Gå til innhold

Startvansker E36 M52B20


Torminator
 Share

Anbefalte innlegg

Har startproblemer med min 98`E36 M52B20. Problemene oppstår KUN og BARE etter følgende hendelse:

-Motoren er kald og jeg starter den uten noen problemer, men stopper den omtrent med en gang uten å ha kjørt noe særlig (kun få minutters gange). Når jeg da skal prøve å starte den etter en stund så høres det ut som den nesten starter, men starter ikke på første forsøk, Etter dette må det kinnes og kinnes med startmotoren uten at den tar etter i det hele tatt. Etter nok kinning (kan være veldig mange forsøk på ca 20 sek. hver) så får jeg til slutt start igjen, men den går veldig dårlig de første par hundre meterne. Videre igjen er det null problemer før jeg igjen bare starter den og stopper den igjen med en gang. 
Aldri hatt startproblemer med den utenom akkurat nevnte situasjon(er) verken i kaldt eller varmt vær. 

Ikke noe kjempeproblem egentlig, men kjempeirriterende de få gangene det skjer. Dessuten er jeg veldig nysgjerrig på hva det kan være...

Blir veldig glad dersom noen kan komme med innspill som kaster lys over problemet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om tempsensor kødder så gis det for fet blanding selv om bilen er varm, da blir bil tungstartet.

Det skal komme mer bensin når bil er kald, derfor bil ruser litt i starten

Ofte er sensoren blå, din sitter vel under innsuget. 

 

Ikke så dumt med diagnose heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et kjent fenomen på denne motoren. Spesiellt om motoren har gått en del.

 

Det som skjer er at den stoppes med kaldstart systemet i gang, dvs den stoppes når det sendes mye bensin inn i motoren. Så

blir det liggende uforbrent bensin i sylindrene og den "drukner". Da må du kinne med gassen i bunn. Du må ikke nøle og stoppe underveis før den starter, da blir problemet verre. Du må kinne til den starter, og krysse fingrene for at du har nok strøm. Grunnen til at du skal ha gasspedalen i bunn samtidig som starteren kjøres, er at da forteller du elektronikken at bensin ikke spys inn  i sylindrene.

 

Grunnen til at den blir tungstartet er at det ligger så mye bensin i sylindrene som gjør at oljefilmen på sylinderveggen løses opp, og kompresjonen blir nesten borte. Du vil merke når dette fenomenet oppstår at starteren har mindre motstand enn vanlig, dvs den drar motoren fort og lett rundt.

 

Så når du starter bilen kald for å flytte den, så la motoren gå til kaldstart systemet går av. (turtallet synker, litt mindre lyd i eksos anlegget)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full gass gir makst med luft/bensin blanding, som du behøver om du allerede har alt for mye bensin i forhold til luft om sensor går til helvette. Dog brukes "full gass" prinsippet på alle motorer om tennpluggen er helt dynka i bensin. Forgasser eller el-styring er uvesentlig, man behøver mer luft og kinning i 5-8 sek om gangen. Ikke kjinn på starter så alt for mye mer enn det, ta heller flere hyppige startforsøk. Evt bare kjøp ny sensor..

 koster et par hundre. Ikke vanskelig å bytte heller. 

Kan være flere ting som er galt, men ofte tenker man tempsensor om den er tungstartet når motor er varm.

Endret av bmwmann24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...