Gå til innhold

Oljetemperatur vs viskositet?


Anbefalte innlegg

Skrevet

hehe, akkurat ja.. Det der er ikke ett bevis på at nevnte bil ble levert\konstruert for denne oljen i utgangspunktet. Du vil få de alternativene, stortsett uavhengig av hvilken bil du legger inn.

Du hører tydeligvis ikke på de rådene du får, så ser ikke hensikten med å bruke mer tid her. Gjør hva du vil, men ikke klag den dagen det går galt, tynn longlife olje er ikke løsningen til hard banekjøring.

Det er hyggelig at du allikevel vil bruke tid på tråden min, men hvorfor sånn motstand mot at S50 ble levert med 5W-30 originalt?? Jeg har jobbet ganske mye for å bringe dette faktumet på bordet. Det florerer med både riktig og feil info på nettet og hos BMW! Nå er det landet en gang for alle. Det finnes 5W-30/40 oljer som ikke er "tynn longlife" olje. Dessuten er viskositeten på oljen avhengig av temperaturen og ikke nødvendigvis typen. 10W-60 er en super olje på hard banekjøring ved oljetemperaturer over 130C, men de elendige kaldstartegenskapene plager meg! Har sett på noen oljer som kan levere HELE året ;-)

 

http://www.redlineoil.com/product.aspx?pid=3&pcid=21

http://www.ecstuning.com/BMW-E36-M3-S50_3.0L/Engine/Oil_Service/ES2587239/

http://www.oljelageret.no/products/motorolje-brtitan-race-pro-s-brsae-5w40-5-liter

Skrevet

Ved vanlig "normal" kjøring som folk flest bruker bilen sin til, (tusler rundt og motor har maks 2800 rpm.) så spiller det nesten ingen rolle hvilke olje de bruker.

Derfor har man Longlife.

 

Kun en promille av bileierne drar motoren opp til rødstreken 1 gang i uka. De fleste gjør det aldri.

 

Man kan sammenligne det med og løpe 100 meter i gummistøvler eller gå 100 meter i joggesko en varm sommerdag.

5W30 eller 40 er gummistøvler, mens 5W60 er joggesko. :mrgreen:

 

Uansett får man ikke like tynn og like tykk olje i samme flaske ved minus 20 grader celsius!

Helårsolje er for de som bor i afrika det. Der er helårsdekk sommerdekk. :sly:

Skrevet

Det første tallet beskriver jo nettopp kaldstartsegeneskapene, ettersom dette ikke er en "single grade" olje. XW-Y, der X er egenskaper for kaldt og Y egenskaper for driftstemp. Så ekstremt stor forskjell mellom 10W og 5W er det ikke, de fleste steder i Norge blir det ikke så kaldt at man MÅ ned på 5W eller 0W for å få start.

 

Viktig å poengtere er at det er forskjellig visc/temp-kurve avhengig av det siste tallet. Så enda både 10W-40 og 10W-60 er like seige ved -25 grader så vil 10W-40 mest sannsynlig bli mer lettflytende allerede ved 10-20 grader kontra 10W-60. Utover dette så vil XW-40 eller XW-30 være tynnere ved driftstemp (100? grader) enn XW-60, da det er siste tallet som avgjør viskositeten ved driftstemp.

 

Helårsolje i Afrika er jeg ikke helt enig med heller. Du får jo Castrol i 0W-40, så den vil egne seg like greit i Afrika som de fleste stedene i Norge. Eneste ulempen er at større gap mellom det første og siste tallet er ofte oppnådd ved additivering som kan feile noe med tiden, så Afrika der det ikke blir minusgrader kunne ha greid seg med 10W-40 i stedet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...