Gå til innhold

E46 - Risting i ratt ved kjøring og bremsing, samt brems som henger på.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde problemet seneste ifjor, endte med å bytte det meste relatert til bremser, eneste som ikke er byttet er kalipere bak. Problemet er venstre side foran, blir veldig mye varmgang der da bremsen ser ut til å henge på, eller er vel kastet i skiva som gjør det. Skrudde dette fra hverandre tidligere idag, kaliper og klosser så fine ut.

 

Er derfor ganske sikker på at bytte av skive vil fikse problemet, men i og med at jeg hadde lignende problem i fjor, så er jeg redd for at det skal dukke opp igjen etter kort tid, for skiver skal vel holde lengre enn dette? Må vel være et eller annet som forårsaker problemet, foringer av noe slag kanskje? Kan også nevne at det har vært en pipelyd fra samme side i noe lengre tid.

 

Må man bytte klosser og skiver parvis? Samt må klosser byttes når skiver byttes? Hva kan eventuelt konsekvensen være om jeg bare bytter skiva på den ene siden?

Skrevet

Skal du skifte klosser, så trenger du ikke å skifte skiver.

Skal du skifte skiver, skal klosser skiftes.

 

Men om bremsen blir varm venstre foran, så henger caliper på.

Skrevet

Skal du skifte klosser, så trenger du ikke å skifte skiver.

Skal du skifte skiver, skal klosser skiftes.

 

Men om bremsen blir varm venstre foran, så henger caliper på.

 

Går det da greit å bare bytte skive og klosser på det ene hjulet? Eller burde dette gjøres parvis, både venstre og høyre foran?

 

Nå er som sagt alt foran byttet i fjor, inkludert caliper, og jeg skrudde dette fra hverandre igår, og etter hva jeg kan se fungerer alt fint, da bortsett fra skiven. Du merker det også når du kjører, lar du bilen trille, så kjenner du at bilen nøkker fremover, akkurat som om et punkt på skiven er vridd slik at det bremser litt når klossene kommer over dette punktet. Er det noe mulighet for at det er noe annet som kan forårsake vridde skiver bortsett fra caliper?

Skrevet

Man skal bestandig skifte skiver og klosser parvis. Aldri kun på en skive.

 

Jeg kjenner ikke til at det er noe annet i forstillingen på E46 som forårsaker dette, slik som feks på E39.

Mulig noen andre gjør det.

Skrevet

Er det noe mulighet for at det er noe annet som kan forårsake vridde skiver bortsett fra caliper?

 

Vibrasjon i skiver kan utvikle seg gradvis dersom skivene er montert med for stort sidekast eller montert på nav som ikke er skikkelig rengjort, eller rett og slett nav som ikke er rett.

 

Er det brukt kobberpasta mellom skive og nav flate kan det være nok til at skiva er ujevn/ har sidekast og det kan utvikle seg «kast» i skiva pga skjev slitasje når klossen subber borti deler av skiva, disse punktene vil jo bli mer slitt og herdet og etter hvert vil man merke vibrasjoner ved bremsing, ofte oppstår dette etter 2-4000km

 

Det kan også komme av at man har kjørt skivene skikkelig varme og for eksempel kjørt i vanndam som raskt kjøler ned skiva og forårsaker skjevhet.

 

Selv om Caliper fungerer bra når den er kald kan det hende den henger litt på når det blir varmt og stålet utvider seg.

 

Kom vibrasjonene plutselig og uten forvarsel er det med stor sannsynlighet varmkjørt og for rask nedkjøling som skaper kast, Er det derimot vibrasjoner som kommer over tid og utvikler seg gradvis dreier det seg ofte om montering med for stort sidekast (ref dårlig rengjøring osv) slik at en kloss subber borti skiva på enkelte punkter uten pedaltrykk, eller da caliper som henger på en side e.l.

Skrevet (endret)

Vibrasjon i skiver kan utvikle seg gradvis dersom skivene er montert med for stort sidekast eller montert på nav som ikke er skikkelig rengjort, eller rett og slett nav som ikke er rett.

 

Er det brukt kobberpasta mellom skive og nav flate kan det være nok til at skiva er ujevn/ har sidekast og det kan utvikle seg «kast» i skiva pga skjev slitasje når klossen subber borti deler av skiva, disse punktene vil jo bli mer slitt og herdet og etter hvert vil man merke vibrasjoner ved bremsing, ofte oppstår dette etter 2-4000km

 

Det kan også komme av at man har kjørt skivene skikkelig varme og for eksempel kjørt i vanndam som raskt kjøler ned skiva og forårsaker skjevhet.

 

Selv om Caliper fungerer bra når den er kald kan det hende den henger litt på når det blir varmt og stålet utvider seg.

 

Kom vibrasjonene plutselig og uten forvarsel er det med stor sannsynlighet varmkjørt og for rask nedkjøling som skaper kast, Er det derimot vibrasjoner som kommer over tid og utvikler seg gradvis dreier det seg ofte om montering med for stort sidekast (ref dårlig rengjøring osv) slik at en kloss subber borti skiva på enkelte punkter uten pedaltrykk, eller da caliper som henger på en side e.l.

