Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

 

jeg lurer på om noen på forumet har kjennskap til import av BMW X5 fra Tyskland?

 

 

Er det økonomisk lønnsomt å importere bil til Norge, og hvor mye kan man spare? Hva med garanti og rettigheter for kunden? Er det noen BMW kundesenter som hjelper deg når du har importert bilen til Norge?

 

Hvor stor risiko er det å bli lurt? Bør man kjøpe fra forhandler eller privat?

 

Imøteser konstruktivt tilbakemelding.

 

På forhånd takk. 

Skrevet

Det kan absolutt være penger og spare på import av bil, men nei, veldig lite lønnsomt per nå, da kronen vår står så svakt som den gjør om dagen.

Skrevet

Kjøper man fra forhandler kan man få tilbake den tyske momsen om bilen har blitt brukt i næring, dette er ikke mulig om man handler fra privatperson. Ettersom dette er et ganske betydelig beløp "må" man derfor kjøpe fra forhandler. Eksportprosessen vil nok også være betydelig enklere ved kjøp fra forhandler.

 

Ang. garanti har tysksolgte biler to år, mens biler solgt nye i Norge har fem.

Skrevet

De fleste kjøper nok nybil fra norsk forhandler har jeg inntrykk av, da det ikke er noe å tjene på å kjøpe nybil direkte fra Tyskland, men det finnes agenter som spesialiserer seg på å kjøpe nybil for kunde via andre land som Polen, Storbritannia m.m.

Skrevet

Resultat (i norske kroner)

Merverdiavgift:  114 500,00
Engangsavgift:
Avgift for egenvekt:  479 949,50
Avgift for motoreffekt:  105 980,00
Avgift for CO2:  109 385,05
Avgift for NOx:  8 479,80
Engangsavgift for tilsvarende nytt kjøretøy:  703 794,35
Bruksfradrag (33 %): - 232 252,14
Totalt i engangsavgift:  471 542,21
Vrakpantavgift:  2 400,00
Total i avgifter for dette kjøretøyet:  588 442,21
Totalpris for dette kjøretøyet inkl. avgifter:  1 046 442,21

 

 

brukte en kalkulator på toll.no, men jeg skjønner ikke om hva som skal betales ved import? 

Skrevet

I teorien gjør man nok det, men det finnes noen skrekkhistorier her (da i forbindelse med agentene, og ikke selve forhandlerene), og det kombinert med dårligere garantivilkår og dårlig kronekurs gjør nok at det er verdt å tenke seg om en gang eller to.

 

Det som skal betales er "total i avgifter", i tillegg til moms av reiseutgiftene. Husk at bilen må ha vært registrert i landet man importerer fra for å kunne kreve bruksfradrag.

Skrevet

Så det lønner seg å vente til kronekursen går opp igjen?

 

Jeg var innom hjemmesiden til mobile24, og der utfører de beregning automatisk, men jeg skjønner ikke hvordan man kan lese om forhandlernes karakter....

Skrevet

Det vil naturligvis være gunstigere med en bedre kronekurs, men om det skjer neste uke, om et år eller om fem år er det jo ingen som vet.

  • 2 weeks later...
Skrevet

Hva bør man tenke på ved import av bil fra Tyskland?

Få noen som kan det til å gjøre det for deg, siden du åpenbart ikke har kompetansen til det.

Skrevet

Hvem er det som kan hjelpe privatpersoner med dette? Det virker som om de fleste bilforhandlere reiser til Tyskland og henter biler derfra, og bruker ferja...hvor lønnsomt er det egentlig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...