Gå til innhold

Oljetemperatur vs viskositet?


Komfort
 Share

Anbefalte innlegg

Er det noen sammenheng?

Bestemte meg for å kjøre med Castrol 10W-60 denne sommeren. Bilen er en E36 M3 3,2 1996.

Opplever nå at oljetemperaturen blir veldig høy (150 grader ved hard banekjøring).

 

Greit nok at denne oljen har gode egenskaper ved høy temperatur, men hvis den selv sørger for høy oljetemp er det jo

litt bortkastet synes jeg?! Har sett denne påstanden på div forum.

S50 B32 motoren er fleksibel på oljeviskositet så jeg er ikke låst til 10W-60.

 

Kan jeg få lavere oljetemp ved å bruke tynnere olje som: 5W-30, 10W-40 eller 15W-40 el.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså SAE 10W-60 betyr jo at den er rated iht SAE spec for 10W-60. Dvs at alle oljer skal oppfylle minimum spec.

 

Så om det er Castrol eller Agip eller whatever så er de rimelig like hva gjelder Viskositetstallet iht til gitt tabell og krav. Derimot er det forskjellige kjemikalier som er satt til å gjøre forskjellige ting men hva gjelder viskositet så er det omtrent likt innenfor spec for f.eks 10W-60

 

Viskositetstallet synker både hva gjelder kinematisk og dynamisk. Dvs den blir mer lettflytende ved høyere temperaturer og blir litt lettere i egenvekt per volumenhet fordi den utvider seg noe.

 

I en frisk motor skal det være termisk likevekt mellom kjølevannet og oljen. Dvs oljen skal ikke være varmere enn det kjølevannet er og det pleier ofte ligge rundt 100 ved hard kjøring. Om det er høyere enn dette bør du kontrollere kjølevæskekretsen/vannet. Det har ingenting med merket på oljen å gjøre.

 

 

post-62313-0-00476900-1441118734_thumb.p

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså SAE 10W-60 betyr jo at den er rated iht SAE spec for 10W-60. Dvs at alle oljer skal oppfylle minimum spec.

 

Så om det er Castrol eller Agip eller whatever så er de rimelig like hva gjelder Viskositetstallet iht til gitt tabell og krav. Derimot er det forskjellige kjemikalier som er satt til å gjøre forskjellige ting men hva gjelder viskositet så er det omtrent likt innenfor spec for f.eks 10W-60

 

Viskositetstallet synker både hva gjelder kinematisk og dynamisk. Dvs den blir mer lettflytende ved høyere temperaturer og blir litt lettere i egenvekt per volumenhet fordi den utvider seg noe.

 

I en frisk motor skal det være termisk likevekt mellom kjølevannet og oljen. Dvs oljen skal ikke være varmere enn det kjølevannet er og det pleier ofte ligge rundt 100 ved hard kjøring. Om det er høyere enn dette bør du kontrollere kjølevæskekretsen/vannet. Det har ingenting med merket på oljen å gjøre.

 

 

attachicon.gifcsm_Graph_Oil_CastRS_10W60_1024_af016a8d76.png

Kjølevann temperaturen er bånn stabil. Det er som Øyvind L sier, egen oljekjøler. Er det varmeveksler som bruker kjølevann til å kjøle oljen i tilegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljekjøleren er vel en liten radiator som oljen går gjennom, kan ikke se for meg at noen skulle lage et opplegg der kjølevæsken skulle være innvolvert.

 

Ser heller ikke for meg at merket på oljen som holder samme spec vil slå av 40-50 grader og få deg i et annet temperaturområde. Samme viskositetskrav vil bety tilnærmet lik flow på oljen ved gitte temperaturer, så det gir ikke mening at oljen skal kjøle seg bedre på noe vis. Jeg vil si at en termostat som sitter fast høres mer riktig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teorien skulle olje med lik viskositet gi samme oljetemp, men flere på andre forum har erfart at oljetempen synker ved å bytte oljetype.

Bytte til tynnere olje er vel en sikker måte å få den til å gå lettere gjennom oljekjøleren, men har ingen garanti.

Termostaten på oljekjøleren er absolutt en feilkilde her, eller at for liten mengde olje går igjennom kjøleren?

