Gå til innhold

Trenger råd ang. import av BMW X5 fra Tyskland


Rembrandt
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg lurer på om noen på forumet har kjennskap til import av BMW X5 fra Tyskland?

 

 

Er det økonomisk lønnsomt å importere bil til Norge, og hvor mye kan man spare? Hva med garanti og rettigheter for kunden? Er det noen BMW kundesenter som hjelper deg når du har importert bilen til Norge?

 

Hvor stor risiko er det å bli lurt? Bør man kjøpe fra forhandler eller privat?

 

Imøteser konstruktivt tilbakemelding.

 

På forhånd takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper man fra forhandler kan man få tilbake den tyske momsen om bilen har blitt brukt i næring, dette er ikke mulig om man handler fra privatperson. Ettersom dette er et ganske betydelig beløp "må" man derfor kjøpe fra forhandler. Eksportprosessen vil nok også være betydelig enklere ved kjøp fra forhandler.

 

Ang. garanti har tysksolgte biler to år, mens biler solgt nye i Norge har fem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste kjøper nok nybil fra norsk forhandler har jeg inntrykk av, da det ikke er noe å tjene på å kjøpe nybil direkte fra Tyskland, men det finnes agenter som spesialiserer seg på å kjøpe nybil for kunde via andre land som Polen, Storbritannia m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resultat (i norske kroner)

Merverdiavgift:  114 500,00
Engangsavgift:
Avgift for egenvekt:  479 949,50
Avgift for motoreffekt:  105 980,00
Avgift for CO2:  109 385,05
Avgift for NOx:  8 479,80
Engangsavgift for tilsvarende nytt kjøretøy:  703 794,35
Bruksfradrag (33 %): - 232 252,14
Totalt i engangsavgift:  471 542,21
Vrakpantavgift:  2 400,00
Total i avgifter for dette kjøretøyet:  588 442,21
Totalpris for dette kjøretøyet inkl. avgifter:  1 046 442,21

 

 

brukte en kalkulator på toll.no, men jeg skjønner ikke om hva som skal betales ved import? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teorien gjør man nok det, men det finnes noen skrekkhistorier her (da i forbindelse med agentene, og ikke selve forhandlerene), og det kombinert med dårligere garantivilkår og dårlig kronekurs gjør nok at det er verdt å tenke seg om en gang eller to.

 

Det som skal betales er "total i avgifter", i tillegg til moms av reiseutgiftene. Husk at bilen må ha vært registrert i landet man importerer fra for å kunne kreve bruksfradrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...