 

God info, takker :)

 

Vibrasjonen har vel sakte men sikkert blitt verre over en 4 ukers periode, samt for litt over en ukes tid siden la jeg merke til at det var mye sort "guffe"(bremsestøv) på selve felgen kontra de andre dekkene, det var da jeg kjente etter og kjente at den siden var mye varmere enn resten, og siden så har jeg merket at bremsen henger litt på. Og slik det er nå rister det mye både ved kjøring og ved bremsing i rattet, så bilen blir ubrukt enn så lenge. Før dette har jeg hatt en pipe lyd ved lett bremsing fra samme side i noe lengre tid, siden Juni muligens.

 

Så er vel ganske sikker på at ny skive vil fikse problemet, men spørsmålet er jo da hvor lenge det vil gå før det dukker opp igjen. Kan godt hende det ikke ble rengjort godt nok når jeg byttet skiver sist, eller det er hva jeg håper, da det er litt merkelig at det skulle være forårsaket av caliperen, da denne bare er et år gammel, men er vel en mulighet det også, selv om den virket fint når jeg hadde alt fra hverandre her om dagen.

Endret av Nitrius
Skrevet

Hmm, dette var ikke lett å bli klok på, hadde fra hverandre alt igjen her på Fredag, og var egentlig klar til å bytte skive, sjekket skiva som satt på med et verktøy fra biltema, og det var noe kast rundt hele skiva, men ikke noe stort sprik slik som det var sist, så for andre gang tok jeg å sprayet/pusset og smurte opp igjen alle delene, kjøreturen etter gikk meget bra, da alt så ut til å fungere flott, men så kom dagen etter og problemet var tilbake.

 

Vibrasjonen og det at bremsen henger på virker ikke å være tilstede med en gang, kan kjøre et lite stykke før det oppstår, og når bilen for stått litt i ro så fungere alt bra til man har kjørt litt igjen. Så virker som problemet oppstår når noe blir varmt.

 

Søkt litt rundt, og ser at noen nevner det kan være "master cylinder" vil tro de snakker om ABS enheten, håper virkelig ikke det er tilfelle her, for den er ikke billig, ser også noen snakke om bremseslange/rør som har "kollapset" og sliter med å slippe trykket når man slipper bremsen. Ellers er det vel en dårlig caliper som nevnt her, selv om den ser ut til å fungerer helt normalt når jeg hadde alt fra hverandre.

 

Tips og råd tas imot med et stort takk.

Skrevet

Kommer tilbake til deg med et mer utfyllende og teknisk svar i løpet av dagen/morgendagen.

Men raskt: du byttet ikke kun skive/klosser på bare den ene siden nå?

Skrevet (endret)

Kort oppsummert, ved defekte bremseslanger vil du sannsyneligvis oppleve dårligere bremseeffekt, ikke rist.

Jeg tror at hele problemet vil løse seg ved å bytte til nye skiver og klosser, hvor det gjøres på korrekt måte ved bruk av mikrometer.
Som sørger for at sidekast er innenfor 0.1mm (standard/original) eller 0.05mm. (sportsbremser)

Nå er sannsynligvis klossene og skivene dine skjeve og ødelagt uansett, som vil sørge for at problemet vedvarer om du ikke bytter både klosser og skiver samtidig neste gang. (viktig!)

Jeg byttet bremsene på min E90 hos Didrik på DL-Tuning (Svartskog) og han var nøye med montering, brukte mikrometer og rengjorde godt.
Han har lang erfaring med bremser og jeg er hvertfall trygg på at han gjør det etter boka. Han kan også muligens gi deg et godt tilbud på nye bremser også.

 

Endret av MariusE90
Skrevet

Har ikke byttet noe som helst enda, da jeg føler meg litt lost for øyeblikket. Greit nok at ristingen kanskje forsvinner hvis jeg bytter skiver og klosser, men hva med at bremsen henger? Er det virkelig defekt caliper? Eller er det noe annet?

 

Opprettet en tråd på e46fanatics forumet også, og der virker det som han ene er ganske sikker på at det skyldes bremselangen: http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=1085958

 

Eneste jeg er sikker på så langt er det jeg kan se når jeg har hatt bremsedelen fra hverandre, alt ser greit ut, caliperen beveger seg fint inn og ut ved bruk av vannpumpe tang og ved å trykke på bremsen, er smått med kast i skiva rundt hele, beveger seg mellom 0 og 10 ved bruk av en indikatorklokke kjøpt på biltema. Ristingen i ratt og at bremsen henger på skjer ikke ved kald bil, men kommer først etter litt kjøring.

Skrevet

Bytta slangen og luftet systemet i dag, og det hadde null effekt. Er det da rett og slett dårlig caliper? Selv om den presses fint inn og ut når den er av bilen?

 

Et eller annet rart er det, kjørte en 15-20min tur etter byttet, og tok vel ca 10 minutter så kom symptomene tilbake, kjørte hjem og målte skiva med temp måler, rundt 200grader, kontra andre siden som bare var 30-40. Lot bilen kjøle seg litt ned, og rygget bilen på plass her hjemme, og da virket det som caliperen hadde løsna, gradene på skiva viste da 60 ca.

 

Eller er det som @MariusE90 nevner at alt dette vil fikse seg selv om jeg bytter skiver og klosser igjen?

Skrevet

Bytte calipern!. Bedre det enn å bytte skiver og klosser i hytt og gevær. Bytta to stk. i våres. Hadde samme symptomer som deg. Min Var helt fint med vinterdekk på.men med en gang sommer dekka kom på, rista det, trakk til siden, Ja, full pakke kan du si.

Får fatt i calipere hos Koed for en tusenlapp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...