 

Kan Castrol 10W-60 rett og slett være for tykk for oljekjøler systemet på S50B32? 5W-30 skal jo være tilstrekkelig?! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjølevann temperaturen er bånn stabil. Det er som Øyvind L sier, egen oljekjøler. Er det varmeveksler som bruker kjølevann til å kjøle oljen i tilegg?

Kjølevannet går gjennom porter i motorblokken og tar med seg varmen fra oljen til varmeveksler. Dermed er den termisk stabil fra orginalen. Om du har laget et opplegg utenom så kjenner jeg ikke detaljene men du bør da ha samme filosofi og burde da også oppleve en termisk stabil motor. Om du ikke har det så er antagelig varmeveksler og vifte av for liten kapasitet og/eller at du bør sjekke forholdet mellom glykol/vann eller hvilket frysemiddel/antirustmiddel du bruker i kjølevannet.

 

Jeg jobber en del med olje og oljeprøver i jobbsammenheng. Den spesifikke varmekapasiteten til denne typer oljer har sikkert små avvik men som sagt, det er vannet som holder oljen termisk stabil i en bilmotor og det er den store effekten i dette regnskapet. Kall meg amatør eller hva du vil men det endrer ikke det faktum som jeg nettopp skrev. Å påstå at forskjellige merker av typen SAE 10W-60 gir utslag på 50 grader eller hva det er er i beste fall en misforståelse av konseptet med motorkjøling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teorien skulle olje med lik viskositet gi samme oljetemp, men flere på andre forum har erfart at oljetempen synker ved å bytte oljetype.

Bytte til tynnere olje er vel en sikker måte å få den til å gå lettere gjennom oljekjøleren, men har ingen garanti.

Termostaten på oljekjøleren er absolutt en feilkilde her, eller at for liten mengde olje går igjennom kjøleren?

 

Kan Castrol 10W-60 rett og slett være for tykk for oljekjøler systemet på S50B32? 5W-30 skal jo være tilstrekkelig?! 

BMW anbefaler generelt tykkere oljer til sine M motorer. Dette grunnet blant annet den kinematiske viskositeten til oljen og når motoren går på høyere turtall. Det har med måten oljen fordeler seg på i portene og andre smøredeler.

 

Det er først nå på de nyeste, på blant annet M4 jeg har og kjører gått over til tynnere oljetyper som 0w-40/60. Tidligere var det ikke uvanlig med 10/15W på M motorer. Men det hadde ingenting med spesifikk varmekapasitet til oljen å gjøre men måten den flyter på (kinematisk viskositet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjølevann temperaturen er bånn stabil. Det er som Øyvind L sier, egen oljekjøler. Er det varmeveksler som bruker kjølevann til å kjøle oljen i tilegg?

Hvis kjølevanntemp er normal men ikke oljen så har du manglende flow gjennom oljeportene i motoren din eller et sted i kretsen. Det kan og være fremmedlegemer som blokkerer et sted. Det finnes måter å kontrollere dette på, dette kan du google.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun ved hard banekjøring dette er en issue. Ved vanlig kjøring ligger den på 100grader med små variasjoner.

Dessuten stiger den ikke fort heller, må 5-6 runder på sub 1.10 på Vålerbanen til for å nå 140grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer ikke at vann og oljetemp er lik ved hard kjøring, da er det helt normalt at oljetemp er høyere.

Nei de er nok sikkert ikke helt identisk ved hard kjøring men de følger samme kurve med en liten offset på oljen da den er nærmere de varme delene i motoren. Kjølevannet frakter bare vekk temp til varmeveksler. En normal oljetemperatur på de fleste BMW (står også i bruksanvisning) er opp til 150 grader og hvis den går over det så har man ikke en termisk stabil motor, vannet kan gå opp til 120 men da vil nok lampen begynne lyse og trykket være høyt i vannkretsen. Men hele hovedpoenget mitt er at jeg ikke kan se at forskjellige oljemerker skal gi de store temperaturvariasjonene når de har samme Spec iht SAE krav.

 

http://www.upmpg.com/tech_articles/motoroil_viscosity/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...