fxx serien. Endret September 2, 2015 av Torkild Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reset Skrevet September 19, 2015 Share Skrevet September 19, 2015 Har en e91 335d, eneste påkost på 2 år er bytte av bremser og dekk Seff noe småtjafs som blackline baklykter og slikt, men ingen nødvendig påkost storfornøyd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå