Gå til innhold

Oljetemperatur vs viskositet?

Komfort
 Share

Anbefalte innlegg

Har studert litt viskositetskurver for ulike oljer. La oss sette noen forutsetninger:

1. E36 M3 ble levert med 5W-30 Hi perf. oil når den var ny!

2. I ny stand vil oljekjøler holde oljetempen på <110grader C

3. Ihht viskositetskurven har 5W-30 olje en viskositet på 8,5cSt ved 110C 

Situasjonen i dag er at oljetempen min når 150C med 10W-60 og har en viskositet på 6,7

Konklusjon1: 5W-30 olje ved 110C har bedre smøreegenskaper enn 10W-60 på 150C !

Konklusjon2: 5W-30 olje har for dårlige smøreegenskaper på 150C

Konklusjon3: HVIS jeg klarer å holder oljetemp >110C vil 5W-30/5W-40 være det beste valget (totalt sett sommer+vinter).

Korriger/kommenter meg gjerne på forutsetninger og konklusjoner :smile:

Er det noen som vet minimum viskostitet man bør ha ved banekjøring?

post-45161-0-00364500-1441703120_thumb.j

post-45161-0-03284200-1441703134_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har studert litt viskositetskurver for ulike oljer. La oss sette noen forutsetninger:

Situasjonen i dag er at oljetempen min når 150C med 10W-60 og har en viskositet på 6,7

Konklusjon1: 5W-30 olje ved 110C har bedre smøreegenskaper enn 10W-60 på 150C !

Konklusjon2: 5W-30 olje har for dårlige smøreegenskaper på 150C

Konklusjon3: HVIS jeg klarer å holder oljetemp >110C vil 5W-30/5W-40 være det beste valget (totalt sett sommer+vinter).

Korriger/kommenter meg gjerne på forutsetninger og konklusjoner :smile:

Er det noen som vet minimum viskostitet man bør ha ved banekjøring?

Kan man virkelig trekke en konklusjon når differansen er som ekstremt liten ved høyere temperaturer? forskjell på 2.3 cSt er i mine øyne neglisjerbar. Eks: Forskjell på vann ved 1 grad og 99 grader er 1.5 = neglisjerbar. Forskjellene er naturlig nok størst ved kaldere temp og ikke ved de høye da de møtes til slutt alle ved en gitt temp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken kilde har du til at E36 M3 ble levert med 5w-30 olje originalt?

Manualen til de vanlige E36 modellene med hydrauliske ventilløftere anbefaler 5w-30 visst det blir kaldere en -10, og 15w-40 ellers.

Dette er for M50 motoren. Som du ser her, så blir det helt feil å generalisere slik du gjør.

post-38778-0-37959500-1441710513_thumb.j

Endret av CrZyWiz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man virkelig trekke en konklusjon når differansen er som ekstremt liten ved høyere temperaturer? forskjell på 2.3 cSt er i mine øyne neglisjerbar. Eks: Forskjell på vann ved 1 grad og 99 grader er 1.5 = neglisjerbar. Forskjellene er naturlig nok størst ved kaldere temp og ikke ved de høye da de møtes til slutt alle ved en gitt temp

Ok, du må forklare litt mer hva du mener? Skjønner ikke sammnelingingen din? Jeg vet ikke hvor du får tallet 2,3 fra,  men uansett:

Voskositet differansen på 2,3 er 25% hvis man tar utgangspunkt i 6,7. Din vanntemp sammenligning gir 1% og ja neglisjerbar som du sier....men 25% er jo litt?

Endret av Komfort
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken kilde har du til at E36 M3 ble levert med 5w-30 olje originalt?

Manualen til de vanlige E36 modellene med hydrauliske ventilløftere anbefaler 5w-30 visst det blir kaldere en -10, og 15w-40 ellers.

Dette er for M50 motoren. Som du ser her, så blir det helt feil å generalisere slik du gjør.

attachicon.gifE34OilSpecChartM50TU.jpg

Kilde1: 

http://oilselector.castrol.com/c/no/nor/recommendation/a45bb2e13d178af2fe9e1e55321f35fc/BMW/3-Serien-E36-(1990-2001)/M3-(1995-1999)

Kilde2: 

http://www.ecstuning.com/BMW-E36-M3-S50_3.0L/Engine/Oil_Service/ES2587239/

Kilde3:

http://valvoline.no/vsmorehandbok_ny.aspx?nr=195

Mekonomen foreslår Castrol EDGE 0W-40, noe som er rart siden Castrol anbefaler 5W-30, men søk hos olje produsentene og bilrekvisita kommer

opp med 5W-30!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kilde1: 

http://oilselector.castrol.com/c/no/nor/recommendation/a45bb2e13d178af2fe9e1e55321f35fc/BMW/3-Serien-E36-(1990-2001)/M3-(1995-1999)

Kilde2: 

http://www.ecstuning.com/BMW-E36-M3-S50_3.0L/Engine/Oil_Service/ES2587239/

Kilde3:

http://valvoline.no/vsmorehandbok_ny.aspx?nr=195

Mekonomen foreslår Castrol EDGE 0W-40, noe som er rart siden Castrol anbefaler 5W-30, men søk hos olje produsentene og bilrekvisita kommer

opp med 5W-30!!

hehe, akkurat ja.. Det der er ikke ett bevis på at nevnte bil ble levert\konstruert for denne oljen i utgangspunktet. Du vil få de alternativene, stortsett uavhengig av hvilken bil du legger inn.

Du hører tydeligvis ikke på de rådene du får, så ser ikke hensikten med å bruke mer tid her. Gjør hva du vil, men ikke klag den dagen det går galt, tynn longlife olje er ikke løsningen til hard banekjøring.

Endret av CrZyWiz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, du må forklare litt mer hva du mener? Skjønner ikke sammnelingingen din? Jeg vet ikke hvor du får tallet 2,3 fra,  men uansett:

Voskositet differansen på 2,3 er 25% hvis man tar utgangspunkt i 6,7. Din vanntemp sammenligning gir 1% og ja neglisjerbar som du sier....men 25% er jo litt?

Nei differansen i cSt mellom lavest og høyeste verdi ved høye temperaturer. Eks: Mobil 1 New Life 0W-40 som brukes på en racing/trackdaybil; (Porsche 911 GT3 RS 3.8) har en cSt viskositet på 13.7 ved 100 grader, denne er egentlig en vanlig moderne olje som også kan brukes ved racing. Denne oppfyller også BMW Longlife 01 spec. Jeg kan ikke se at den lille forskjellen du viser til skal være signifikant og at det er oljen som er kilden til problemet, egentlig det som er poenget mitt. Sjekk gjerne ut ASTM D445

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, akkurat ja.. Det der er ikke ett bevis på at nevnte bil ble levert\konstruert for denne oljen i utgangspunktet. Du vil få de alternativene, stortsett uavhengig av hvilken bil du legger inn.

Du hører tydeligvis ikke på de rådene du får, så ser ikke hensikten med å bruke mer tid her. Gjør hva du vil, men ikke klag den dagen det går galt, tynn longlife olje er ikke løsningen til hard banekjøring.

Hvorfor skulle OEM oljen være noen annen enn det alle som selger olje anbefaler? Alle kommer ut med 5W-30!

Jeg hører på rådene, det er 10W-60 på motoren min nå ;-) Det er primært fordi ved min oljetemp ligger opp mot 150C på den hardeste kjøringen.

Har pratet med BMW om dette og de sier at alle M-motorer bør ha 10W-60 pga oljetemp kan bli høy og da er 10W-60 best egnet.

Ved oljetemp >110C vil man ha flere valgmuligheter på viskositet. Men det vil aldri bli feil med 10W-60 bortsett fra i -20C eller kaldere. 

Går jo an å montere motorvarmer for å kompensere for 10W-60 sine dårlige kaldstartegenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljen blir tynnere ved høy temperatur, derfor er det lite gunstig med en i utgangspunktet veldig tynn olje. Oljens jobb er å opprettholde oljefilmen i motor, og en plass går grensen her.

Du skriver "dårlig kvalitet", og for tynn olje går vell under kategorien "for dårlig kvalitet" når omstendighetene krever en tykkere. Det er indirekte oljens feil, men først og fremst eieren som har fylt feil type olje til bruken.

Det er helt riktig CrZyWiz. Jeg skriver dårlig kvalitet. Alstå ikke innenfor spec. = feil oljetype.

Ellers er det slik at en motor er konstruert for en type viskositet, med klaringer deretter. For å dra ett motsatt eksempel: Min LS1 Corvettemotor er konstruert for tynn olje pga. miljøkrav. Pga. små klaringer kan for tykk olje føre til havari på disse motorene.

Det har også med spec og gjøre. Man fyller ikke geværolje på en motor, selv om den er meget tynn.

Som skrevet, så har jeg aldri hørt om motorolje med riktig spec. (kvalitet) som er grunn til havari av motor.

Derfor, les instruksjonsbok og bruk riktig oljekvalite!

I 35 grader minus celsius fungerer en 10W60 olje som sirup, men utmerket når det er 35 grader pluss. :-k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle OEM oljen være noen annen enn det alle som selger olje anbefaler? Alle kommer ut med 5W-30!

Jeg hører på rådene, det er 10W-60 på motoren min nå ;-) Det er primært fordi ved min oljetemp ligger opp mot 150C på den hardeste kjøringen.

Har pratet med BMW om dette og de sier at alle M-motorer bør ha 10W-60 pga oljetemp kan bli høy og da er 10W-60 best egnet.

Ved oljetemp >110C vil man ha flere valgmuligheter på viskositet. Men det vil aldri bli feil med 10W-60 bortsett fra i -20C eller kaldere. 

Går jo an å montere motorvarmer for å kompensere for 10W-60 sine dårlige kaldstartegenskaper.

RETTELSE! Jeg var hos BMW i dag og ville se selv at det er 10W-60 som var og skal på S50B32. Det viste seg at de tidligere svarene om at det skulle være 10W-60 var på autopilot. Alle M-modeller fra S54 skal ha 10W-60. S50 kom ut med tre alternativer i TIS:

0W-40

5W-30

5W-40

Altså er S50 levert med en av disse fra BMW. Videre ser jeg i bruker manualen at man ikke skal gå over 130C på olja. 5W-30 har viskositet på 6 cSt ved 130C

Da kan man konkludere med at 6 cSt er minimum viskositet for motoren. Ser 10W-60 har 6,7 cSt ved 150C så det er best å holde seg til den inntil jeg får kontroll på oljetemperaturen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RETTELSE! Jeg var hos BMW i dag og ville se selv at det er 10W-60 som var og skal på S50B32. Det viste seg at de tidligere svarene om at det skulle være 10W-60 var på autopilot. Alle M-modeller fra S54 skal ha 10W-60. S50 kom ut med tre alternativer i TIS:

0W-40

5W-30

5W-40

Altså er S50 levert med en av disse fra BMW. Videre ser jeg i bruker manualen at man ikke skal gå over 130C på olja. 5W-30 har viskositet på 6 cSt ved 130C

Da kan man konkludere med at 6 cSt er minimum viskositet for motoren. Ser 10W-60 har 6,7 cSt ved 150C så det er best å holde seg til den inntil jeg får kontroll på oljetemperaturen :smile:

Morsomme med denne teorien din er at 10w-60 TWS fantes, og ble brukt på S motorene, lenge før S54 var oppfunnet.  :weirdwalkingthing:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...